“Rocketman” – nolaišanās atpakaļ uz zemes
Rocketman nav tikai parasta biogrāfiskā filma par kādu plaši pazīstamu mūziķi, tas ir stāsts, kur panākumu gaismas un ēnas puses, mīlestība, sirdssāpes, un mūzika, sapinas kopā vienā ciešā bizē. Visas šīs daļas papildina viena otru, un rezultātā skatītājs redz spilgtu, krāšņu, aizkustinošu stāstu par vienu no mūzikas leģendām – Eltonu Džonu. Filma Rocketman, kuras režisors ir Deksters Flečers un scenārija autors Lī Hals, ir 2019. gada biogrāfisks mūzikls. Tas seko mūziķa Eltona Džona (Taron Egerton) dzīvesstāstam – no bērnības līdz muzikālās karjeras un dzīves līkločiem. “Filma ir muzikāla fantāzija par Eltona Džona slavas fantastisko un cilvēcisko stāstu” vēsta IMDb.1
Signe Solovjeva, Studentu medijs Skaļāk
Jau no pirmajām filmas sekundēm, kad pa durvīm ienāk Eltons mirdzošā oranžā tērpā ar košās spalvās noklātiem spārniem un ragiem uz galvas, var paredzēt, ka sekos kas grandiozi iespaidīgs un sirdi plosošs. Jāatzīst, ka filma Rocketman šo pareģojumu piepilda, gan pārsteidzot un iedvesmojot, gan aizkustinot.
Publicitātes foto
Filmas stāsts sākas ar Eltonu ierodamies atkarību rehabilitācijā uz sesiju koši oranžā tērpā. Tālākais filmas naratīvs ir Eltona dzīves notikumu retrospekcija no bērnības līdz slavai. Filmai turpinoties, mēs atgriežamies pie Eltona rehabilitācijas sesijā, taču tērpam vairs nav spārnu un Eltons pats no savas galvas nolauž ragus, kas piesprausti cepurei, tā atspoguļojot to, kā viņš atveras un novelk masku, aiz kuras slēpjas, atklājot viņa lielākos pārdzīvojumus un paužot vēlmi pēc jauna sākuma – atlabšanas. Eltona kostīms lēnām sadalās, līdz beidzot ir epizode, kur Eltons ir treniņtērpā, nekādu spīguļu, nekāda košuma, taču rodas sajūta, ka šis ir patiesais viņš. Ar ārējā izskata maiņu pārvēršas arī viņa attieksme pret sevi. Viņš ir gatavs piedot, atlabt un virzīties tālāk. Novelkot spārnus, viņš nolaižas atpakaļ uz zemes.
Šķiet, ka oranžais tērps simbolizē Eltonu Džonu, taču tā novilkšana, Redžinaldu Dvaitu – paveras jautājums, kas tad ir filmas galvenais varonis – Eltons vai Redžs?“Ir jānogalina cilvēks, par kuru esi dzimis, lai kļūtu par to, kas vēlies būt,” ir teksts, kas pārliecina Redžinaldu mainīt vārdu. No šī brīža Redžs ir tikai cilvēks, kas nav kāpis uz lielās skatuves. No šī brīža filmā parādās jaunas gaismas, kostīmi, fanu pūļi, raksturi, uzvedība un dažādu aizliegto vielu pārmērīgs lietojums. “Cilvēki nemaksā, lai redzētu Redžinaldu Dvaitu, viņi maksā, lai redzētu Eltonu Džonu,” - šī ir ideja, kas atsvešina viņu no iepriekšējās dzīves un ievelk dziļāk spīguļiem noklātajā vientulībā. Lai atbildētu uz jautājumu par galveno varoni, ir jānoskatās filma līdz beigām.
“Tu nezini, kas tu esi,” apgalvo Džons Rīds (Richard Madden).
“Zinu gan, es esmu Eltons Herkules Džons,” atbild Eltons.
Šajā mirklī parādās filmas būtība, jo, neskatoties uz visu notikušo, uz piedzīvotajām nelaimēm ar sev šķietami tuvajiem cilvēkiem, Eltons piedod sev un pieņem arī citu atvainošanos, saprotot, kas viņš patiesībā ir. Šī epizode padara neparasta cilvēka dzīvesstāstu tādu, kam var just līdzi teju ikviens, arī pašam filmas saturam kļūstot cilvēcīgākam.
Publicitātes foto
Mūzika veido lielu daļu filmas, taču tās nav pāris atsevišķas dziesmas, kas tiek ik pa brīdim atskaņotas. Dziesmas ievada saturā, tās veido stāstījumu. “Filmas veidotāji neveido standarta biogrāfisko filmu, bet to papildina ar mūzikas izrādes elementiem”2 raksta New York Times. Dziesmu teksti veido daļu no stāstījuma, tie ievirza notikumā un attīsta darbību, izsaka cilvēku justās emocijas un veido attiecības starp dziedāto un runāto tekstu. Eltona Džona muzikālās daiļrades lietojums filmā ir salīdzināms ar 2008. gada filmu “Mamma Mia!”, kur tiek izmantoti grupas ABBA dziesmu teksti kā vadlīnijas stāstam. “Rocketman nav filma par rokzvaigzni, kuras mūzika ir daļa no stāsta faktiem, bet gan mūzikls tiešākajā nozīmē, kas izmanto viņa paša mūziku, lai ar cilvēka acīm parādītu bēdas viņa dzīves nemierīgākajos brīžos”3 raksta IMDb. Jāpiemin, ka filmā dziesmas izpilda ne tikai Egertons, atveidojot Eltona lomu, bet arī citi tēli, kas ir būtisks mūzikla žanra elements. Tiek izdziedātas ne vien Eltona emocijas, bet arī viņam apkārt esošo cilvēku sajūtas. “[..] auditorija nemeklē jaunu savu mīļāko rokzvaigžņu attēlojumu [..], ja filmā ir pazīstamu dziesmu izpildījums, tad to ir interesanti skatīties”4 raksta Variety. Šis netradicionālais biogrāfisko filmu atveidojums, izmantojot mūzikla elementus, pievelk skatītāju tuvāk ekrānam un ļauj paredzēt neparedzamo. Dziesmas papildina priekšnesumi, kuri ir varonīgas horeogrāfijas, azarta un enerģijas pilni. Es teiktu, ka brīžiem Rocketman ir mūzikla uzvedums, kuru tikai papildina biogrāfiskie fakti.
New York Times raksta: “Filma asprātīgi pretojas pieņemtajai biogrāfisko drāmu klišejai, ka dziesmas rodas vai atsaucas uz konkrētiem sajūtu mirkļiem, jo tas nav tas, kā māksla darbojas, it īpaši mākslinieciskā sadarbība starp Eltonu un Berniju.” Eltona Džona un Bernija Taupina (Jamie Bell) filmā attēlotās attiecības ir stāsts, kas notikumu gaitā nezaudēja savu svarīgumu. Viņu attiecību atspoguļojums šķita salīdzinoši profesionāls, bet tajā pašā laikā - kā brālim ar brāli. Lai gan viņu kopībā parādījās plaisa, ko izraisīja slava, nauda un apreibinošās vielas, kā brāļi viņi to izturēja. “Viņu radošā alianse ir filmas kodols, kluss un nefunkcionāls mīlas stāsts, kas caurvij mirdzumu, pārmērību un sirdssāpes,” vēsta New York Times.
Taču, attiecībām kā Eltona un Bernija starpā, nevajadzētu tikt aizēnotām ar attiecībām, kas Eltonam bija ar vecākiem (Bryce Dallas Howard un Steven Mackintish). Protams, šīs attiecības ir svarīgi parādīt, jo tās veido lielu daļu no Eltona pārdzīvojumiem un bērnības traumām, kas viņam seko tālākās dzīves laikā, tomēr, attiecības ar Berniju ir abpusējas cieņas un mīlestības izrādīšana, kas pietrūka vērojot filmu. “Tu esi izvēlējies dzīvi būt vienam, tu nekad netiksi mīlēts”, taču šī nav taisnība, jo ne tikai Bernijs, bet arī Eltona vecmamma Aivija (Gemma Jones) pildīja Eltona vecāka lomu vairāk nekā viņa māte vai tēvs. Diemžēl, caur filmu redzamā saskarsme ar šīm personām ir nogriezta līdz minimumam, atstājot vairāk vietas visām pārējām emocionāli traumējošajām un dramatiskajām attiecībām Eltona dzīvē.
Publicitātes foto
“Dažreiz filma ir mierinoši ierasta, citreiz izcilāko topu augšgalā. Pat tad, kad tā nedarbojas, tā ir sasodīti dzīva [..]”4raksta TIME. Kostīmi, priekšnesumi, pārspīlējums ir tas, kas šķiet atbilstošs Eltonam, ko es iedomājos bez filmas skatīšanās. TIME vēsta: “[..] Rocketman ir lielisks un smieklīgs, klišeju un oriģinalitātes, cieņas un godināšanas, nožēlojamas nostaļģijas pilns.”5 Dažbrīd liekas, ka filma ir veidota nevis dziesmu vīram Eltonam Džonam, bet viņa faniem. Filmas centrā ir viņa radītā mūzika un ikoniskais stils pāri visam. “Varbūt vajadzēja būt vairāk parastam” tiek noēnots ar “Patiesībā, es domāju, ka esmu okey ar to, ka esmu dīvains”, kas ir tieši tas, kas padara Eltonu šajā filmā lielisku – tas, ka viņš pats zina, kas viņš ir, un to pieņem.
Publicitātes foto
“I miss the earth so much I miss my life.” Rocketman ir spīguļiem un košām spalvām noklāts muzikāls mākslas darbs. Biogrāfiskais mūzikls skatītāju ievelk priekšnesumos, kas neparastā veidā veido stāstījumu. Šī ir biogrāfiska filma, kas pašās beigās parāda arī cilvēcīgumu un prasmi mainīties par spīti slavai, problēmām ģimenē un atkarībām. Filmas vēstījums ir tas, ka dzīve nesasniedz konkrētu punktu un neapstājas, bet gan turpinās. “I'm still standing.”
Recenziju rakstu sērija par biogrāfiskām filmām, kas veltītas slaveniem mūziķiem pēdējo sešu gadu laikā, noslēgsies ar rakstu par filmu Elvis.
Rakstu veidojusi Rīgas Stradiņa Universitātes studiju programmas “Multimediju komunikācija” studente Signe Solovjeva, izstrādājot 1. kursa noslēguma darbu “Radošais darbs. Mūzikas leģendu ekranizējums: Recenziju sērija par filmām Rocketman, Elvis un Bohemian Rhapsody”.
1 https://www.imdb.com/title/tt2066051/
2 https://www.nytimes.com/2019/05/28/movies/rocketman-review.html
3 https://www.imdb.com/title/tt2066051/
4 https://variety.com/2019/film/reviews/rocketman-review-elton-john-1203218116/
5 https://time.com/5591284/rocketman-elton-john-movie-review/