Skip to main content

Veidot jaunās paaudzes repa vizuālo tēlu. Intervija ar Mārci Vaivaru

vizuāli stāsti
sarunas

“Lai arī cik smieklīgi izklausītos, gribu ieiet hiphopa vēsturē,” saka Mārcis – videogrāfs radošajā aģentūrā “Circle Motion”. Viņš veido repera Wiesuļa dziesmu videoklipus. Šajā intervijā Mārcis atklāj, kā nonāca līdz sadarbībai ar populāriem Latvijas hiphopa māksliniekiem.

Gusts Baltaisbrencis, Studentu medijs Skaļāk

Intervija notika 2024. gada rudenī.

IMG_8842.jpg

 

Kā vari aprakstīt savu vidusskolas laika periodu? Kā tev radās vēlme apgūt video uzņemšanas prasmes?  

Jau no diezgan agra vecuma mani piesaistīja video un foto. Ar klasesbiedriem filmējām īsfilmas, kurās ākstījāmies, vārījām kaut kādas ziepes. Vienā brīdī sapratu, ka ir jāpamēģina kas nopietnāks – uzfilmēju pirmos kadriņus.

Pirmajā montāžā mana vīzija galīgi nelikās kopā ar reālajiem darbiem un sāku domāt – labi, šis nav man. Pagāja kādas divas dienas, es piesēdos atpakaļ pie datora un mistiskā veidā viss sanāca. No tā brīža sāku vairāk filmēt un montēt.  

 

Kāpēc izvēlējies strādāt mūzikas industrijā un pasākumos?  

Man mūzika vienmēr ir bijusi diezgan tuva, tieši hiphops. Es sapratu, ka nekāds reperis es nebūšu, taču ar video palīdzību varu nonākt tajā pasaulē.  

  

Kā tu kategorizē to, ko dari? Tu esi videogrāfs, montētājs vai arī tas, kurš dara visu?    

Es sevi uzskatu par satura veidotāju. Man negribas sevi kaut kā ierobežot. No visa šī procesa man visvairāk noteikti patīk pats filmēšanas un plānošanas process, bet es nodarbojos ar visu, kas saistīts ar video veidošanu.

  

Kā tu gatavojies filmēšanai? Protams, ir jāsagatavo tehnika, jāiepazīst vietas izkārtojums, bet kā tu plāno kadrējumu, veic montāžu?

Man pasākumu filmēšanā ir jau kādu četru gadu pieredze. Šobrīd jau aptuveni zinu, kas ir tie kadri, kuri man ir vajadzīgi, lai uztaisītu okei video. Izeju cauri vajadzīgajai šotlistei (angļu val. shot list – kadru apraksts). Tā es zinu, ka esmu dabūjis labus kadrus, kurus varēšu izmantot.

Tad es sāku improvizēt, vados pēc sajūtām, kas man šķiet, ka varētu izskatīties labi un interesanti. Filmēju tik ilgi, kamēr dabūju tā saucamo money shot (angļu val.: svarīgs kadrs). Tad es varu doties tālāk. Spiežu record (angļu val.: poga “filmēt”), staigāju apkārt un vācu kadrus. Šobrīd tas notiek neapzināti.    

IMG_8883.jpg

   

Kā radās radošā aģentūra “Circle Motion”?

Robins Švarcs bija pirmais video veidotājs, ar kuru iepazinos. Kādu laiku kopā veidojām pirmos projektus un nonācām līdz brīdim, kad bija jāvienojas par vienu vārdu, ar ko mēs abi parakstīsimies. Nonācām pie nosaukuma “Circle Motion”. Viens no pirmajiem projektiem bija videoklips Wiesuļa dziesmai “Hārvijs Dents”. Kopš tā brīža ir bijuši citi lielāki un mazāki projekti – video atskati, divas “Atvērtais miķis” sezonas, daudz kas cits.  

  

Kurš ir vismīļākais, visinteresantākais projekts, ko esi radījis ar komandu?    

Tāds iespaidīgākais un lielākā budžeta projekts ir pēdējais videoklips Wiesuļa dziesmai “Klāt”, ko mēs filmējām vairākas dienas. Pirmo videoklipa daļu filmējām Itālijā, kad sapratām, ka pēc 24 stundām pametam Itāliju un vajag kaut ko nofilmēt. Otru daļu filmējam Latvijā. Visvairāk palicis atmiņā gatavošanās process, jo tas bija pirmais liela apjoma darbs man un pārējai komandai.    

  

Kā notiek mijiedarbība un sadarbība ar mākslinieku video filmēšanas laikā?    

Mēs esam savstarpēji labi draugi gan ar Wiesuli, gan ar sangvn. Idejas rodas, papildinot citam citu. Mans uzdevums ir uzklausīt viņus kā māksliniekus, jo tā ir viņu dziesma, viņu vīzija. Man tas jāapvieno ar to, kā es redzu projektu un kā gribu to pasniegt.   

  

Kā norisinās mūzikas videoklipu plānošana un filmēšana? Kā notiek mijiedarbība ar citiem cilvēkiem, gaismotājiem?  

Kā piemēru varam ņemt videoklipu dziesmai “Klāt”. Visa tā komandas vākšana… Pirmo reizi sadarbojos ar gaismotājiem. Bija divi busiņi speciāli gaismām, bija stilists, ar kuru vajadzēja iepriekš vienoties par apģērbiem. Man bija mazāka atbildība – varēju koncentrēties uz video filmēšanu. Visu filmējām trīs dienas. Vēl lokāciju skautošana (angļu val. scouting – meklēšana, izlūkošana). Saistībā ar laikapstākļiem mums nācās mainīt lokāciju – atrast kaut ko citu. Tajā visā bija ļoti īpaša gaisotne.  

   

Kā iepazinies ar reperiem – Bruno Jāni Skrastiņu jeb Wiesuli un Ernestu Galenieku jeb galeniex – un mūzikas ierakstu producentu Jurģi Gundaru jeb sangvn?   

Mēs jau agrāk kaut kādā mērogā bijām zināmi. Wiesulis izlaida savu pirmo dziesmu “nene” Saundklaudā (Soundcloud). Es viņam uzrakstīju: “Vai gribi mūzikas video?” Viņš teica, ka kaut ko uztaisīs un tad varam sazināties.   

Pagāja apmēram gads. Viņi (Wiesulis un sangvn) gatavojās izlaist pirmo albumu “Fianchetto”. Man atsūtīja dziesmu “Hārvijs Dents”. Tā dziesma uzreiz noklikoja (angļu val. click with – iepatikties) gan ar mani, gan ar Robinu. Tad nofilmējām pirmo videoklipu. Tur es arī iepazinos ar lielāko daļu no visiem [radošās apvienības] “Klīnikas Ieraksti” dalībniekiem. Bija labi rezultāti, šobrīd tam ir [vairāk nekā] 500 tūkstoši skatījumu.   

2022. gadā braucu līdzi uz pirmo koncertu – Baldones WaterFest. Kopš tā brīža mēs sākām biežāk satikties un strādāt. Pēc pirmā koncerta filmēšanas radās arī “Atvērtais miķis” ideja. Pirmās 3 vai 4 sērijas filmējām pirmajā “Klīnikas Ierakstu” studijā, kas atradās VEF [rajonā]. Kļuvām par labiem draugiem un kolēģiem.   

image00002.jpgFestivālā "Summer Sound" 2024. gadā

 

Kad plānots izlaist “Klīnikas Ierakstus”? 

Godīgi sakot, nav ne jausmas. Viens variants ir filmēt tik ilgi, cik mēs varam. Riktīgi interesanti būtu to izlaist tad, kad mums būs 40 gadi. 20 gadi ar kontentu (angļu val. content – saturs) – redzēt, kā mākslinieki ir auguši un es pats kā filmētājs. Atskatoties uz vienu no pirmajām studijas sesijām, ir milzīga izaugsme un to ir interesanti skatīties. Bet šobrīd nekādi konkrēti gala mērķi nav nosprausti.

Riktīgi interesanti būtu to izlaist tad, kad mums būs 40 gadi.

 

Cik svarīgi videogrāfiem ir atrast savu stilu un kā tu to attīstīji?

Vispār videogrāfam ir diezgan sarežģīti atrast savu stilu. Kamēr nonāc līdz savam stilam, tu jau esi iedvesmojies no nenormāli daudz dažādiem māksliniekiem. Es šobrīd esmu tajā stadijā, kad man ir kaut kāds savs stils. Tas arī ir iemesls, kāpēc mani vispār buko (angļu val. book – rezervēt noteiktam laikam). Cilvēki grib, lai es pasniedzu to savā interpretācijā.

Kamēr nonāc līdz savam stilam, tu jau esi iedvesmojies no nenormāli daudz dažādiem māksliniekiem.

 

No kā tu smelies iedvesmu, kā ieguvi savu video veidošanas stilu?  

Pašā sākumā noteikti Cole Bennett (hiphopa mākslinieku, kā Juice Wrld, Eminem, videogrāfs un multimediju kompānijas Lyrical Lemonade dibinātājs), tad visa AWGE (ierakstu izdevniecība un radošā apvienība, ko dibināja reperis A$AP Rocky) kustība iedvesmoja pirmos video.  

Tagad iedvesmojos no Jerry Production, kas strādā ar Čikāgas scēnu. Kaut kādu inspo (angļu val. inspiration – iedvesma) es esmu no tā ņēmis. Arī Kendrikam (Kendrick Lamar) ir ļoti cinematically pleasing (angļu val.: kinematogrāfiski patīkami) [mūzikas] videoklipi.   

Mans stils kaut kādā veidā ir [iepriekš minētā] apkopojums. Man ir skatījums uz cinematic pusi, plus tas dinamiskais un jaudīgais.

IMG_8864.jpg

     

Tev gan jau horizontālā kadrējuma formāts ir mīļāks nekā vertikālais. Ko domā par vertikālo kadrējumu, kad vajag no horizontālā formāta pārveidot uz vertikālo jeb Instagram un TikTok ierasto video formātu?

Ja tev vairāk patīk vertikālais formāts, tu neesi videogrāfs – manā uztverē tu esi īsā [video] satura veidotājs. Protams, man vairāk patīk horizontālais, tāpēc ir daudz vienkāršāk izveidot kompozīciju, kas izskatās foršāk un interesantāk.

Ja man prasa pārveidot uz vertikālo formātu, es to izdaru. Filmēju ar domu, ka ir vajadzīgs arī kropot (angļu val. crop – apgriezt) to visu, tad kadrēt tā, lai tas izskatās labi abos formātos. Vertikālā formāta satura veidošanai ir vajadzīgs pavisam cits domu gājiens.  

  

Kādas ir galvenās atšķirības starp horizontālo un vertikālo kadrējuma formātu?   

Strādājot ar Latvijas basketbola izlasi, lielākoties visu filmējām horizontāli, bet sociālajiem medijiem vajadzēja vertikāli. Vienu treniņu apskates video filmēju ar domu, ka tam vienkārši ir jābūt horizontāli. Es par to pastāvēju, jo, ja tas būtu vertikāli, pazustu pievienotā vērtība. Horizontālajā formātā man ir lielāka iespēja izrādīt savas prasmes un redzējumu, tāpēc cenšos pie tā pieturēties.  

image00004.jpgOlimpisko spēļu kvalifikācijas turnīrs 2024. gadā Rīgā. Latvijas basketbola izlase pusfinālā tiekas ar Kamerūnas komandu.

 

Kādas ir būtiskākās atšķirības, filmējot dažādus pasākumus?  

Mode ir vairāk tāda glamūrīga. Tur neprasās tik daudz to katu (angļu val. cut – apgriešana), vajag vairāk detaļu tuvplānu. Sports parasti jāfilmē bez stabilizatora, jo roku kustība tieši iedod enerģiju, ko vajag. Jāpielāgojas katrai situācijai un jāzina specifika.

Jāpielāgojas katrai situācijai un jāzina specifika. 

  

Vai vari uztaisīt videoklipu dziesmai, kas tev nepatīk?    

Noteikti nē. Ir jābūt dziesmai, kuru es redzu, jūtu un saprotu. Arī “Atvērtajam miķim” es izvēlos tikai tās dziesmas, kuras kaut kā mani uzrunā. Ja pie manis nāk mūziķis, kaut vai super pazīstams, un man nepatīk dziesma, es vaicāju citus variantus, līdz nonākam pie varianta, kas patīk gan man, gan mūziķim. Kāpēc strādāt ar lietām, kuras tev nepatīk?  

  

Tu spēj attīstīt savas iemaņas, kad eksperimentē ar jauniem trikiem? Vai arī to dari tikai personīgos projektos vai tieši klientu darbos?   

Ja gribu izmēģināt ko jaunu, kādu jaunu krāsošanas (angļu val. color grading – video krāsu toņu apstrādāšana) metodi, es to mēģinu klientu darbiem un skatos, kāda ir atgriezeniskā saite.   

Ļoti svarīgi atrast laiku passion projektiem (angļu val. passion project – darbs, ko uzņemas intereses dēļ, nevis lai nopelnītu), jo tas ir veids, kā tu sev neļauj izdegt. Visu laiku strādājot ar projektiem, kas tev varbūt ļoti nerūp, pazūd degsme darīt.

Visu laiku strādājot ar projektiem, kas tev varbūt ļoti nerūp, pazūd degsme darīt.

 

Kādus mērķus vēl vēlies sasniegt? Kā redzi karjeras galotni?   

Lai arī cik smieklīgi izklausītos, gribu ieiet hiphopa vēsturē. Manuprāt, pamati ar “Atvērto miķi” jau ir ielikti. Turpināt to būvēt kā platformu, kā arī vairāk strādāt pie saviem projektiem, personīgā brenda, atrast laiku sev. Protams, tālāk – bizness. Tālāk – tā no sirds.

 

“Atvērtais miķis”

Intervijā pieminētās dziesmas:

Wiesulis un sangvn sadarbībā ar Aureum Chaos, “Hārvijs Dents”

Wiesulis un sangvn, “Klāt”