Skip to main content

TV recenzija.  “X faktora” slepenā formula

Sezona 1
raksti
TV

„X faktors” ir viens no vispopulārākajiem šoviem visā pasaulē, un pagājušā gada vasarā ziņas par tā uzņemšanu arī Latvijā, patiesi satricināja lielu daļu cilvēku, gan to, kuri dzied, gan to, kuri šovu līdz tam bija skatījušies kādas citas valsts izpildījumā.

Pēc Kantar TNS datiem 2017.gadā katru “X faktora” raidījumu kanālā TV3 noskatījās vidēji 180 tūkstoši iedzīvotāju. Kāda ir „X faktora” veiksmes formula un kāpēc to skatās tūkstoši? Manuprāt, tas ir ļoti precīzs un kārtīgi izveidots formāts, kas ikvienu spēj pievilināt televīzijas ekrānam.

„X faktors” pēc sava žanra ir muzikāli izklaidējošs realitātes šovs, kas formāta ziņā iedalās divās daļās. Sākumā, kad notiek dalībnieku atlases un komandu veidošanas, tas tiek safilmēts un skatītājiem parādīts jau kā samontēts materiāls ar sižetiem un intervijām, bet pēc tam, kad risinās cīņa starp labākajiem, kas ir atlasīti, viss pārraida tiešraidē ar skatītāju iesaisti vērtēšanas procesā – balsošanu.

Raidījuma galvenā ideja un mērķis ir atrast talantus starp vienkāršiem cilvēkiem no visas valsts. Bez šīs talantu meklēšanas, protams, svarīga ir arī skatītāju izklaide. „X faktors” ir radīts, lai skatītājs pēc garas darba nedēļas brīvdienās var vienkārši apsēsties pie televīzijas ekrāna un skatīties, kā reizēm tiek piepildīti un reizēm izjaukti cilvēku sapņi. Patiesībā tieši izvēlētais raidlaiks ir viens no šova faktoriem, kas nodrošina skatītājus.

f64_xfaktors_tiesraide_20181216_044.jpg

Pēc manām domām, svētdienas vakari ir visizdevīgākais laiks, lai pārraidītu kādu šovu vai raidījumu, jo tas vienmēr nodrošinās labus reitingus. „X faktors” rāda svētdienas vakarā pulksten 20.00 – laikā, kad visi ir mājās no brīvdienām, ir paēstas vakariņas un nu var vienkārši baudīt brīvu brīdi pie TV. Šovs ir izveidots tā, lai to varētu skatīties gan no sākuma līdz beigām, gan tā, lai skatītājiem būtu iespējams sekot līdzi notiekošajam pastarpināti, proti, tas var būt arī kā fona raidījums.

“X faktora” galvenais atslēgas elements, manuprāt, ir īstas emocijas – prieka un skumju asaras, smiekli, intrigas, savstarpējās attiecības. Galvenais ir parādīt televīzijas skatītājam, ka viss ir īsts un ka viss ir iespējams, neiztiekot, protams, arī bez humora devas

Šovs spēj uzrunāt gan jaunus, gan gados vecus cilvēkus, taču tā mērķauditorija neapšaubāmi ir jaunieši un iedzīvotāji vecumā līdz 35 gadiem. Kāpēc šāds vecums? Tāpēc, ka gan paši šova dalībnieki ir gados jauni cilvēki, gan arī tie, kas to skatās un kuriem finansiāli ir iespējas iesaistīties skatītāju balsošanā.

Pēc manām domām, „X faktors” ir sasniedzis sev vēlamo auditorijas skaitu un pat to pārspējis, jo par šo šovu tiek runāts ļoti, ļoti daudz – gan televīzijā, gan presē, gan sociālajos tīklos. Tāpat tam ir kārtīgi piestrādāts pie reklāmas un vizuālā tēla, kas piesaista cilvēkus.

„X faktora” popularitāti nodrošina arī tas, ka savos sociālo mediju profilos raidījumu reklamē arī šova žūrija Aija Auškāpa, Reinis Sējāns, Intars Busulis un vadītājs Markus Riva, un arī viņu sekotāji var uzzināt par notiekošo.

f64_xfaktors_tiesraide_20181216_072.jpg

Vēl viens no šova veiksmīgajiem elementiem ir jau iepriekš minētā žūrija. Šovs tiek rādīts 50 pasaules valstīs un katrā no tām ir savi žūrijas locekļi, kas sabiedrībā ir labi pazīstami un populāri, taču visām „X faktora’’ žūrijām ir kas vienāds, proti, tēli, kas viņiem ir jāspēlē. Katrā žūrijā jābūt kādam stingram un bargam pārstāvim, kas teiks visu, ko domā un reizēm izturēsies pat pārāk skarbi pret dalībniekiem. Ja pasaulē šo lomu spēlē visiem labi pazīstamais Saimons Kauels (Simon Cowell), tad Latvijā viņa līdzinieks ir Reinis Sējāns.

Bez šā bargā žūrijas pārstāvja ir jābūt arī tādam, kas spēj visus sasmīdināt un uzjautrināt, tādam, kas ir pilnīgs pretstats, piemēram, Intars Busulis. Tāpat žūrijā ir jābūt kādam neitrālam tēlam, kas mūsu pašu „X faktorā” ir Aija Auškāpa, kura spēj gan pateikt, ko skarbu, gan uzmundrināt.

Īstam realitātes šovam, protams, ir vajadzīgs arī savs vadītājs. “X faktorā” ir nepieciešams jauns, simpātisks, atraktīvs un šovbiznesa industrijā pabijis cilvēks. Pasaulē šo šovu ir vadījuši daudzi sabiedrībā pazīstami cilvēki, piemēram, dīdžejs Dermot O’Leary, dziedātājs Olijs Mūrs (Olly Murs). Latvijas variantā – tas ir mūziķis Markus Riva.

f64_xfaktors_tiesraide_20181216_045.jpg

Lai arī Riva ir dziedājis un uzstājies tūkstošiem, manuprāt, runāt publikas priekšā viņam bija milzīgs izaicinājums. Gandrīz ikvienā pirmās sezonas raidījumā bija novērojama pārsacīšanās, balss aizlūšana un neveiklu jautājumu uzdošana. Vadītāja valoda bija saraustīta un viņam neizdevās izveidot vienkāršu komunikāciju un saikni ar šova dalībniekiem, žūriju un skatītājiem.

Salīdzinot abas sezonas, visnotaļ var teikt, ka Markus Riva ir mainījies un uzlabojies savas prasmes vadīt raidījumu. Mazāk pārteikšanās, neveiklu paužu un minstināšanās.

Ja šova vadītājs sākotnēji bija viens no neveiksmīgākajiem punktiem, tad tehniskā grupa to visu atspēlē ar savu profesionalitāti gan pirmajā, gan arī otrajā sezonā. Pavērojot „X faktoru” nevis tikai no skatītāja viedokļa, bet arī iedziļinoties tehniskajā darbībā, secināju, ka šovā iesaistītie operatori, skaņu režisori, montāžisti, ir savas jomas labākie speciālisti. Realitātē šova skatuve Rīgas kino studijā ir samērā maza, taču televīzijas ekrānā tā tiek parādīta pilnīgi pretēji. Visi iesaistītie tehniskie darbinieki savu darbu izdara tā, it kā pa televīziju tiktu pārraidīts pasaules līmeņa šovs, kas ar vizuāliem efektiem un dažādiem kadriem spēj piesaistīt un noturēt skatītāja uzmanību televīzijas ekrānam.

Tāpat kā tehniskā grupa, arī radošie profesiju pārstāvji šovā dara visu, lai ar katru raidījumu šovs tiktu skatīts arvien vairāk un vairāk. „X faktorā” izspēlēti visi šovam raksturīgie elementi, piemēram, skatītāju iesaiste šova darbībā – katru svētdienu skatītājs tiek aicināts balsot par savu favorītu, lai viņš dalību šovā turpinātu, tāpat skatītājus portālā skaties.lv aicina balsot par nedēļas labāko dziedātāju.

Vēl viens no šova elementiem, pie kā strādā scenārists un režisors, ir stāsta izveidošana katram no dalībniekiem, proti, katrs no viņiem ir dažāds gan savos uzskatos, gan dziedāšanas manierē.

f64_xfaktors_tiesraide_20181216_093.jpg

„X faktorā” piedalās gan puišu grupa no Latgales, gan dziedātāja no Baltkrievijas, kas savu mūziķes sapni cer sasniegt Latvijā, tāpat arī ir meiteņu mīlulis, kurš katru svētdienu skatītājus apbur ar savu balsi un populārākajām mīlas balādēm 

Šādi personāži vienmēr piesaista cilvēkus, jo ir interesanti sekot līdzi, kā vienkāršu, parastu cilvēku dzīve izmainās, pateicoties šovam. Savstarpējās attiecības, sacensība, milzīgā pauze pirms rezultātu paziņošanas. Šova scenārijs un dramaturģija ir atstrādāta līdz detaļām tik precīzi, ka nav iespējams neiegūt reitingus.

Manuprāt, „X faktors” ir viens no visveiksmīgākajiem šoviem, masu produktiem, Latvijas vēsturē, kas iknedēļu ienes milzīgus reitingus un peļņu. Šova saturs nav sarežģīts un grūti izprotams – cilvēki dzied, viņi tiek vērtēti, notiek balsošana, labākais uzvar.. Skatītājam nav jābūt izglītotam kaut kādā konkrētā jomā, lai viņu saprastu un lai varētu būt par vērtētāju, tāpēc arī tas ir tik populārs ne tikai pie mums, Latvijā, bet arī citur pasaulē.

Alise Gulbe

Foto: Dāvis Ūlands, F64