Studenti secina: intensīvā izrāviena stratēģija ļauj JKP iekļūt Saeimā
Jaunā konservatīvā partija (JKP) savā priekšvēlēšanu kampaņā izmantoja intensīvo izrāviena stratēģiju, kurai raksturīgs piesardzīgs, lēns, bet tajā pašā laikā aktīvs darbs, kas palīdz saglabāt partijas esošo pozīciju nemainīgu. Šī stratēģija palīdzēja celt partijas reitingus un pozīciju (pēc Rīgas Domes vēlēšanām): 13. Saeimas vēlēšanās partija pēc vēlētāju atbalsta ieguva 3. vietu un 16 mandāta vietas.
JKP savu darbību uzsāka 2014. gada 17. maijā ar ideju par konservatīvisma attīstību un popularizēšanu. Partija vēlējās aktualizēt tradīcijas un tradicionālu ģimenes modeli, ietverot arī modernus elementus. Partijas līderis ir Jānis Bordāns.
JKP savu komunikācijas stratēģiju aktualizēja sociālajos medijos, visaktīvāk komunicējot ar mērķauditoriju tieši – Facebook un Twitter. Regulāri tika veidoti ziņojumi un tie pauda vēlētājiem aktuālu informāciju. Tika veidotas infografikas, tabulas, kā arī citi vizuālie materiāli, video un fotogrāfijas ar partijas līderiem un citiem politiķiem. J. Bordāns, partijas līderis, vairākkārt veidoja video prezentācijas, kur runāja par sabiedrībai aktuālām tēmām un viņu kā partijas vēlmēm un sasniedzamajiem mērķiem cīņā pret korupciju u.c. problēmām. Partija rīkoja paneļdiskusijas, veidoja sadarbību ar dažādām organizācijām, piemēram, Latvijas studentu apvienību ar mērķi aktualizēt tiesiskuma izpratni Latvijā dzīvojošos jauniešos. Deputāti nodrošināja klātienes diskusijas ar potenciālajiem vēlētājiem, tikšanās notika ne tikai Latvijā, bet arī vairākās Eiropas valstīs. Partijas budžets 13.Saeimas vēlēšanām bija 82 188.64 EUR.
Partija mazāk fokusējās uz reklāmu publicēšanu ārējā vidē
Partija mazāk fokusējās uz reklāmu publicēšanu ārējā vidē. Tika veidoti ziņojumi ziņu portālos un laikrakstos. Partijai ir mājaslapa – konservativie.lv, kurā atrodama informācija par partijas vēlamajiem sasniedzamajiem darbiem, mērķiem, statūtiem, cilvēkiem, partijas līderiem u.c.
JKP priekšvēlēšanu komunikācija tika vērtēta kā efektīga, taču ne pārlieku uzbāzīga, partijas locekļi aktualizēja salīdzināšanas politiku, tādā veidā vēloties parādīt vēlamās izmaiņas: korupcijas novēršana un apkarošana, azartspēļu izskaušana, pensiju celšana, kā arī nodarbinātības līmeņa paaugstināšana u.c. Tika izveidots arī jauns koncepts partijas darbošanās sākuma stadijā – Ideju brokastis, kur politiķi, apmeklējot dažādas Latvijas pilsētas, dalījās ar saviem mērķiem, vīzijām un nākotnes redzējumu, kā arī uzklausīja vēlētāju vēlmes un idejas.
JKP ir centriski labējā partija, kas uzsver tradīciju un pārbaudītu vērtību svarīgumu politisko lēmumu pieņemšanā. JKP izceļ sešas pamatvērtības veiksmīgai Latvijas valsts attīstībai: Satversme, latviski runājoša nācija, demokrātija un tiesiskums, ģimene, labklājīga valsts un ģeopolitiskā piederība rietumiem. JKP ziņojumi ir cieši saistīti ar definētajām pamatvērtībām.
JKP atbalsta modeli, kurā laulība ir iespējama tikai starp vīrieti un sievieti, piebilstot, ka tas tā vienmēr ir bijis un ir nostiprinājies Satversmē. Šāda nostāja JKP uztverē neaizskar seksuālo minoritāšu cilvēktiesības.
Kopumā JKP ziņojumi iekļauj konservatīvās ideoloģijas pamatprincipus. Partija uzsver to, ka Latvijas valstij ir jāciena 1922. gadā pieņemtā Satversme un mēs varam attīstīties kā progresīva valsts, neaizmirstot par tradīcijām un pārbaudītām vērtībām. Ko JKP solīja: neapliekamā minimuma algas paaugstināšana līdz 500 eiro; sakārtot nodokļu sistēmu; neapliekamā minimuma pensijas paaugstināšana līdz 500 eiro; minimālās algas paaugstināšana līdz 500 eiro; līdz pat divām reizēm paaugstināt ģimenes valsts pabalstu; paaugstināt ārstu un medmāsu algas; samazināt gāzes cenu par vienu trešdaļu u.c.
Priekšvēlēšanu aģitācijas periods bija no 2018. gada 9.jūnija līdz 2018.gada 6.oktobrim. Veidojot komunikāciju ar Jaunās konservatīvās partijas komunikācijas speciālistiem sociālo tīklu platformā Facebook, netika saņemtas atbildes par komunikācijas aprites aktivitātēm priekšvēlēšanu kampaņas laikā.
Šā iemesla dēļ tika ņemti vērā novērojumi un izveidots JKP aktivitāšu un komunikācijas kanālu uzskaitījums mēneša laikā, ņemot vērā KNAB izdoto informāciju, ka priekšvēlēšanu aģitācijas periods 13.Saeimas vēlēšanās ilga piecus mēnešus. Jūnijā – partijas pieteikšana, politiskie solījumi, vēlētāju iepazīstināšana ar JKP līderiem, intervijas, līderu uzrunas sociālajos tīklos. Jūlijs - runāšana par partijas vērtībām, mērķiem, uzdevumiem un nākotnes plāniem, ja tiks Saeimā, intervijas, preses konferences, JKP biedru uzrunas sociālajos tīklos. Augusts - partijas programmas vadlīniju piedāvājums, intervijas, preses konferences, solījumi, uzlabot Latvijas nākotni un sakārtot korumpēto Latvijas politisko vidi, JKP biedru uzrunas sociālajos tīklos. Septembris - debates, programmu prezentēšana, intervijas, preses konferences, neizlēmušo vēlētāju uzrunāšana, līderu atrādīšana, JKP biedru uzrunas sociālajos tīklos, diskusijas. Oktobris - debates TV, līderu cīņas – komunikācija par un ap konkurentiem, JKP solījumi, tiekot 13.Saeimā un pirmie darbi u.c., JKP biedru uzrunas sociālajos tīklos un diskusijas. Izmantotie kanāli ir partijas mājaslapa, Facebook, Twitter, ziņu portāli, TV, klātienes tikšanās, debates.
JKP piedāvā risinājumus dažādām aktuālām problēmām Latvijas sabiedrībā, piem., pensiju paaugstināšanu, minimālo algu celšanu, labvēlīgāku darba vidi uzņēmumiem utt. JKP reaģē uz dažādām sabiedrībā pastāvošajām aktualitātēm, izvirzot dažādos piedāvājumus to risināšanā.
Partija ir izveidojusi plānu, kura mērķis ir cīnīties ar ēnu ekonomiku (Latvijā 2018.gadā tā sasniedza 22%), mazināt mazo algu un pensiju nodokļu slogu, kā arī palielināt Latvijas iedzīvotāju pirktspēju un nodokļus uzņēmējiem. “JKP rīcības plāns – 500!” nosaka, ka plāna īstenošana tiktu sekmēta ar minimālo algu paaugstināšanu (500 EUR), neapliekamā minimuma paaugstināšanu (500 EUR) un neapliekamā minimuma pensijām paaugstināšanu (500 EUR). Jaunais rīcības plāns izraisīja plašu rezonansi Latvijas sabiedrībā, jo eksperti un citi iedzīvotāji apšaubīja plāna realizācijas iespējamību. JPK izveidoja informatīvu rakstu partijas mājaslapā, kurā detalizēti paskaidroja plāna īstenošanu.
Korupcijas novēršana vēl arvien ir aktuāls temats sabiedrībā. JKP pauž savu nostāju, ka ir pret jebkāda veida koruptīvām aktivitātēm un aktualizē tēmu par koruptīvu darījumu finansēšanas izbeigšanu. Šāda nostāja atbilsts vienai no partijas izceltajām pamatvērtībām – tiesiskumam.
Partija reaģē uz sabiedrībā aktuālajām problēmām ar daudz solījumiem, kas spētu tās risināt, taču liela sabiedrības daļa apšauba, cik reāli un izpildāmi ir partijas nostādītie solījumi.
Jāsecina, ka JKP ir komunikatīvās atvērtības problēmas, skaidrojot to ar partijas iekļūšanu Saeimā uz četriem gadiem un laika trūkumu
Jāsecina, ka JKP ir komunikatīvās atvērtības problēmas, skaidrojot to ar partijas iekļūšanu Saeimā uz četriem gadiem un laika trūkumu.
Komunikācijas darba organizatoriskā struktūra sevī ietver runas personas, komunikācijas speciālistu, mērķauditorijas, vēstījumus un kanālus. Par runas personām noteikts ministru prezidenta kandidāts un partijas vadītājs Jānis Bordāns un bijusī KNAB priekšnieka vietniece, Rīgas Domes deputāte Juta Strīķe. Komunikācijas speciālists, kas palīdz filtrēt informāciju un sagatavo runas personas komunikācijai ar mērķauditoriju: vēlētājiem, sponsoriem, medijiem, konkurentiem, sadarbības partijām u.c. Blakus mērķauditorijām, atrodas partijas vēstījumi, kas ir veidoti saskaņā ar JKP definētajām vērtībām. Līdzās vēstījumiem ir kanāli, kuros ņemot vērā mērķauditoriju, vēstījumus un partijas resursu iespējas, tiek nodota tārgetētā informācija, lai partija virzītos pretī definētajiem mērķiem.
Autores: Anete Kažemaka, Samanta Ņukša, Sabine Gasanova