Skip to main content

Kas notiek humpalu biznesā?

raksti

Lietotie apģērbi šobrīd ir modē, un medijos pat pavīd ziņas ar retorisku jautājumu, vai šobrīd ir “patērēšanas karantīna”. Tā to raksturojusi slavenā modes eksperte tendenču prognozēšanas jomā, kompānijas Trend Union vadītāja Lī Edelkurta,  norādot, ka “globālā humānā krīze”, kas šobrīd skārusi pasauli, liks cilvēkiem kardināli mainīt savus līdzšinējos patēriņa ieradumus, kļūt taupīgākiem un iemācīs iztikt ar nepieciešamāko.

Jūlija Bite, Monta Kaiva Konovalova, pētnieciskās žurnālistikas žurnāls Inquisitio

zens.jpg

Tas ir drosmīgs apgalvojums, jo modes eksperte uzdrīkstas laiku, kurš mūs gaida tuvākajos gados, saukt par second hand periodu. Rīga, mazliet pārspīlēti, tomēr nereti tiek dēvēta par lietoto apģērbu metropoli, jo jau tagad posmā starp R. Blaumaņa un Stabu ielu ir vismaz četri lietoto preču jeb tā saukto humpalu veikali vienuviet. Lai noskaidrotu, kā tad šis bizness īsti darbojas, pētījām trīs populārākos lietoto preču veikalus Rīgā un salīdzinājām to cenas.

Īsa atkāpe vēsturē. Žargona vārds humpalas radās deviņdesmito gadu sākumā, un to var atšifrēt kā humāno palīdzību vai humānās palīdzības sūtījumu. Pats humpalu bizness Latvijā uzplauka deviņdesmito gadu sākumā, kad lietoto mantu veikalus atvēra citu pēc cita.

 

Covid-19 krīze un second hand

SIA “R.D.A.” direktores Evas Vidovskas viedoklis atspēko uzskatu, ka interese par lietotajām precēm pieaug Covid-19 dēļ: “Ļoti daudzi uzņēmumi iet dīkstāvē, un cilvēki paliek bez darba. Cilvēkam, kas zaudējis darbu, ir vajadzīgas pirmās nepieciešamības preces. Lai gan lietotie apģērbi ir lētāki nekā jauni apģērbi, – tā nav pirmās nepieciešamības prece, tāpēc būtu nepareizi apgalvot, ka lietoto apģērbu bizness plaukst un zeļ valstī Covid dēļ radušās ekonomiskā krīzes dēļ. Ja pirms 10 gadiem jauns apģērbs maksāja ļoti dārgi, tad tagad ir daudz ātrās modes produktu, piemēram, veikals “Pepco”, kur var nopirkt apģērbu par salīdzinoši zemu cenu. Apģērbs varbūt nav tik kvalitatīvs, tomēr ir jauns un maksā lēti – cilvēkam ir daudz izvēles iespēju.”

bikses.jpg

Kā notiek labdarības drēbju vākšanas bizness?

Izvēlējāmies trīs lielākos lietoto preču veikalus Rīgā – Humana Latvia, Kilomax un R.D.A., lai pārbaudītu, kā notiek drēbju vākšanas bizness šajos veikalos.

 

R.D.A.

SIA “R.D.A.” dibināta 2004. gada 15. decembrī, tās apmaksātais pamatkapitāls ir 2840 eiro, īpašnieki – Anda un Raimonds Dižkalpi. Latvijā kopā ir 63 R.D.A. veikali, kas nodrošina 334 darba vietas. Uzņēmumam ir arī lietoto apģērbu vairumtirdzniecība un eksports uz trešajām pasaules valstīm (Togo, Beninu, Pakistānu).

Veikala R.D.A. direktore Eva Vidovska pastāstīja: “Nepārdotās preces mēs neutilizējam, lielākā daļa apģērbu tiek eksportēta uz trešajām pasaules valstīm, pārējo saņem labdarības organizācijas. Mūsu labdarības stratēģija ir balstīta uz ģimenēm un maznodrošinātām ģimenēm, ģimenēm ar bērniem, līdz ar to arī atbalstām šāda veida segmentu, tomēr labdarības organizācijas nespēj uzņemt tik lielus apjomus, kā mēs piedāvājam, – viņi var paņemt tikai procentu vai divus no tā, ko spējam iedot. Piemēram, Anglijā ir kāda organizācija, kuras vārdā var vākt drēbes un lietas no cilvēkiem, un cilvēki var ziedot visas šīs lietas konkrētai labdarības organizācijai. Pieņemsim, ka labdarības organizācijas mērķis ir ārstēt slimus bērnus no vēža. Labdarības organizācija nevar aiziet ar drēbju maisu uz slimnīcu un teikt: “Lūdzu, uztaisiet bērniņam operāciju!”, tādēļ labdarības organizācijas Anglijā sadarbojas ar konkrētiem uzņēmumiem, kuri pārvērš ziedoto apģērbu naudā. Aptuveni 70 % tādā veidā gūtās peļņas nonāk labdarības organizācijām. Katrai organizācijai ir savi mērķi un savi logotipi, kam šī organizācija vāc naudu. Anglijā tiek novietoti maisiņi pie cilvēku mājām, un no desmit dažādu labdarības organizāciju maisiņiem viņi var izvēlēties, kurai labdarības organizācijai vēlas nodot savas lietas. Šeit, Latvijā, gan šādas iespējas nav.”

No kopējā R.D.A. importētā apģērbu apjoma aptuveni puse tiek eksportēta uz Āfriku un Pakistānu. Taču uz ārzemēm tirgotas tiek ne tikai pie mums nepārdotās drēbes, bet ļoti daudz arī tādu, kam jau šķirošanas procesā konstatēta neatbilstība Latvijas tirgum – iedzīvotāju auguma proporcijām, prasībām un līdzīgiem aspektiem. Uzskats, ka Āfrikas valstīs ņem pretī visu, gan esot maldīgs, jo, tā kā lietoto apģērbu pasaules tirgus ir neizmērojami milzīgs, arī trešās pasaules valstīs dzīvojošie saņem tikai savai specifikai atbilstošu un pieklājīgu preci.

Eva Vidovska norāda, ka lietoto apģērbu veikalu popularitāte ir saistīta ar zero waste (latviski – nulles atkritumi) principu. “Cilvēki sāk dzīvot citādi, un, ja vēlas dzīvot pēc bezatkrituma principa, tad arī iepērkas lietoto apģērbu veikalos, izvērtējot katru lietu, kuru iegādājas. Lietoto apģērbu bizness ir ļoti draudzīgs videi, jo nekas jauns netiek ražots, bet tiek dota otra iespēja lietām, kas jau ir saražotas,” stāsta R.D.A. direktore.

 

Kilomax

Kilomax jeb SIA “ILP market” dibināta 2013. gada 28. decembrī, un tās apmaksātais pamatkapitāls ir 2846 eiro. Uzņēmuma 2019. gada apgrozījums ir bijis 12 589 416 eiro, un tā peļņa pēc nodokļu nomaksas ir 3 003 678 eiro. Kā liecina Lursoft dati, SIA “ILP market” patiesie labuma guvēji ir Gallagher Ruth Yolanda, kuras pastāvīgā dzīvesvieta ir Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotā Karaliste, un Mihails Petrovs, kurš dzīvo Latvijā. 2018. gadā uzņēmums iekļuva TOP 500 lielāko uzņēmumu Latvijā skaitā pēc neto apgrozījuma. Latvijā ir 12 Kilomax veikalu, kuros strādā 141 cilvēks.

Kilomax direktors Mihails Petrovs stāsta, ka uzņēmums eksportē preces uz Krieviju un NVS (Neatkarīgo Valstu Sadraudzības) valstīm un preču pievedums uz veikaliem notiek ik pēc divām nedēļām.

“Apģērbs nonāk mūsu noliktavā, mēs to sašķirojam, tad daļa nonāk veikalos, un daļu mēs pārdodam par vairumtirdzniecības cenām. Preces tiek piegādātas no Anglijas, Nīderlandes un Skotijas,” stāsta M. Petrovs. “Apmēram 20% pēc tam sūtām uz trešajām valstīm – tās ir nepārdotās preces.”  Direktors atklāj, ka uzņēmums Kilomax pārdod vairāk nekā 500 tonnu apģērba gadā. Kā norādīts Kilomax mājaslapā, uzņēmums “uztur lietoto apģērbu kvalitāti augstākajā līmenī un piedāvā tikai labāko preci bez nonēsātības pazīmēm”. 

Humana Latvia

SIA “Humana Latvia” reģistrēta 2005. gadā. Uzņēmuma vienīgais dalībnieks ir lietuviešu Humana Second Hand Fundraising Projects, savukārt patiesie labuma guvēji – Dahne Kaare Sven, Klein James Felix, Moeller Annemette, Soerensen Lise-Lotte Birgit Hesthaven un Wohlert Jesper Ditlev. 2019. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 7,86 miljoni eiro un peļņa – 985,39 tūkstoši eiro, liecina “Lursoft” dati. Humana People to People in Latvia gada laikā tirgotāja apgrozījums palielinājies par 105,30 tūkstošiem eiro, savukārt peļņa – par 3,14 tūkstošiem eiro. 2020. gada sākumā SIA “Humana Latvia” tīklā darbojās 24 veikali Humana un divi veikali Humana Vintage. Pašlaik Latvijā darbojas 23 Humana veikali un divi Humana Vintage veikali, 2019. gadā tajos strādāja  219 darbinieki.

svari.jpg

Pieredze veikalos

Devāmies uz veikaliem, lai pārliecinātos, vai tiešām viss ir tā, kā to pārstāvji stāsta. Apmeklējot katru no trīs veikaliem, pievērsām uzmanību šādiem kritērijiem: apģērba kvalitāte, zīmoli, attieksme pret klientu, cenas, atlaides un kopējā gaisotne. Katru no šiem izvirzītajiem kritērijiem vērtējām piecu ballu sistēmā, kur 1 – ļoti slikti, 5 – izcili.

 

R.D.A. veikala apmeklējums

Apģērba kvalitāte: ★★★

Diemžēl veikalā piedāvāto apģērbu kvalitāti nevar vērtēt kā izcilu: bieži vien var redzēt uz āru izlīdušus diegus, traipus un dažiem apģērba gabaliem – pat nelielus caurumus. Daudzām no šeit piedāvātajām precēm ir nonēsātības pazīmes. Protams, tas neattiecas uz visām veikalā piedāvātajām precēm: kā jebkurā lietoto apģērbu veikalā, arī šeit var atrast pilnīgi jaunu un nevalkātu apģērbu, savukārt lietotās preces – arī bez jebkādām nonēsātības pazīmēm.

Zīmoli: ★★★★★

R.D.A. lietoto preču veikals tik tiešām pārsteidz ar zīmolu dažādību: veikalā sastopamas H&M, Lindex, Atmosphere, Only, Vila, Gina Tricot, Zara, F&F, Nike, Amisu, Tommy Hilfiger, Comma, Next un citu pasaulē atzītu zīmolu preces.

Attieksme pret klientu: ★★★★★

Palīdzēt ar svētku kleitas izvēli palūdzām veikala vadītāju. Viņa laipni sameklēja dažādas kleitas, pieminot, ka zīmolu ir daudz un dažādi, tāpēc izmēri mēdz atšķirties un viss atnestais ir jāpielaiko. Kad iznācu no pielaikošanas kabīnes, vadītāja painteresējās, vai atradu meklēto, un aicināja apmeklēt veikalu vēlreiz.

Cenas: ★★★★★

Cenas R.D.A. izrādījās vispievilcīgākās no visiem trīs apmeklētajiem veikaliem: šeit t-kreklu var nopirkt par 1 eiro un 14 centiem, virsjaku – par 6 eiro, savukārt kleitas maksā no 5 līdz 12 eiro.

Atlaides:

Veikala apmeklēšanas laikā netika pamanītas atlaides precēm, par tām nav minēts arī veikala mājaslapā.

Kopējā gaisotne: ★★

Veikala interjera dizains neatstāja pārāk labu iespaidu: uz sienām, kas krāsotas dzeltenīgi zaļā krāsā, ir plaisas. Starp pakaramajiem vietas ir ļoti maz, un apģērbs ir izkarināts it visur – pat uz sienām. Ienākot ieraudzījām drēbju kaudzi uz galda un lielus maisus uz grīdas – todien veikalā bijis jauno preču pievedums.

 

Kilomax veikala apmeklējums

Apģērba kvalitāte: ★★★★

Kopumā veikalā piedāvātā apģērba kvalitāte ir vērtējama kā laba: netika pamanītas nonēsātības pazīmes vai traipi. Dažām precēm bija uz āru izlīduši diegi, bet tā ir samērā bieža parādība arī masveida tirgus apģērbu veikalos. Piedāvāto apģērbu klāsts ir ļoti daudzveidīgs: no Ziemassvētku pidžamām un ādas somiņām līdz vakarkleitām no sīkpērlītēm un kažokādas šallēm. Salīdzinot ar masveida tirgū piedāvāto apģērbu, šajā veikalā tas ir daudzveidīgāks, tāpēc var apgalvot, ka veikalā Kilomax var atrast apģērba gabalus gandrīz jebkurai gaumei.

Zīmoli: ★★★★★

Veikalā ir liela zīmolu dažādība, pieejams atsevišķs stends ar īpašajiem dizaineru apģērbiem.

Attieksme pret klientu:  ★★★★

Uz lūgumu palīdzēt mums ar vakarkleitu izvēli pārdevējas bija ļoti atsaucīgas un uzreiz devās piemeklēt, kas mums varētu piestāvēt. Tika piemeklētas vairākas mūsu izmēriem piemērotas vakarkleitas. Tomēr, kad aizgājām kleitas pielaikot, pārdevējas neizrādīja interesi, vai izvēlētās kleitas mums der un vai nepieciešama vēl kāda palīdzība, tāpēc, vērtējot attieksmi, piešķīrām nevis 5, bet 4 balles.

Cenas: ★★★★

Kilomax veikalos ir diezgan īpatnēja cenu sistēma: šeit apģērbs un citas preces tiek pārdotas uz svara, turklāt lielākā cena ir katra mēneša pirmajā datumā, kad veikalos ir jaunās kolekcijas pievedums, un tad ar katru nākamo dienu cena par kilogramu tiek samazināta. Kolekcija tiek pilnībā nomainīta divreiz mēnesī, savukārt mēneša beigās uzņēmums piedāvā zemākas cenas. 

Veikala mājaslapā šī īpatnējā cenu sistēma tiek salīdzināta ar izsoli: apģērba gabals, kurš klientam iepatīkas, rīt maksās lētāk, tāpēc var pagaidīt, bet jārēķinās ar to, ka kāds to var nopirkt jau šodien.

Veikalā tiek piedāvāti arī īpašie dizaineru apģērbi, kuriem cena atšķiras: šīs preces ir dārgākas – to cena ir 60 eiro par kilogramu mēneša pirmajā datumā un 20 eiro par kilogramu izpārdošanas dienās.

Atlaides: ★★★★★

Atlaižu sistēma ir atkarīga no iepriekšminētās cenu sistēmas – preču cena veikalā tiek samazināta katru dienu, proti, mēneša pirmajā datumā apģērbs maksā 35 vai 40 eiro par kilogramu (cena atkarīga no veikala), un tad ar katru dienu cena par kilogramu tiek samazināta. Mēneša beigās cenas ir vispievilcīgākās: var iegādāties apģērbu par 10 eiro kilogramā, kas nozīmē, ka krekls, kurš sver 100 gramu, izmaksās tikai vienu eiro.

Kopējā gaisotne: ★★★★★

Veikalā valda patīkama gaisotne, viss ir tīrs un sakārtots, veikala darbinieces – laipnas un smaidīgas.

 

“Humana” veikala apmeklējums

 Apģērba kvalitāte: ★★★★

Apģērba kvalitāte ir ļoti atšķirīga – sākot ar apģērbu, kam redzami diegi, kas karājas, līdz pavisam smalkiem apģērbiem. Pieejami gan lēti, gan dārgi audumi. Veikalā piedāvāto apģērbu klāsts ir diezgan plašs – atrodami gan sporta tērpi, gan džemperi un vakarkleitas, pat mīkstās rotaļlietas. Tomēr jāatzīst, ka šeit apģērbs ir vairāk ikdienišķs un atrast šeit, piemēram, svētku tērpu jebkurai gaumei, būtu diezgan sarežģīti.

Zīmoli: ★★★★★

Jāuzsver, ka veikalā tiek piedāvāti dažnedažādi zīmoli – te var atrast gan masveida tirgū pieejamo zīmolu preces, gan ekskluzīvus dizaineru apģērbus.

Attieksme pret klientu:  ★★★★

“Humana” veikala darbinieki ir laipni un atsaucīgi. Uz lūgumu piemeklēt kādu Ziemassvētku džemperi, tika piedāvāti vairāki varianti.

Cenas: ★★★★

Cenas ir apmierinošas, katru mēnesi ir vairākas atlaižu dienas.

Atlaides: ★★★★★

Veikals rīko tā saucamās laimīgās stundas, kad noteiktā dienā un laikā veikalā piedāvātās preces tiek pārdotas par īpaši pievilcīgām cenām.

Kopējā gaisotne:  ★★★★

Par gaisotni veikals patiesi piedomājis, it īpaši Rīgas centrā esošajos “Humana” veikalos, jo ir iekārtota atpūtas zona ar elegantu dīvānu, izvietoti dažādie mājīgi interjera elementi. Veikals ir tīrs un patīkams, tāpēc kopumā gaisotne novērtēta kā ļoti laba.

kurpes.jpg

Ekskluzīvi un pieejami

Mūsdienās lietoto preču veikali piedāvā ne tikai lētu un daudzveidīgu apģērbu, bet arī patiešām ekskluzīvus un gaumīgus komplektus. Latvijā jau vairākus gadus veiksmīgi darbojas augstākā līmeņa lietoto apģērbu veikals VOLGA, kas nebūt nav parasts second hand, bet gan patstāvīgs zīmols. Šeit var atrast patiešām retu un ekskluzīvu apģērbu – katrs apģērba gabals tika rūpīgi atlasīts un sakārtots.

Vintāžas apģērbu veikala VOLGA īpašnieks Sergejs Hatanzeiskis domā, ka iepirkties second hand veikalos jau sen nav apkaunojoši, tieši pretēji – tas ir forši, moderni un aktuāli: “Lietoto preču bizness ir ne tikai pieaudzis līdz visu pārējo veikalu līmenim, bet arī glābj mūsu planētu. Mēs netērējam ūdeni, tik aktīvi neizmantojam cilvēkresursus, kā to dara masveida tirgus nevajadzīga apģērba daudzuma ražošanā. Mēs nodarbojamies ar savas planētas glābšanu – tas ir ļoti foršs virziens, īpaši aktuāls mūsdienās.”

Uz jautājumu, cik grūti ir šādu biznesu uzturēt, S. Hatanzeiskis atbild, ka tas atkarīgs no biznesa struktūras. “Runājot tieši par “VOLGU”, protams, ir zināmas grūtības, ir nepieciešamas noteiktas prasmes, lai to visu attīstītu un virzītu, taču tas viss ir ļoti individuāli. Kāds nevarēs atrast piegādātājus, un kāds nespēs to visu forši pasniegt. Kāds nespēs to visu popularizēt, sagādāt dažādus pārsteigumus,” stāsta veikala īpašnieks.

“Mana veiksmes atslēga, pirmkārt, ir stila izjūta. Es saprotu patērētāja vēlmes un spēju tās skaisti pasniegt – nedaudz skandalozā formā. Apģērbu izvēlos intuitīvi. Man nav kaut kādi super kritēriji, savām rokām atlasu katru VOLGA vintage lietu. Es braucu uz kādu bāzi un vienkārši skatos, taustu visu pēc kārtas un izvēlos lietu, kas man šķiet vērtīga. Bāzes meklēju Google – mēs veidojam kontaktus ar piegādātājiem. Šobrīd, pandēmijas laikā, izvēlamies lietas arī caur Zoom – cilvēki otrā galā rāda mums apģērbu, un es saku – “jā” vai “nē”. Man tas ir nedaudz grūtāk, jo es ar tausti ļoti forši saprotu lietas. Bijušas daudzas reizes, kad es vienkārši šķirstu pakaramos un pēc auduma kvalitātes, pēc tā tekstūras jūtu, ka tas ir kaut kas patiešām kvalitatīvs. Piemēram, gadījās atrast kādu labi pazīstamu zīmolu, citu apģērba gabalu sastāvā bija 100% zīds vai kašmirs ar vilnu. Es visas lietas izvēlos ar rokām,” atklāj Sergejs Hatanzeiskis.

VOLGA īpašnieks apstiprina, ka pēdējos gados pieprasījums pēc vintāžas apģērbiem ir ļoti audzis: “Tas kļuvis ļoti populārs un ļoti aktuāls, jo īpaši to parāda tas, ka ikviens sevi cienošs modes blogeris savos blogos un jebkurā fashion week [modes nedēļā] vairs nevar iziet total look no viena pazīstama zīmola un būt stilīgs. Ir jāprot sakombinēt apģērbu zīmolus.

Kā lai saka, – tas nav likums, bet, ja modes cilvēks savā garderobē ievieš kādu vintage priekšmetu, tad tā ir augstākā pilotāža koptēla izveidē.

“Tas ir kļuvis aktuāli, un tagad lietoto apģērbu veikali ir pilni ar jauniešiem. Ja agrāk mums šķita, ka uz turieni dodas tikai nabadzīgie vai tie, kuri nevar atļauties nopirkt sev drēbes pat masveida tirgū, tad tagad bieži vien vintage veikalos un pat īpaša līmeņa lietoto apģērbu veikalos apģērbs var maksāt dārgāk nekā masveida tirgū,” stāsta S. Hatanzeiskis. Uz jautājumu, vai piedāvātais sortiments Latvijas lietoto preču veikalos ir pietiekami plašs, viņš atbild, ka viss ir atkarīgs no cilvēka gaumes: “Ir ļoti daudz dažādu lietoto preču veikalu, un katram no tiem ir nedaudz atšķirīgs sortiments. Tie atšķiras arī ar to, ka vieni piedāvā tekstilizstrādājumus, citi – dažādas mēbeles, interjera lietas, aksesuārus. Bet izvēle ir patiešām milzīga. Ja sev izvirzi mērķi atrast polka dots kleitu un aiziesi uz trīs dažādiem lietoto apģērbu veikaliem, domāju, ka būs milzīga izvēle.”