Skip to main content

Kā sapulcēt ienaidniekus kopīgam mērķim?

raksti

Bleiks Džeimss Heriss (Blake J. Harris) ir producents un rakstnieks, kurš plašāk pazīstams ar savu grāmatu Console Wars (tulk. Konsoļu Kari) un tās ekranizāciju 2020. gadā. Pirms vairāk nekā desmit gadiem viņš vēlējās uzzināt par SEGA un Nintendo aizkulisēm, un kā šo spēļu industrijas leģendārie milži pagājušā gadsimta astoņdesmitajos un deviņdesmitajos gados cīnījās par dominanci tirgū. Tā kā nebija iespējams atrast uzticamu un precīzu informāciju par šo tematu, viņa mērķis kļuva skaidrs – nākotnē uzrakstīt grāmatu un radīt dokumentālu filmu, bet sākumā iegūt kontaktus, uzticību un intervijas ar cilvēkiem, kas bija šī varenā kara vaininieki. Šis laika posms bija ilgs, toties tagad mēs varam baudīt darba augļus.

Renalds Beļaks, Studentu medijs Skaļāk 

console_wars.jpgFoto: Filmas titulekrāna variācija, iwonder.com

Grāmata Console Wars tika izdota un ieguva Goodreads Choice Award nomināciju kā labākais nezinātniskais darbs 2014. gadā. Sešus gadus vēlāk video straumēšanas platformā CBS (tagad Paramount+) skatītājiem kļuva pieejama ilgi gaidītā un kritiķu atzītā dokumentālā filma ar tādu pašu nosaukumu. To režisēja Jonas Tulis (Jonah Tulis) un grāmatas autors Bleiks Heriss. Filma ir par 1990. gadu spēļu konsoļu karu starp Nintendo un SEGA uzņēmumiem 16-bit laikmetā, kā arī SEGA pārsteidzošo uzvaras kāpumu, un nežēlīgo kritumu mājas konsoļu tirgū.

Bleiks Heriss sāka pētīt SEGA un Nintendo vēsturi jau 2011. gadā, kad atskārta, ka ir ļoti maz vai nav vispār pieejamu grāmatu par videospēļu vēsturi. Viss, ko izdevās atrast, bija vienīgi spēlētāju rokasgrāmatas jaunākajām spēlēm, vai grāmatas, kā, piemēram, Game Over, kas ir publicēta 1992. gadā, un vairs netiek drukāta. Šajā brīdī viņš sāka padziļināti pētīt Nintendo un SEGA vēsturi. Konsoles Genesis pret NES, pēcāk arī Super NES tehniskās spējas vai videospēļu inovācijas bija tikai aisberga augšdaļa, daudz svarīgāks bija mārketings, kampaņas, publiskās attiecības un sacensības par cilvēku sirdīm un maciņiem. Šī cīņa ir pazīstama kā konsoļu karš un ir leģendāra videospēļu vēsturē.

console.jpg
Foto: Renalds Beļaks, Reinis Bergs arhīvs

Grāmatas autoram bija problemātiski intervēt SEGA un Nintendo darbiniekus, jo viņš nebija atpazīstams rakstnieks. Viņam bija jācīnās, lai cilvēki būtu atvērti un gatavi diskutēt par pagātni šajā konsoļu karā. Vislielākās grūtības sagādāja ar Nintendo saistītās personas, jo līdz pat mūsdienām šis uzņēmums, esošie un bijušie darbinieki, ir ļoti piesardzīgi informācijas izpaušanā. Viņi arī nelabprātīgi atceras par SEGA.

Tomēr, kad Bleiks sazinājās ar Tomu Kalinski (Tom Kalinske), kurš bija SEGA of America vadītājs tās zelta laikos, arī Nintendo darbinieki, tajā skaitā Nintendo of America izpilddirektors Hovards Linkolns (Horward Lincoln), piekrita intervijām, lai vēsture netiktu izstāstīta vienpusēji, neobjektīvi. Jūtama spriedze viņu starpā arī pēc vairāk nekā 30 gadiem.

Filmā izmantoti dokumentālajam kino neierasti, aizraujoši audiovizuāli paņēmieni. Tās sākums iepazīstina skatītāju ar videospēļu industrijas svarīgākajiem notikumiem, līdz pat brīdim, kad tirgū ienāk SEGA. Iepazīstam arī Tomu Kalinski, kurš savas karjeras laikā ieviesa vitamīnus bērniem, strādāja Mattel un atdzīvināja Barbie līniju, radīja Masters of the Universe un pēcāk atkāpās no sava amata Mattel, lai sāktu strādāt konkurentu kompānijā Matchbox. Svarīgākais - viņam piedāvāja darbu SEGA uzņēmumā 1990. gadā,  CEO pozīciju Amerikas filiālē. Tomam nebija daudz zināšanu par videospēlēm, bet viņš pieņēma darbu, jo redzēja uzņēmuma potenciālu elektronisko spēļu tirgū. Lai gan filma ir par konsoļu karu starp lielo, sarkano milzi Nintendo un zilo, ne tik grandiozo, bet sīksto SEGA, filma visā tās garumā ir apspēlēta kā Toma autobiogrāfija uzņēmumā SEGA. Par laimi, tas tiek maskēts ar pārsteidzoši un patīkami lielu skaitu citu svarīgu un iesaistītu personu, kas piedalījās šajā vēsturiskajā stāstā.

console2.jpgFoto: fragments no filmas Console Wars (2020), Paramount+

Console Wars sniedz saturisku un arī ļoti estētisku pieredzi. Tā ir dinamiska filma, tajā ir liela izmantoto paņēmienu dažādība – intervijas ar reāliem cilvēkiem, vēsturiskie foto un video materiāli, TV tiešraižu ieraksti, reklāmas rullīši, datu grafiki, ieskenēti oriģinālie materiāli, liels apjoms VHS mājas videoklipu ierakstu no dažādām ģimenēm un jaunizveidotas animācijas 16-bit stilā, lai parādītu inscenējumus. Filmas skatīšanās pieredze apbur ar savu ieskaušanu pagātnē, un ļauj iedomāties sevi deviņdesmito gadu Japānā, Amerikā vai mājās pie TV, spēlējot videospēli. Vēl neizbēgamāk ir uzsūkt lielo, izglītojošo daudzumu informācijas.

Video spēļu industrija ir izcēlusies ar nespēju saglabāt, arhivēt savu vēsturi, tādēļ šis stāsts un dokumentālā filma ir ļoti svarīga vēsturiska dokumentācija. Neskatoties uz šauro tematu, filma ir pieejama un uztverama plašai auditorijai, jo pasniegta vieglā valodā, lai saturu uztveru, piemēram, temata nezinātājs. Spilgtās personības, kuras uzņēmās dalību šajā konsoļu karā, noveco, un, ņemot vērā Nintendo tendenci būt slepeniem par aizkulisēs notiekošo, šis stāsts varētu arī nebūt pastāstīts, ja netiktu radīta grāmata un dokumentālā filma.

 

Izmantotā literatūra:

  1. Console Wars: Sega, Nintendo, and the Battle that Defined a Generation by Blake J. Heriss | Goodreads (skatīts 26.04.2023.);

  2. ‘GameStop: Rise of the Players’ Is the Underdog Doc for 2022 – The Hollywood Reporter (skatīts 26.04.2023.);

  3. Console Wars documentary gives Sega and Nintendo's epic battle visual context | VentureBeat (skatīts 29.04.2023.);

  4. Console Wars Documentary to Debut at SXSW (comicbook.com)
    (skatīts 26.04.2023.);

  5. Console Wars (2020) - IMDb (skatīts 01.05.2023.);

  6. Amazon.com: Console Wars: Sega, Nintendo, and the Battle that Defined a Generation: 9780062276704: Heriss, Blake J.: Books (skatīts 30.04.2023.);

  7. Console Wars review: Sega takes on Nintendo in lively gaming documentary - Polygon (skatīts 01.05.2023.);