Skip to main content

Jaunās alternatīvas - viedtelevīzija un straumēšanas pakalpojumi

raksti

Līdz ar interaktīvās televīzijas pieejamību, mainījušies arī televīzijas skatīšanās paradumi.

Pētījumi liecina, ka nelineārās televīzijas popularitāte Latvijā aizvien pieaug un televīzijas skatīšanās kā ģimeni vienojoša tradīcija pamazām izzūd – sev iemīļotās pārraides var skatīties jebkurā vietā un jebkurā laikā.  LMT viedtelevīzijas satura vadītāja Anna Rozenvalde ir stāsta, ko vajag, lai apskatītu aktualitātes mūsdienu televīzijā, un kā tiek veidots LMT viedtelevīzijas saturs.

- Kādas ir šobrīd ir aktuālās televīzijas tendences pasaulē?

- Attīstoties   tehnoloģijām   televīzijas   saturs   ir   kļuvis   pieejams   uz   dažādākajām platformām. Ir attīstījušies straumēšanas pakalpojumi un nelineārās skatīšanās iespējas, tādēļ ir mainījušies cilvēku televīzijas patērēšanas paradumi. Ir izveidojušies dažādi pakalpojumi, kas konkurē ar lineāro televīziju. Gan viedtelevīzija, gan straumēšanas pakalpojumi ir jaunās alternatīvas, kas ļoti strauji arī attīstās Latvijā. Kādreiz dominējošā bija lineārā televīzija, kurā cilvēks konkrēta laikā skatās TV. Piemēram, “Panorāma” pus deviņos. Televīzijas skatīšanās bija kā tradīcija, cilvēki atnāca mājās no darba un kopā skatījās televīziju, tā teikt, televizora ekrāns bija ģimeni vienojošais elements. Brīdī ar vairāku ekrānu parādīšanos, kad televīziju var skatīties lietojot planšeti, mobilo telefonu vai datoru, šis ģimeni vienojošais elements  vairs  nav  aktuāls.  Šobrīd  televīzija,  tā  saucamā,  interaktīvā  televīzija,  piedāvā skatīties to ne tikai tiešraidē, bet ierakstīt noteiktus raidījumus. Tādējādi tos var skatīties sev vēlamā laikā. TNS pētījumos varam redzēt, ka procentuāli pieaug to skatītāju skaits, kuri skatās televīziju ierakstā. Otra tendence, piemēram Amerikā, ir tāda, ka attīstās tā saucamie straumēšanas pakalpojumi: Netflix, HBO, Hulu, Amazon Prime.

business-close-up-conceptual-987586.jpg

Viņi piedāvā nevis lineāro televīziju, bet pakalpojumu, kurā ir seriāli, filmas. Galvenais sauklis ir “Tu vari skatīties jebkurā vietā jebkurā laikā uz jebkuras ierīces.” Skatītāju vairs nekas neierobežo, vari braukt vilcienā un skatīties savu iemīļoto seriālu. Amerikā kabeļtelevīzijas pakalpojumi ir ārkārtīgi dārgi. Cilvēki atsakās no lineārās televīzijas un izmanto tikai straumēšanas pakalpojumus. Netflix šobrīd ir apmēram 211 miljoni abonementu, kas man šķiet, ir pilnīgi neaptverami. TV ekrāns vairs nav tas, kurā tu vari skatīties pāris kanālus, tas ir kļuvis par informatīvo centru, no kura var dabūt  ārā  jebko.  Klausīties  mūziku,  aplūkot  bildes,  spēlēt  spēles,  skatīties  filmas  gan tiešraidē, gan ierakstā. Nākotnes projekti ir tādi, ka cilvēks pat varēs vadīt savu māju no SmartTV vienkārši sēžot savā dīvānā, piemēram, samazināt istabas temperatūru. Televīzijas skatīšanās ir pieredze, ne tikai saturs.

TV ekrāns vairs nav tas, kurā tu vari skatīties pāris kanālus, tas ir kļuvis par informatīvo centru, no kura var dabūt  ārā  jebko

Tas, kas Latvijā noticis pēdējo divu gadu laikā televīzijā, ir neaptverami. Pa šo laiku ir radušies trīs jauni straumēšanas pakalpojumi. LMT viedtelevīzija, Viaplay un Shourtcut. Un ir ienācis Netflix, Amazon. Un tas ir tikai sākums, jo situācija visu laiku mainās. Iedomājies, daudzām platformām, piemēram, Airbnb, nav pat 10 gadu, bet tās ir līdz nepazīšanai pārvērtušas mūsu ikdienu.

- Ko sevī ietver LMT viedtelevīzija un pakalpojums “Straume”?

- Vārdu “viedtelevīzija” uzsāka lietot LMT, ejot tirgū ar jaunu pakalpojumu. Galvenā ideja ir tā, ka tev ir maza kastīte, kas ir savienota ar tavu mājas internetu. Uz skatītāja televizora ekrāna parādās Android vides izvēlne, kurā var lejupielādēt dažāda satura lietotnes. Papildus tam, LMT piedāvā arī savu pakalpojumu, kurš ietver filmu, seriālu skatīšanos, kurus arī  LMT  iepērk  paši.  Ir  pieejams  arī  pašu  ražotais  saturs,  dažādas  pasākumu  tiešraides, koncerti, teātri. Šobrīd pakalpojums ir pieejams tikai uz televizora ekrāna, bet nākotnē būs skatāms lietojot citas ierīces. Turpretī LMT pakalpojums “Straume” ir pieejams gan web, gan telefonā.  Tomēr  ne  viss  saturs,  kas  ir  viedtelevīzijā,  ir  pieejams  “Straumē”  –  ir  satura aizsardzības prasības, ko internets šobrīd nevar nodrošināt. Tāpēc, piemēram, tādus seriālus kā “Vikingi” vai “Kalpones stāsts” nevar ievietot šajā lietotnē. Viedtelevīzija būtībā ir satura agregators. Tā ir platforma caur kuru skatītājs var atrast dažnedažādākās izklaides iespējas. Un tas ir tikai sākums. Adroid televīzijas lietotnes vēl nav tik populāras, tā ir joma, kas attīstās.  LMT viedtelevīzija mēģina padarīt televīziju par jauna veida pieredzi. Viedtelevīzija atšķirībā no straumēšanas, vēl joprojām ir mājās, bet piedāvā pavisam citu pieredzi, atrodoties tajā pašā vietā, kur tikusi skatīta lineārā televīzija. Televīzijas skatīšanās tiek padarīta par piedzīvojumu, var skatīties youtube.com, spēlēt spēles, lejupielādēt aplikācijas.

Viedtelevīzija mēģina padarīt televīziju par jauna veida pieredzi

LMT viedtelevīzijas īpatnība ir tā, ka pirmo reizi pasaulē televīzija tiek pārraidīta pa mobilo tīklu. Latvijā ir attīstīts mobilais internets, tādēļ tāds pakalpojums  ir iespējams. Tas ir reāls brīnums, ka HD kvalitātes faili tiek pārraidīti izmantojot mobilo tīklu. Pateicoties tam, piemēram, viensētās, kurās nav iespējams ievilkt kabeļtelevīziju, ir iespējams skatīties TV.  Līdz ar to tas ir revolucionārs piedāvājums no tehnoloģiju viedokļa.

- Kāds ir vislielākais viedtelevīzijas medija izaicinājums?

- Viedtelevīzijas lielākais izaicinājums ir ārkārtīgi lielais satura daudzums. Cilvēks atnāk mājās no darba,  ir ļoti noguris un īsti nezina, ko grib skatīties. Tas, kurš atradīs formulu, kā var rekomendēt saturu cilvēkam pēc viņa vērtībām, noskaņojuma un interesēm tā, lai skatītājs būtu apmierināts, arī būs jaunais biznesa uzvarētājs. Jo filmu ir ārkārtīgi daudz un cilvēki negrib tērēt laiku tās meklējot. Skatītāji negrib kļūdīties, jo nav tik daudz laika, lai sāktu skatīties filmu, kuras pusē saproti, ka tā nepatīk.

- Kā mainījies televīzijas tirgus, ienākot straumēšanas pakalpojumiem?

- Ir mainījusies konkurence. Tirgus ir aktivizējies. Jebkurš jauns, spēcīgs spēlētājs, kuram ir potenciāls var mainīt tirgu vai atņemt kādam tirgus daļu. Tas veicina arī pozitīvu izaugsmi. Klientiem parādās izdevīgāki piedāvājumi. Jaunās tehnoloģijas ir aktivizējušas televīzijas tirgu.

Lineārajā televīzijā dominē ziņas, sports, straumēšanas pakalpojumos dominē seriāli un filmas. Konkurence starp abām platformām ir kļuvusi milzīga. Piemēram, Netflix sāk pat izkonkurēt kino teātrus. Skatīšanās paradumi mainās arī ar to, ka cilvēki mazāk iet uz kino, mājas kļūst par kinoteātri. Arī daudzi zināmi aktieri “pāriet” uz televīziju, jo tā kļuvusi prestižāka. Šajos straumēšanas pakalpojumu uzņēmumos ir milzīga nauda un tā ir gandrīz neierobežojami izplatāma.

Skatīšanās paradumi mainās arī ar to, ka cilvēki mazāk iet uz kino, mājas kļūst par kinoteātri

- Kā tiek veidots LMT viedtelevīzijas un LMT “Straume” saturs?

-Ir ļoti svarīgi, ka saturs tiek izcelts saistībā ar aktualitātēm. Piemēram neatkarības nedēļā tiek ieliktas filmas par bermontiādi, “Rīgas sargi” vai “Sapņu komanda”. Šīs filmas uzreiz skatās liels skatītāju skaits. Ja ieliek attiecīgajā kontekstā saturu, tad ir cita aktualitāte un tas dod citu redzējumu. Kad bija Oskara pasniegšana, tad mēs izveidojām kolekciju no apbalvotākajām filmām. Tā teikt, uzmanība tiek pievērsta ar tekošu aktivitāti. Piedāvājums jāveido plašs un daudzveidīgs, jo cilvēkiem ir atšķirīgas vēlmes un intereses.

LMT “Straume” dominē divu veidu saturs. Īsais, ko var skatīties, piemēram, tramvajā. Un tiešraides, kurās tu gribi būt klāt tieši attiecīgajā brīdī. Viens ir iepirktais saturs un otrs ir pašu ražotais. Producējot saturu, liela uzmanība pievērsta aktualitātei. Ja rādīsim tiešraidē drifta sacensības, tad zinām, ka viņām būs augsts skatījumu skaits.

- Kuras ir pēdējā laika skatītājās filmas LMT viedtelevīzijā un LMT “Straume”?

- Bērnu saturs, komēdijas. Ļoti populāras ir latviešu filmas. Sevišķi tās, kuras nesen bijušas kino. Piemēram, “Svingeri”, “Nameja Gredzens” vai arī “Pirmdzimtais”. Dominē viegls  un  izklaidējošs  saturs.  Viedtelevīzijas  galvenie  skatītāji  ir  bērni.  Apmēram  viena trešdaļa skatījumu ir bērnu saturam. Ja, piemēram, mums ir 50 skatītākie video, tad vismaz 40 no tā ir bērnu auditorijai. Bērni filmas un raidījumus skatās arī vairākkārt, viņiem vienmēr nav vajadzīgs jauns saturs. Pēdējo mēnešu skatītākās filmas ir “Ogijs un tarakāni”, “Lotte no izgudrotāju ciema”, “Blondīne ēterā”. “Lotte” ir gandrīz vispopulārākā filma, jo visu laiku turas topā, kaut arī ir salīdzinoši veca filma. No seriāliem vispopulārākie ir bijuši “Vikingi”. Vienmēr topā ir Jāņa Skuteļa pusnakts šovs. Vienkārši sakot, vienmēr top 10 ir bērnu filmas, komēdijas un latviešu filmas.

Bērni filmas un raidījumus skatās arī vairākkārt, viņiem vienmēr nav vajadzīgs jauns saturs

- Vai televīzijas skatītājs ir palicis izvēlīgāks?

-Skatītājs noteikti ir palicis izvēlīgāks. Tajā pašā laikā, cilvēki negrib patērēt daudz laika izvēlei un bieži vien izvēlas jau pazīstamas lietas. Izvēlas jau simts reizes redzēto, piemēram seriālus “Draugi” un “Sekss un lielpilsēta”. Jo cilvēki konkrēti zina, ko viņi no tā iegūs. Lai arī saturs ir tik daudzveidīgs, skatītāji bieži vien izvēlas to, par ko ir droši. Ļoti svarīgi ir rekomendācijas rīki.

Vēsturiski televīzijas skatīšana ietekmēja dzīves ritmu, piemēram, skatoties Panorāmu pusdeviņos. Tagad tas ir daudz citādāk, jo katram ir iespējas nolīst savā istabā un skatīties tieši to, ko vēlas, jo kādreiz nebija tik daudz satura pieejams tik dažādām paaudzēm. Šobrīd arī aizvien vecāki cilvēki kļūst par straumēšanas pakalpojuma patērētājiem un atsakās no lineārās televīzijas. Ja arī vēl joprojām lieto lineāro televīziju, tad papildus abonē kādu straumēšanas pakalpojumu.

- Kā,  tavuprāt,  jaunās  tehnoloģijas,  tajā  skaitā  viedtelevīzija,  ir  mainījusi  cilvēka uzmanību realitātei, notikumiem apkārt?

- Noteikti ir mainījušas. Ja kādreiz uzticams avots bija ziņas, tad tagad daudziem cilvēkiem drošs un uzticas avots ir Instagram nopublicēta bilde vai arī Facebook posts. Cilvēki ļoti vieglprātīgi tic. Informācijas izplatīšanas ātrumam ir ārkārtīgi liels efekts, ne velti ir interneta troļļi. Bet tas darbojas arī otrādi, tu nevari kādu apkrāpt vai pateikt ko necienošu, jo cilvēks to var nopublicēt sociālajos tīklos. Varētu teikt, ka mēs dzīvojam trešajā industriālās revolūcijas laikā. Cilvēki skatās telefonā, vairs neskatās un lietām sev apkārt, arī tas ir mainījis realitātes uztveri.

Autore: Anna Maskava