Zīmols Piparmētra: "Ir jātic savai idejai"
Latviešu zīmolu Piparmētra ir izveidojušas draudzenes Rebeka Liepiņa un Līga Rīga. Meitenes iepazinās augstskolā un kopā darbojās jau no 2014. gada. Piparmētrai pieder dažādi dizaina produkti, kurus iespējams iegādāties gan viņu veikalā, gan tikko atklātajā mājaslapā. Šajā intervijā viņas iepazīstinās ar sevi un savu sapni.
– Pastāstiet par sevi.
Līga: - Vidusskolas laikā man padevās viss. Patika ķīmija, bet pirms pieņēmu lēmumu par tālāko izglītību, apmeklēju izstādi Ķīpsalā ''Skola 2012''. Tur iepazinos ar Webskolas stendu, kur ļoti iepatikās programma Multimediju dizaina speciālists. Tomēr vecāki vēlējās, lai iegūstu arī augstāko izglītību. Tad nu turpmākos divus gadus mācījos gan Webskolā, gan RISEBA Sabiedrisko attiecību un reklāmas menedžmentu.
– Kā tu spēji apvienot divas skolas vienlaicīgi?
Līga: - Tie bija divi gadi bez brīvā laika. Nebija viegli, jo bija daudz mājasdarbu, bet tas noteikti bija tā vērts. Webskola man iedeva ko tādu, ko cita skola nevarēja. Es apguvu programmēšanas valodu, grafisko dizainu, mājas lapu veidošanu un daudz ko citu. Augstskola man iedeva Rebeku. Īstenībā, jau pēc pirmajiem diviem gadiem sapratām, ka vēlamies darboties kopā. Tas bija 2014. gadā. Tad arī uzstādījām mērķi, ka vēlāmies izveidot savu plānotāju un nākamā gada laikā arī pie tā strādājām.
Rebeka: - Es esmu pabeigusi mākslas skolu, tā bija mana mīļākā nodarbe bērnībā pēc skolas. Vēlāk man ļoti ieinteresēja arhitektūra, bet tieši tāpat kā Līga, aizgāju mācīties uz RISEBU. Pateicoties Erasmus programmai, pusgadu studēju arī Francijā. Tas bija ļoti interesants laiks, bija daudz praktisku darbu un dažādas iespējas apmeklēt mākslas pasākumus. Skola var iedot daudz, ja tu pats tajā ieguldies, bet mans lielākais ieguvums tur bija Līga. Pēc tam, kad sapratām, ko gribam darīt, tad daudz apmeklējām visādas lekcijas, lai smeltos iedvesmu. Redzot kā citi latvieši darbojās, sapratām, ka arī mēs to varam.
Līga: - Patiesībā, mēs sākām strādāt reklāmas aģentūrās, bet laikam ejot, sapratām, ka nedarām to, kas ir mūsu sirdīs. Daudzi mūs sākumā neatbalstīja, jo nesaprata, kā mēs varam aiziet no labiem darbiem, lai uzsāktu savu uzņēmumu. Uzskatīja, ka nebūs nekādas peļņas.
Rebeka: - Bet viņiem bija taisnība. Sākumā bija grūti, jo tu tikai ieguldi, strādā un tici, ka tavs darbs atmaksāsies. Lielu iedrošinājumu mums sniedza tas, ka divu nedēļu laikā mēs pārdevām pilnīgi visus plānotājus. Sapratām, ka cilvēkiem patīk tas, ko darām, un viņi ir gatavi mūs atbalstīt.
Līga: - Jā, un nākamajā gadā mums parādījās 30 jauni konkurenti. Bet konkurenti ir labs mudinājums attīstībai, jo tu nevēlies nākamajā gadā būt turpat, kur iepriekšējā. Katru nākamo plānotāju mēs gribam uzlabot, mācīties no kļūdām un veidot citādāku, lai cilvēkiem nav garlaicīgi.
Lielu iedrošinājumu mums sniedza tas, ka divu nedēļu laikā mēs pārdevām pilnīgi visus plānotājus
– Jums arī ir daudz sekotāju Instagram. Tas ir palīdzējis jūsu uzņēmumam attīstīties?
Rebeka: - Protams, tas ir palīdzējis, jo var aizsniegt vairāk cilvēkus. Es ne tikai reklamēju produktu uzņēmuma kontā, bet arī parādu, ka to lietoju savā ikdienā, jo man pašai tas patīk. Es pati ticu savam produktam un to lietoju. Cilvēki arī var redzēt, ka tas nav tikai produkts, bet tā ir mana ikdiena, mans sapnis un darbs. Arī tad, kad es Instagram atrodu kaut ko jaunu, man patīk paskatīties, kas to ir izveidojis. Ļoti iedvesmojoši ir redzēt, ka kāda jauna meitene, māmiņa, vai vispār ģimene ir izveidojuši kaut ko, kas ir bijis viņu sapnis.
– Ar kādam grūtībām saskarāties veidojot uzņēmumu?
Rebeka: - Mēdzām saskarties ar informācijas trūkumu. Bija daudz dokumentācijas lietas, kas nav interesantas, bet bija jādara. Tās nebija lielas grūtības, vienkārši darbi, ko labi nepārzinājām. Sākumā mums nebija grāmatvedes, jo domājām, ka visu varēsim pašas. Tad arī saņēmām pirmo sodu, jo bija dokumenti, ko nebijām iesniegušas. Arī katram jaunam projektam bija nepieciešami daudz līdzekļu, īpaši plānotājiem. Tiem pietrūka finanses, bet to mēs ar laiku atrisinājām.
Līgā: -Es piekritīšu tam, ka bija daudz garlaicīgu darbu, kurus negribējās darīt, bet tie bija nepieciešami. No malas liekas, ka viss ir tik radoši, bet tā nav. Piemēram, kad jau trīsdesmito reizi jāizdomā jauns teksts vienai un tai pašai krūzei Instagram.
Rebeka: -Jā, un tad jāpārbauda vai tu jau neesi to pašu iepriekš uzrakstījis!
– Kā jūs nonācāt līdz nosaukumamam Piparmētra?
Līga: -Mums bija garš saraksts ar dažādiem nosaukumiem. Esmu gan priecīga, ka nevienu no tiem neizmantojām, jo tur nebija nekas, kas tiešām patika vai ar ko varētu sevi asociēt. Tas nosaukums atnāca pats pie mums. Mēs bijām Kalnciema kvartālā uz brīvdabas koncertu, bija auksts un mēs abas dzērām piparmētru tēju. Tas likās tik ļoti piemēroti, jo atgādina kaut ko latvisku, svaigu, dabīgu.
– Man piparmētra asociējas ar karstu tēju.
Līga: - Jā, mēs patiesībā riskējām. Sākumā dizaina tirdziņos piedzīvojām, ka cilvēki jautāja pēc tējas, bet mēs pārdodam dizaina produktus. Tagad jau dzirdot vārdu piparmētra, tas asociējas arī ar kaut ko citu. Ierakstot Google var ieraudzīt arī mūs, ne tikai šo augu. Iekarot šo nosaukumu bija sava veida uzvara.
– Ko jūs ieteiktu cilvēkiem, kas vēlās uzsākt savu uzņēmumu?
Līga: - Nepadoties pie pirmajām grūtībām. Bieži vien var dzirdēt, ka ir konkrēti soļi, kas jāveic, lai tiktu līdz savam sapnim, bet dzīvē nekad nekas nenotiks tā, kā būsi iecerējis. Pašam ir jāiet visam cauri un priekšā neviens nepateiks, ko darīt. Bet tas ir tā vērts, jo pēc tam, saņemtās atsauksmes no cilvēkiem, kas lieto tavu produktu, ir nesamērojamas.
Rebeka: - Es teiktu, negaidi, kad tev atnāks iedvesma. Negaidi, kad tev atnāks pietiekami daudz līdzekļu vai laiks, jo tas mirklis nekad nepienāks. Mums nebija ne naudas, ne laika. Mēs strādājām, mācījāmies un paralēli, bieži vien naktīs, kaut ko veidojām. Ja mēs būtu gaidījušas, tad mēs palaistu šo mirkli garām. Ir jānotic savai idejai un jāiemīl tā, tad tu nepadosies pie pirmajām grūtībām.
Līga: - Patiesībā, kamēr tu domā, kāds cits to jau var realizēt. Mums arī tā ir bijis, ka par kaut ko sapņojam un izrādās, ka kāds cits jau ir to paspējis mūsu vietā uztaisīt. Vienkārši negaidi! Vēl varu piebilst, ka svarīgi ir iemācies pateikt nē. Sākumā gribās darīt visu, jo gribās vairāk nopelnīt, bet saproti, ka visu nevar. Kad tu pasaki citiem projektiem jā, tad tu saviem pasaki nē. Izvērtē, kas ir svarīgi tev un netērē laiku citur.
– Kurš ir jūsu mīļākais produkts no tā, ko pašas esat radījušas?
Rebeka: - Ja man nebūtu plānotājs, tad es nopirktu to. Bet tagad, gada vidū, es nopirktu plakātu. Man patīk interjera dizains un mājas iekārtošana. Uz plakātiem ir attēloti dažādi teksti, kas ceļ, ir par iedvesmu un skaistu atgādinājumu. Bet ir grūti izvēlēties vienu produktu, jo katru reizi, kad radām kaut ko jaunu, mēs to tik ļoti gaidām un parasti tajā laikā arī tas ir mīļākais produkts.
– Kādi ir jūsu tuvākie nākotnes plāni?
Līga: - Mēs beidzot palaidām mājaslapu, kas bija milzīgs projekts gada garumā. Mājaslapa ir kopā ar interneta veikalu, kur var uzreiz iegādāties un pasūtīt mūsu produktus. Lapa ir latviski, bet ļoti vēlētos arī angļu valodā. Šogad domājam vēl par eksportu. Arī par dažādiem jauniem produktiem un, protams, plānotāju.
Rebeka: - Gribam palaist pārdošanā arī sienas uzlīmes un īpašas mēnešu kartiņas māmiņām, lai varētu taisīt skaistas bildes kopā ar bērniņu. Patiesībā vēlamies vēl ļoti daudz!
Autore: Ieva Kalniškāne