„Wednesday” jeb trešdienas bērns
Pērn novembrī straumēšanas platformā Netflix piedzīvojām atkalredzēšanos ar sen pazīstamu ģimeni – Adamsu ģimenīti. Šoreiz spocīgos Adamsus varējām skatīt vaigā Ala Gougha un Mailsa Millara (kā arī daudzu citu, tajā skaitā Tima Bērtona) veidotajā seriālā ar nosaukumu „Wednesday”. Seriāla priekšplānā izvirzīta Mortīcijas (Ketrina Zeta-Džonsa) un Gomesa (Luiss Guzmāns) vienīgā meita Vensdeja (Dženna Ortega), kuru pēc nežēlīga joka normālo bērnu skolā, kam sekoja meitenes izslēgšana, vecāki pret pašas gribu nosūta uz Nevermoras akadēmiju izstumtajiem. Starp citu, tieši Nevermorā Gomess un Mortīcija pirms daudziem gadiem satikās un neprātīgi iemīlējās. Un, protams, ka tālāk sekoja katastrofa, kuras centrā tika ierauta Vensdeja, un attiecīgi pavadītais laiks Nevermoras akadēmijā neatgriezeniski izmainīja meiteni, jo pretējā gadījumā taču nebūtu tapis seriāls. Īsumā Vensdeja atklāj savas pareģes spējas, atrisina mistēriju par slepkavniecisku briesmoni mežā, piedzīvo nodevību un izjūt īstu draudzību, piepilda mūžsenu pareģojumu un pa ceļam atklāj arī savu vecāku pagātnes noslēpumus.
Kate Katrīne Kalniņa, Studentu medijs Skaļāk
Publicitātes foto
Šī ir pirmā reize, kad varam padziļināti iepazīt interesanto un vienlaikus atbaidošo Vensdejas tēlu, jo pārējā Adamsu ģimene pagaidām ir nolikta maliņā – vienīgais visur klātesošais ģimenes loceklis ir roka Lieta. Tomēr tas nav uz ilgu laiku, jo „ir paredzēts, ka turpmākajās sezonās tiks paplašināta pati Adamsu ģimene,”1 ziņo Forbes. Ogļu melnas bizītes, kas karājas virs katra pleca, sniegbalta āda, melns apģērbs (jo viņai ir alerģija pret krāsām), gluži slimīga paskata bērns, kas neizrāda emocijas, ir teju vai apsēsta ar nāvi un pāris reizes ir mēģinājusi nogalināt savu brāli Pagsliju (Īzaks Ordoness) – nevienu citu ar Vensdeju nesajauksi. „Seriālā Vensdeja panāk pareizo līdzsvaru starp ērmīgumu, atklātu naidīgumu un emocijām, vienlaikus saglabājot pārliecinošu priekšzīmi ar pietiekami daudz cilvēcības, lai padarītu viņu tādu, kam skatītājs spēj just līdzi,”1 raksta Forbes.
Publicitātes foto
Vensdejas tēls vienmēr ir izaicinājis dzimumu normas un uz meitenēm liktās cerības – Vensdeja pati nosaka spēles noteikumus (neraugoties uz to, ka ne visi tam pakļaujas), dara to, kas ienāk prātā, un viņai nevajag vīrieti pie sāniem, kas glābtu ikreiz, kad viņa pakrīt. Ierodoties Nevermorā, viņai pat prātā nenāca meklēt draugus, jo savā būtībā viņa ir neatkarīga. Tomēr seriālā Vensdeja neizpaliek bez pielūdzējiem – viņā ir ieskatījušies divi puiši. Jautājums tikai, vai viņai interesē kāds no viņiem. Šķiet, ka Vensdejas prioritāte bija izmeklēšana, turklāt meitene nekaunējās izmantot abus puišus tās labā, kas savā ziņā arī satuvināja Vensdeju ar abiem zēniem. Tas viss šķita mulsinoši, jo, pirmkārt, nelikās, ka Vensdeja patiesi ir ieinteresēta romantiskās attiecībās, un, otrkārt, liekas dīvaini redzēt šo meiteni ar kādu, jo esam pieradināti pie Vensdejas patstāvīgā tēla. Beigās viens no puišiem izrādās ļaunais, kas atviegloja izvēli, bet tik un tā – dīvaini.
Publicitātes foto
Interesanti, ka 26 gadus šī īpatnējā meitene un visa viņas ģimene eksistēja bez vārdiem. Kad 1964. gadā tika veidots pirmais seriāls par Adamsu ģimenīti, Vensdeja savu vārdu ieguva iedvesmojoties no bērnu dziesmas „Monday’s Child” rindiņas: „Trešdienas bērns ir bēdu pilns”.
Pilnais dziesmas teksts:
„Pirmdienas bērns ir godīgs,
Otrdienas bērns ir žēlastības pilns,
Trešdienas bērns ir bēdu pilns,
Ceturtdienas bērnam vēl jāiet tālu,
Piektdienas bērns ir mīlošs un dāvinošs,
Sestdienas bērns smagi strādā, lai iztiku,
Bet bērns, kas dzimis sabatā
Ir godīgs un gudrs un labs visādā ziņā.”2
Kā raksta Wall Street Journal kritiķis: „Ortegas jaunkundze ir harismātiska izpildītāja, kas attaino nepārprotami neharismātisku tēlu – tas ir sasniegums.”3
„Wednesday” ātri kļuva par hitu – sociālās tīklošanas vietnes bija pārpildītas ar seriāla saturu, it īpaši Vensdejas deju, kuras oriģinālā mūzika (The Cramps „Goo Goo Muck”) tika iemainīta pret Lady Gagas dziesmu „Bloody Mary”. Tāpat internets īpaši iemīļoja arī Vensdejas atveidotāju Dženna Ortegu. Jāsaka, ka Ortega nudien prata iemiesot bēdu pilno trešdienas bērnu. Dženna nav iesācēja un savas dzīves laikā ir paspējusi filmēties diezgan daudzos projektos, tomēr atstāt putekļos tādu Holivudas smagsvaru kā Ketrinu Zeta-Džonsu nevar kurš katrs. Nu labi, Ortega ir galvenā varone, līdz ar to viņas laiks uz ekrāna ir ilgāks nekā Zetai-Džonsai, tomēr Vensdejas tēls ir daudz komplicētāks – Ketrinas šarms jau paveic pusi no darba, atveidojot Mortīciju. Kā raksta Wall Street Journal kritiķis: „Ortegas jaunkundze ir harismātiska izpildītāja, kas attaino nepārprotami neharismātisku tēlu – tas ir sasniegums. Viņai ir seja, kas triumfē pār neizteiksmīgo.”3 Džennas atdevi darbam pierāda arī fakts, ka aktrise lomas dēļ iemācījās spēlēt čellu.
Publicitātes video
Man patīk populārās 1991. un 1993. gada Adamsu ģimenes adapcijas, tādēļ vilcinājos ar „Wednesday”, jo domāju, ka jaunais seriāls nestāvēs ne tuvu filmām. Tomēr plašā rezonanse soctīklos ieinteresēja mani noskatīties seriālu. Par spīti varoņu izskata atšķirībām man seriāls iepatikās. Nozīmīgi, ka seriālā piedalās arī Kristina Riči, kura pirms 30 gadiem atveidoja Vensdeju minētajās filmās. Ja pareizi atceros, visas astoņas „Wednesday” sērijas noskatījos divu dienu laikā.
Publicitātes foto
„Wednesday” ir ticis nominēts neskaitāmām balvām, bet pagaidām seriāls ieguvis septiņas dažādas balvas. Mūzika seriālā, protams, bija, bet varu derēt, ka pēc aptuveni nedēļas seriāla skatītāji spēs atminēties tikai The Cramps „Goo Goo Muck”. Vai tāpat kā es, saskatoties tik-tokus, gaidīs „Bloody Mary”. Toties montāža gan labi paliek atmiņā – visai bēdīgi izveidotais slepkavnieciskais briesmonis mani nepavisam neuzrunāja un neradīja ticību par savu briesmīgumu. Un šie vārdi nāk no cilvēka, kas neskatās šausmu filmas, jo pēc tam ir bail no redzētajām radībām. Bet, ja to neņem vērā, tad seriāls ir ļoti labi vizuāli noformēts – varoņi, tērpi, ēkas un laikapstākļi tā vien kliedz par to, ka iznākuši no Adamsu ģimenītes perfektā portreta.
Publicitātes foto
Lietas jeb rokas lomu atveidoja burvju mākslinieks Viktors Dorobantu. Jāsaka, ka tas bija pārdrošs solis – viņam nebija iepriekšējas pieredzes. „Neviens nezināja, kā to izdarīt. Mums kopā radās idejas,”4 Tudum stāsta Dorobantu. Bērtons gribēja radīt reālistisku pieredzi, tādēļ Dorobantu, tērpies zilā kostīmā, stundām ilgi mēģināja komunicēt un izrādīt emocijas tikai ar rokas kustībām, vienlaikus cenšoties pazudināt savu ķermermeni, lai neatstātu ēnas. Montāža tika izmantota tikai sarežģītākajos gadījumos, kad nebija citu iespēju – pārējā laikā Lieta ir īsta. „Filmēšanas beigās Dorobantu bija tik labi saskaņots ar roku, ka tai praktiski bija savs prāts,”4 ziņo Tudum.
Publicitātes foto
Manuprāt, „Wednesday” ir seriāls ar īpašu vēsturi, tādēļ ceru, ka arī turpmākās seriāla sezonas (lai cik tādas arī būtu) un Adamsu ģimenes stāsts būs veidots apdomīgi un godpilni novests līdz galam. Kopumā seriāls ir interesants un, manuprāt, vislabāk piestāv lietainiem un tumšiem oktobra vakariem. Bet, kamēr gaidīsim, ko Adamsiem paredzējusi nākotne, apspriedīsim seriālu „Euphoria”.
- https://www.forbes.com/sites/paultassi/2022/12/04/wednesday-season-1-review-jenna-ortega-hard-carries-netflixs-new-megahit/?sh=24764d3a6757
- https://www.seventeen.com/celebrity/a42200012/wednesday-addams-name/
- https://www.wsj.com/articles/wednesday-review-addams-family-adolescence-11669151653
- https://www.netflix.com/tudum/articles/wednesday-thing-interview-video
- https://www.rottentomatoes.com/tv/wednesday/s01