Skip to main content

"Pa zaķi" izdevīgāk

viedokļi
raksti

No šī gada 2. janvāra Rīgas satiksme izmainīja biļešu klāstu un līdz ar to arī izcenojumu. Ļoti labi un jauki tas ir pensionāriem un cilvēkiem ar invaliditātes apliecību, bet kā ar studentiem? Viņiem iepriekšējo 30 centu vietā tagad biļete maksā 1,50 eiro, tomēr tā ir 90, nevis 60 minūšu biļete. Otrs variants ir pirkt mēneša biļeti, kas maksā 15 eiro, un tad līdz noteiktam datumam varēsi braukt tik, cik uziet. Šie studentam ir izdevīgākie un vienīgie varianti.

Krista Marta Kundrate, Studentu medijs "Skaļāk"

e-talonciks.jpg

Foto: Krista Marta Kundrate

Studentus, protams, šāds variants neapmierināja. To apliecināja Latvijas Studentu apvienības (LSA) izveidotā aptauja par Rīgas Satiksmes sabiedriskā transporta izmantošanu studējošo vidū, kuru izveidoja jau mēnesi pēc pieņemtajām izmaiņām. LSA vadītāja Liene Levada intervijā portālam lsm.lv skaidro, ka studējošo ienākumi nepalielinās. “Mums joprojām studējošajiem stipendijas ir 140 eiro mēnesī, un katrs eiro ir no svara,” Liene Levada piemin arī to, ka studentiem nav citas izvēles, kā vien pirkt mēnešbiļeti, kaut arī tas nav izdevīgi.

Liene Levada: "Studentiem nav citas izvēles, kā vien pirkt mēnešbiļeti, kaut arī tas nav izdevīgi."

Aptaujā piedalījās gandrīz 7000 studējošo, un tās dati pilnībā apliecināja, ka studenti ir apdalīti, – pirms cenu izmaiņām 70% studējošo mēnesī tērēja līdz 10 eiro sabiedriskajam transportam. Kopš izmaiņu ieviešanas šī summa ir būtiski palielinājusies – gandrīz puse studentu tērē no 11 līdz 15 eiro, bet daļa studentu tērē pat vairāk par 15 eiro mēnesī biļešu iegādei. Arī RSU studente Kate Kalniņa atzīst, ka šīs izmaiņas ietekmējušas viņas maciņu –“Pirms tam tērēju mazāk, tas ir skaidrs. Ja man sanāk vienu pieturu aizbraukt, tad bezsakars 1,50 eiro par to maksāt.”

Aptaujā piedalījās gandrīz 7000 studējošo, un tās dati pilnībā apliecināja, ka studenti ir apdalīti.

Arī jauniešu transporta lietojums ir mainījies – ja pirms jaunās sistēmas gandrīz visiem studentiem primārais pārvietošanās līdzeklis bijis Rīgas sabiedriskais transports, tad šobrīd to izmanto tikai mazliet vairāk par pusi (65,7%).

Psiholoģijas studente Austra Dūte stāsta: “Esmu sākusi daudz vairāk izmantot citus pārvietošanās veidus, piemēram, Bolt Drive, CityBee, Bolt skūterus, eju ar kājām.” Viņa pati atzīst, ka tas, iespējams, pat sanākot dārgāk, bet sabiedriskais transports nesniedz to pašu komfortu, ko alternatīvie pārvietošanās līdzekļi: “Nav jāspiežas un jāstāv kājās sabiedriskajā transportā, kas ir pārpildīts ar cilvēkiem, vai jācīnās ar bezpajumtniekiem”.

Arī saplānot savu dienu var veiksmīgāk, un pastāv lielāka iespēja, ka nekavēsi: “Izvēloties kādu no alternatīvajiem pārvietošanās veidiem, es spēju labāk kontrolēt situāciju un esmu mazāk atkarīga no neskaitāmajiem faktoriem, izmantojot sabiedrisko transportu.” Austrai alternatīvos pārvietošanās veidus sanāk izmantot diezgan bieži. ”Īres mašīnas izmantoju, braucot uz deju mēģinājumiem, vai vēlu vakarā pēc tiem. Kad ir jābrauc pakaļ kādai paciņai vai jāizņem kāda prece. Uz un no vilciena stacijas braucu ar skūteri, jo tas ir daudz ātrāk un ērtāk. Uz veikalu, kas ir tālāk, un nevaru visu aiznest, braucu ar mašīnu vai skūteri.”

Studente Austra: “Izvēloties kādu no alternatīvajiem pārvietošanās veidiem, es spēju labāk kontrolēt situāciju un esmu mazāk atkarīga no neskaitāmajiem faktoriem, izmantojot sabiedrisko transportu.”

Ja vienu studentu neapmierina jaunās izmaiņas un tiek meklēti citi risinājumi, tad cits ir atklājis sev izdevīgākus variantus Rīgas satiksmes cenrādī. Veiktā aptauja studentu vidū norādīja, ka pirms izmaiņām lielākā daļa studentu (83,7%) iegādājās stundas biļetes (0,30 EUR). Pēc aptaujāto domām, šobrīd nav citu variantu, kā vien iegādāties mēnešbiļeti. RSU studente Linda Leonoviča atzīst, ka viņai tagad pat braucieni ir izdevīgāki: “Pirms tam tērēju vairāk, jo nedēļā aizgāja 10 eiro, ja nemaldos, bet tagad 15 eiro mēnesī man liekas izdevīgāk.” Tomēr 15 eiro mēneša biļetes varēja iegādāties arī pirms jaunās sistēmas ieviešanas. Iespējams, visu šo laiku Lindai licies, ka atsevišķas biļetes pirkt ir izdevīgāk, bet pēc jaunās sistēmas atskārtusi, ka izdevīgāk tomēr ir pirkt mēneša biļeti.

Studenti vairāk sākuši braukt arī pa zaķi jeb bez biļetes – veseli 32%. Annija (vārds mainīts) ir šo studentu skaitā: “Nopērku tad, kad zinu, ka tiešām vajadzēs. Pīkstinu tikai tajā brīdī, kad iekāpj kontrole. Man nav izdevīgi pirkt mēneša biļeti, jo tik daudz nebraukāju.” Tomēr pirms šīs sistēmas ieviešanas viņa bija godīgs pilsonis un talonu pīkstināja: “Agrāk pīkstināju e-talonu, jo likās, – tie taču ir tikai 30 centi. Bet tagad padomāju, ka tas ir vesels eiro piecdesmit par 10 minūšu braucienu...” Arī Annija tagad vairāk sākusi staigāt kājām “ Biežāk aiziešu ar kājām, lai nav jābraukā pa zaķi”. Iespējams, tā pat ir pozitīva un aktīva izkustēšanās pēc vairāku stundu sēdēšanas lekcijās.

"Nopērku tad, kad zinu, ka tiešām vajadzēs. Pīkstinu tikai tajā brīdī, kad iekāpj kontrole. Man nav izdevīgi pirkt mēneša biļeti, jo tik daudz nebraukāju." - Annija

Ja kaimiņu valstīs pētām studentu cenas par sabiedriskā transporta izmantošanu, tad pamanām, ka Viļņā viens brauciens studējošajiem izmaksā 50 centus, bet elektroniskā mēneša biļete 5,80 eiro. Toties Tallinā deklarētajiem studentiem braucieni sabiedriskajā transportā ir bez maksas. Cik izdevīgi gan tas ir?

Latvijas Studentu apvienības sagatavotajā informācijā presē pausts, ka 27. februārī šī apvienība tikās ar Rīgas domes pārstāvjiem un pārrunāja Rīgas satiksmes veiktās izmaiņas. Pamatojums šim pieprasījumam bija tas, ka liela daļa lekciju notiek attālināti un uz universitāti nav jādodas tik bieži. Lielai studējošo daļai ir finansiāli neizdevīgi iegādāties mēnešbiļeti.

Jau marta beigās manabalss.lv portālā sāka vākt balsis, lai “atjaunotu Rīgas satiksmes vienreizējo braucienu atlaides studējošajiem! Nepieciešamo balsu skaits tika savākts pāris dienu laikā. Tomēr 1188.lv ziņojis, ka Rīgas satiksme šiem argumentiem nav redzējusi pietiekamu pamatojumu un nevēlas palielināt biļešu klāstu, jo viņu mērķis, kas bijis “mainīt pasažieru ieradumus, biežāk izmantojot sabiedrisko transportu” ir sasniegts. Mēneša biļetes šobrīd reģistrē vairāk pasažieru skaits ir pieaudzis. Arī studentu, kas lieto sabiedrisko transportu, palicis vairāk, tomēr netiek izvērtēti citi apstākļi, kas to varēja ietekmēt. Piemēram, mācību atsākšanās klātienē vai elektroresursu krīze.

Rīgas satiksmes mērķis, kas bijis “mainīt pasažieru ieradumus, biežāk izmantojot sabiedrisko transportu” ir sasniegts.

Pēc Rīgas satiksmes argumentiem izklausās, ka viņiem viss ir tikai uzlabojies – samazināts ar braukšanas maksas atvieglojumiem iegādāto, bet reāli neizmantoto vai ilgstoši neizmantoto biļešu skaits, samazināts arī to gadījumu skaits, kad jāatmaksā nauda. Un nemaz netiek ņemta vērā studentu neapmierinātība.

LSA 2023. gada oktobrī atkārtoti veica aptauju par Rīgas satiksmes sabiedriskā transporta izmantošanu studējošo vidū. Vai šoreiz varam cerēt uz sapratni un atjaunotām 60 minūšu biļetēm, kas izmaksā tikai 30 centus? Vai tomēr tā paliks tikai naiva cerība?

Rīgas satiksme skaidro, ka viņiem šīs izmaiņas rada kārtību sistēmā, un atlaižu starpību izmaksā Rīgas dome, kā arī to, ka uzņēmums plāno risināt šo problēmu, samazinot mēneša biļešu cenas no 15 eiro uz 12 eiro. Vai tas tiešām būs izdevīgāk?