Pati sev vadītāja un laika plānotāja – fotogrāfe Alina Kareva
Savu stilu Alina raksturo kā minimālistisku, tomēr, skatoties uz viņas fotogrāfijām, šķiet, var iegrimt augstas kvalitātes televīzijas reklāmā. Viņas spēcīgā puse ir attēlu padarīt par šķietami kustīgu. Lai arī savu darbību Alina uzsāka tikai pirms trīs gadiem, viņa ļoti strauji ir kāpusi pa karjeras kāpnēm, fotografējot daudziem zināmu zīmolu, kā Labrains, Carelika, Madara Cosmetics, produktus. Alina vēlas, lai viņas vārds kļūst atpazīstams plašajā pasaulē.
Amanda Vilciņa, Nikola Rozentāle, Studentu medijs Skaļāk
Intervija notika 2024. gada rudenī.
Kas tevi pamudināja kļūt par produktu fotogrāfi?
Šajā profesijā sāku strādāt tikai pirms trīs gadiem. Manam bērnam bija trīs gadi. Viņam jau bija jādodas uz bērnudārzu. Tajā brīdī sapratu, ka es nezinu, ko man darīt, ko vēlos un kas man patīk. Esmu krievu filoloģe, bet nevēlējos saistīt savu karjeru ar šo specializāciju.
Vienā dienā mēs pastaigājāmies ar vīru un viņš man jautāja, ko es domāju par sevi fotogrāfa profesijā. Viņš ir mārketinga speciālists, bet aizraujas ar fotografēšanu. Kamera, ar kuru tagad strādāju, ir vīra. Sākumā doma bija par jaundzimušo fotografēšanu, jo tad, kad mūsu bērns bija tikko dzimis, saskārāmies ar grūtībām atrast fotogrāfu.
Kāpēc izvēlējies tieši produktu fotografēšanu?
Tā ir diezgan neliela niša, jo, manuprāt, ir tikai daži labi speciālisti Latvijā. Diskutējām ar vīru, viņš izpētīja tirgus situāciju Latvijā un nonācām pie secinājuma, ka produktu fotografēšanai Latvijā ir liels potenciāls.
Vai esi fotografējusi arī cilvēkus?
Jā, klienti, kuri nāk pie manis pēc produktu fotogrāfijām, dažreiz jautā, vai varu uztaisīt uzņēmuma darbinieku fotogrāfijas. Tas nav mans pamatdarbs, kā arī nepieņemu atsevišķus pasūtījumus cilvēku fotosesijām.
Pastāsti, kāda ir tava ideālā darba diena!
Liela priekšrocība manai profesijai ir tā, ka esmu pati sev vadītāja un laika plānotāja. Es varu saplānot savu dienu, kā vēlos. Rīts sākas ar to, ka vedu bērnu uz bērnudārzu, pēc tam braucu uz studiju strādāt. Tad, kad darba grafiks nav ļoti saspringts, pusdienlaikā eju uz sporta zāli. Man patīk grupu nodarbības – tā stunda ir laiks sev. Ideāla diena ir tad, kad viss ir balansā – varu pastrādāt, aiziet uz sporta zāli, pavadīt laiku ar ģimeni.
Ideāla diena ir tad, kad viss ir balansā – varu pastrādāt, aiziet uz sporta zāli, pavadīt laiku ar ģimeni.
Kā tev šķiet, kāds bija iemesls tam, ka trīs gadu laikā notika šāda profesionālā izaugsme?
Es pati arī daudz par to domāju. Kad es sāku strādāt, fotogrāfijas taisīju dēla istabā uz grīdas. Svarīgi piebilst, ka pirms trīs gadiem es neko nezināju par fotografēšanu. Tikai zināju, kur fotoaparātam ir foto podziņa. Tad es iegādājos ārzemju apmācību kursu, kas bija apmēram sešus mēnešus ilgs. Bija grūti, tomēr ar vīra atbalstu es to paveicu.
Pēc tam es izveidoju sev darba Instagram profilu. No sākuma tur publicēju darbus, ko veidoju apmācību kursa laikā. Pievienoju arī fotogrāfijas no aizkulisēm – kā tie darbi tapa. Tad pamazām man sāka parādīties klienti. Brīdī, kad strādāju tieši vienu gadu šajā profesijā, man uzrakstīja Bolt Food. Tajā brīdī es biju laimīgākais cilvēks pasaulē. Uzdevums bija nofotografēt piecus tūkstošus produktu uz balta fona. Es atceros, kā sēdēju savā kabinetā un nespēju noticēt, ka tas patiešām notiek. Sadarbība bija veiksmīga. Tā ilga deviņus mēnešus. Šo es tiešām atcerēšos visu dzīvi, jo tā bija ļoti piesātināta un forša pieredze.
Kā notiek komunikācija ar klientiem? Kā nonāc pie kopsaucēja?
Manā tīmekļvietnē var aizpildīt formu ar pieteikumu, ko saņemu e-pastā. Dažreiz cilvēki zvana vai raksta ziņu. Sākumā mēs sazināmies, es nosūtu cenrādi. Ja klients piekrīt, tad seko pārrunas par vēlamo. Uzzinu, kāds ir produkts, vai klientam ir vīzija par fotogrāfijām. Ja ideju īsti nav, tad es iedvesmojos no Pinterest un citiem sociālajiem medijiem.
Mūsu uzmanību piesaistīja tas, ka tu strādā ar plaši pazīstamiem zīmoliem. Kā tu līdz tam nonāci?
Kaut kādā brīdī es sapratu, ka gribu strādāt ar ārzemju klientiem, bet viņi mani nezina, tāpēc pašai kaut kas bija jādara lietas labā. Tad nu mēs ar vīru sastādījām skaistu aprakstu par mani angļu valodā, kā arī pievienojām līdzšinējos darbus. Šo es izsūtīju dažādu uzņēmumu mārketinga nodaļām. Piedāvāju, lai viņi man nosūta produktu un es bez maksas uztaisīšu trīs līdz piecas fotogrāfijas. Tā veidoju sadarbību ar ārzemju uzņēmumiem.
Kā tu raksturotu savu fotogrāfiju stilu?
Man šķiet, ka tas ir minimālistisks. Man ļoti patīk fotografēt skaistumkopšanas produktus. Bieži izmantoju kompozīcijas izveidei vienu vai divus dekorus un pievienoju gaismas ēnas.
Es domāju, ka viena no manām priekšrocībām ir darba kvalitāte. Manuprāt, ja, cilvēks meklē produktu fotogrāfu Rīgā, viņš atrod mani un vēl pāris citu fotogrāfu. Šķiet, ka estētikas ziņā cilvēks izvēlēsies mani, bet tam sekos izmaksas, un bieži vien komunikācija beidzas.
Kāpēc izvēlēties tieši tevi?
Es varu strādāt ar dažādiem produktiem – gan augstas klases kosmētiku, gan, piemēram, malku. Es ļoti atbildīgi daru savu darbu. Mana priekšrocība, ko teikuši klienti, ir, ka es esmu pretimnākoša. Ir tādi klienti, kuri atgriežas un saka: “Alina, mums vajag desmit kompozīcijas jau šovakar!” Kompozīcijas veidot nav viegli. Tās izdomā, nofotografē un pēc tam apstrādā, bet es piekrītu un neņemu lielāku samaksu par to.
Piemēram, man nesen bija klients, kuram vajadzēja četras fotogrāfijas. Sanāca piecas. Es nodomāju, ka gribu sūtīt visas. To piekto vienkārši bez maksas. Man tas nav grūti, jo šis klients nākamreiz atcerēsies, ka visu izpildīju kvalitatīvi, iekļaujoties termiņā, un nosūtīju papildu fotogrāfiju pēc savas iniciatīvas.
Tev ir ļoti pārdomāta un interesanta bloga sadaļa. Kā rodas idejas, par ko rakstīt blogā? Vai tu to dari pati?
Ar šo pārsvarā nodarbojas mans vīrs. Viņš iedvesmojas no ārzemju piemēriem. Kopīgi domājam idejas rakstiem. Mums ir cilvēks, kurš ideju pārvērš vārdos, pēc tam dodam tulkot latviešu valodā, ar ko palīdz ļoti jauka meitene.
Ko tu ieteiktu cilvēkiem, kuri nezina, ko vēlas darīt, bet grib pamēģināt fotografēt, tomēr baidās? Kā tu iedrošinātu?
Ja patiešām ir interese, tad, es domāju, ka cilvēks pats sapratīs, ka viņš to ļoti grib un ir jāsper solis uz priekšu. Ideja, ka man vajag apgūt jaunu profesiju, radās ģimenē. Man bija motivācija un liels atbalsts, vīrs daudz palīdzēja, skaidroja to, ko nesapratu. Šobrīd viss ir ļoti veiksmīgi. Viss izdosies, galvenais ir censties un nepadoties!
Kāds ir tavs sapnis vai lielākais mērķis tuvākajam laikam, ko tu vēlētos sasniegt nākotnē?
Vēlos strādāt ar lieliem un pasaulē atpazīstamiem zīmoliem. Šobrīd ar vīru vēlamies paplašināties. Nesen atvērām aģentūru, lai efektīvāk varētu veidot sadarbību ar ārzemēm. Mums ir ļoti spēcīgs tandēms. Pati esmu atbildīga par fotogrāfijām, bet viņš – par mārketingu. Tomēr gribu atzīmēt, ka arī Latvijā vēl ir liels potenciāls attīstībai. Mans profesionālais sapnis ir strādāt ar tādiem zīmoliem kā Chanel un Dior.
Jaunākais saturs
