Skip to main content

Nākotnē strādāsi par “influenseri”? Jā un nē!

sarunas
raksti
Turpinām publicēt rakstus no Latvijā vienīgā pētnieciskās žurnālistikas žurnāla Inquisitio.

Iedvesmotāju jeb ietekmētāju (angļu val. influencers) mārketings Instagram, YouTube vai citā sociālajā medijā nav nekas jauns, tas kļuvis populārs visā pasaulē. Aizvien vairāk cilvēku laiku pavada sociālajos medijos, tāpēc uzņēmumi ir raduši jaunu reklāmas veidu – preces un pakalpojumus reklamēt sociālajos medijos, izmantojot iedvesmotājus jeb mazos ietekmētājus. Vērojot ietekmētājus, šķiet, ka tas ir vienkāršs un radošs darbs, ko viegli iedomāties kā savu nākotnes nodarbi. Vai ir radusies jauna sapņu profesija? Pārbaudām!

Kas ir ietekmētāju mārketings?

Uzņēmumi piesaista ietekmētājus, jo tas ir finansiāli izdevīgi. Parasti tie ir cilvēki, kas ar savu sociālajos medijos radīto saturu spēj piesaistīt daudzus sekotājus. Uzņēmumi ir izpētījuši, ka jaunajām māmiņām, kas lieto Instagram, būs noderīgas autiņbiksīšu, zīdaiņu apģērba vai pārtikas produktu reklāmas. Savukārt jaunākās acu ēnas un tuša interesēs grima māksliniecēm, suņu apģērbs un salons – dzīvnieku mīļotājiem. Proteīnu dzērieni un sporta apģērbs būs piemērots cilvēkiem, kuri ikdienā nodarbojas ar sportu un sociālajā medijā demonstrē savu ķermeni vai vingrojumus.

Ietekmētāju parādītā reklāma ir pievilcīga, jo prece tiek ieteikta neuzbāzīgi, turklāt reklamētais produkts ir daļa no ikdienišķiem padomiem. Tāpēc uzņēmumi par fotogrāfiju ar pāris teksta rindiņām vai pāris minūšu garu video ir gatavi maksāt ievērojamu summu.

Ietekmētāju mārketings nozīmē attiecības starp zīmolu un mazos ietekmētāju sociālajos medijos. Influenceru uzdevums ir reklamēt brenda produkciju, izmantojot dažādus sociālos medijus, visbiežāk Instagram un Youtube. Atšķirība starp slavenību, kura nofotografēta zīmolu apģērbā, un influenceri ir vienkārša – infuenceris par produktu izstāstīs plašāk, runās par pieredzi, mudinot arī citus produktu izmēģināt.

Uzņēmums Golin Riga 2018. gada beigās publicēja Instagram mazo, vidējo un lielo ietekmētāju topu. Lielo ietekmētāju topā iekļuva cilvēki, kuru sekotāju skaits ir vairāk nekā 25 000, vidējo – no 10 000 līdz 25 000, un mazo – no 1000 līdz 10 000 sekotāju. Lai izveidotu topu, tika analizēti tie profili, kuri pieejami publiski un kuros ir bijušas vismaz 12 publikācijas pēdējo trīs mēnešu laikā. Arī auditorijas līdzdalība bija svarīga, izvērtējot šos ietekmētājus, – “patīk” skaits un komentāri pie fotoattēliem ceļ mazā ietekmētāja vērtību.

Reklāmas aģentūras Publicis Riga pārstāve Inga Beitiņa stāsta, ka aģentūras seko līdzi dažādu cilvēku sociālajiem profiliem un piesaistīti tiek tie cilvēki, kuru dzīvesveids un uzskati sasaucas ar spēju būt lojāliem kādam produktam vai zīmolam, kā arī šai personai ir jābūt sabiedrībai atvērtai. Svarīgi ir izpētīt, vai cilvēks jau nesadarbojas ar līdzīga produkta zīmolu, lai neveidotos kopēts saturs. “Mūsu aģentūras cenas ietekmētājiem var būt no 35 eiro par vienu ierakstu sociālajos medijos vai 70 eiro par ierakstu ar atbildēm komentāros, līdz pat 300 un vairāk eiro par vienu ierakstu. Katrs piedāvājums ir individuāls, tāpēc vienu konkrētu summu ir grūti nosaukt. Līdz šim līgumi ar ietekmētājiem netika slēgti, taču tiek plānots, ka būs nepieciešams slēgt autorlīgumus ar samaksu honorāru veidā,” skaidro I. Beitiņa.

Reklāmas aģentūras WomStar vadītājs Baltijā Toms Briedis uzsver, ka viņa darbavieta piedāvā iespēju cilvēkiem, kam ir sociālo mediju konti, izmēģināt dažādas preces un pakalpojumus. Uzsākot kampaņu, kopā ar klientu tiek izvērtēta konkrētās kampaņas mērķauditorija. Kritēriji mazā ietekmētāja izvēlei ir dažādi – nodarbošanās, vecums, dzimums, ierakstu un profilu saturs, to tematika, ģimenes stāvoklis, profilu kvalitāte, kā arī arvien būtiskākais kontu dabiskums, kas ietver īstus sekotājus, īstus “patīk” un komentārus.

Sadarbojoties ar ietekmētājiem, galvenais noteikums ir pavisam vienkāršs – izvēlētajiem partneriem ir jāsniedz godīgas, tomēr pieklājīgas atsauksmes par produktiem. T. Briedis piebilst, ka jau 2013. gadā, sākot darbu ar WomStar, tika izvirzīts nosacījums, ka komunikācijai jābūt caurskatāmai: “Arī es, vēloties iegādāties kādu lietu, produktu vai pakalpojumu, bieži paļaujos uz atsauksmēm.”

Par WomStar kampaņām, kurām var publiski pieteikties interneta mājaslapā, neviens nesaņem samaksu, jo tas ir brīvprātīgs projekts. Savukārt projektos, kas nav publiski pieejami un kuros ir iesaistītas slavenības, viedokļu līderi, sabiedrībā zināmi cilvēki vai ietekmētāji, tiek piedāvāta atlīdzība. “Summas ir dažādas, tās ir atkarīgas no kampaņu lieluma, aktivitāšu skaita, integrācijas lielos projektos, reklāmām, rakstiem, fotosesijām, video un dalības pasākumos. Viena ieraksta izmaksas sociālajos medijos var būt no dažiem desmitiem līdz vairākiem simtiem eiro,” skaidro T. Briedis.

Ietekmētāja darbs – grūts, ilgs, jautrs, par mazu samaksu

Izvērtējot vairākus pētījumus un intervējot vietējos ietekmētājus, guvām secinājumu – būt par mazo ietekmētāju tomēr nav sapņu profesija. Pirmkārt, tas nav tik viegli, kā izskatās. Kvalitatīva satura radīšana ir laikietilpīgs darbs. Ne katrs to spēj. Darbojoties YouTube, ir jāizdomā video tēma, jāsaplāno teksts, jāuzstāda viss aprīkojums. Tehnika nav lēta – tās iegādei jāiztērē aptuveni tūkstoš eiro. Video filmēšana var aizņemt pat visu dienu, pēc tam safilmētais jāmontē, kas var prasīt vēl ilgāku laiku. Darbojoties Instagram, ir jāizdomā, kā interesantāk pastāstīt par konkrēto preci vai produktu, jāizveido kompozīcija, jāuzņem foto vai video un jāizdomā apraksts. Tas arī aizņem daudz laika. Otrkārt, samaksa par ietekmētāju darbu visbiežāk ir mazāka nekā minimālā alga Latvijā. Ilgstošu sadarbību ar reklāmdevējiem uzsākt nav tik vienkārši, tāpēc Latvijā biežāka ir vienreizējas sadarbības prakse. Samaksu ietekmē arī tas, cik kvalitatīvs un ieintriģējošs ir ietekmētāja radītais saturs.

Sarunu laikā ietekmētāji nevēlējās atklāt precīzas saņemtās summas par preču un pakalpojumu ieteikumiem savos profilos. Viņi izvairījās no sarunas arī par nodokļiem no saviem mazā ietekmētāja statusā gūtajiem ienākumiem.

Ietekmētāja karjera var aizstāt īstu darbu ļoti retos gadījumos. Ir radoši jāstrādā, jāiegulda lielas naudas summas, lai varētu saņemt labu atalgojumu, jo Latvijas un citu valstu mazo ietekmētāju ienākumi arī šajā jomā nav salīdzināmi. Tomēr kļūšana par ietekmētāju var sniegt profesionālās karjeras izaugsmes iespējas, paplašināt paziņu loku un saņemt daudz citu bonusu.

Ietekmētāju ikdienas dzīves ainas

Rita Goroveca-Butēvica ir topošā vizāžiste un jaunā māmiņa, kura atpazīstamību Instagram un Youtube vidē ieguvusi, publicējot fotogrāfijas un video par grima veidošanu un ikdienas gaitām ar bērniņu. Ritai abos sociālajos medijos, kuros viņa aktīvi darbojas jau trīs gadus, ir ap 7200 sekotāju. Viņa atklāj, ka idejas video veidošanai rodas, skatoties citu cilvēku Youtube kontus. Viena no lielajām Ritas iedvesmotājām ir angļu Youtube satura veidotāja Zoella. Ritai mājās kameras un apgaismojums vienmēr ir uzstādīts, lai filmētu video, un viņa visas savas idejas pieraksta ideju kladītē vai mobilajā tālrunī. Montāžas process un filmēšana ir atkarīga no videofilmas garuma. Lai piesaistītu ārzemju auditoriju, video tiek veidoti arī angļu valodā, tādējādi tiek gūta arī citu valstu firmu uzmanība. Pašlaik Rita strādā ar kosmētikas firmām, kas nodrošina viņu ar dažādiem grimam nepieciešamiem produktiem un otiņām.

influencers.jpg

VIEDOKĻI

Laura Grēviņa ir aktīva bloga veidotāja, kura mīl gatavot, tāpēc, iesaistot savus bērnus, dibinājusi “Mazo pavāru skoliņu”. Laurai ir divi Instagram konti: personīgais, kuram šobrīd seko līdzi vairāk nekā 11 500 cilvēku, un blogs, kurā kopā ar vīru, radio personību Tomu Grēviņu, viņi atspoguļo ģimenes izbraukumus, ikdienas gaitas, patiesas situācijas no savas ģimenes dzīves. Šim kontam ir vairāk nekā 9700 sekotāju.

Sadarbojoties ar firmām, Lauras galvenais noteikums: lai produkts atbilstu viņas vērtībām un viņa varētu to ieteikt citiem. Laurai ir svarīgi, lai viņa pati produktu vēlētos lietot vai ēst. Privātajā profilā reklāmām Laura piekrīt tikai izņēmuma gadījumos. Būt par ietekmētāju noteikti nav Lauras pamatdarbs, viņa labāk izvēlas veidot savu īsto blogu – viensplusviens.lv. Tieši tas ir devis iespēju strādāt dažādus darbus “ārpus interneta”. Instagram ir tikai viens no bloga papildinājumiem, kurš dod papildu ienākumus. Viņa atzīst, ka nevēlas apstāties tikai pie produktu vai pakalpojumu reklamēšanas sociālajos medijos, Laurai patīk iziet ārpus Instagram platformas, tādēļ viņa vada “Mazo pavāru skoliņu”, cenšas pabeigt savu recepšu grāmatu. “Man gribas strādāt tādu darbu, kas būtu paliekošs, nevis kā pāris Instagram publikācijas. Lai gan tas ir viegls un patīkams peļņas avots,” atzīst Laura.

Piedāvājumi reklamēt preces ir regulāri. Gandrīz katru dienu Laurai tiek piedāvāts kas jauns, aizvien biežāk ar viņu kontaktējas starptautisko zīmolu pārstāvji. Laura atzīst, ka nekad nenodarbojas ar slēpto reklamēšanu, vienmēr tiek norādīts, vai tā ir apmaksāta sadarbība. “Reiz kāda firma lūdza, lai nenorādu, ka tas ir reklāmas raksts, taču strikti pateicu, ka esmu godīga pret saviem sekotājiem,” stāsta Laura. Viņa šaubās, kā būtu, ja blogu sāktu veidot tikai tagad, jo ietekmētāju šobrīd netrūkst, tāpēc Laura pieļauj, ka viena no priekšrocībām ir tā, ka viņas projekts bija viens no pirmajiem ģimenes blogiem Latvijā. Gadu gaitā iegūta pieredze un uzticami sekotāji. “Sekotāju skaits un rekamēšana nekad nav bijis mans mērķis, tas viss notiek dabiski,” atzīst Laura.

***

Santa Buša, kurai šobrīd ir gandrīz 15 000 Youtube sekotāju, atpazīstamību guvusi, pateicoties ikdienas vlogu veidošanai. Santa šobrīd ir studente, taču aktīvi darbojas gan savā Youtube kanālā, gan arī Instagram. Youtube satura veidotāja nedēļas laikā publicē aptuveni divus trīs video. Santa izvēlējusies tieši vlogus, jo uzskata, ka tādā veidā iespējams parādīt patieso ikdienas dzīvi, nevis veidot sevi kā produktu masu kultūrai. Viņa video filmē jau kopš piektās klases, taču pēdējos četrus gadus filmēšanai pievērsusies nopietnāk. Santa atklāj, ka uzskata sevi par ietekmētāju, jo vairākas reizes nedēļā tiek saņemti piedāvājumi no firmām, taču viņa piekrīt sadarbībai tikai tad, ja tā atbilst viņas interesēm, jo nevēlas piepildīt savu sociālo tīklu ar reklāmām. Bieži vien no piedāvājumiem nav iespējas nopelnīt, tā ir iespēja iegūt bezmaksas lietas. “Youtube satura veidotājs nav nopietns darbs, tas ir veids, kas dod jaunas iespējas darboties līdzīgās sfērās,” atzīst Santa.

***

Karmena Stepanova ir radio pieci.lv raidījuma “Pilnīgs vakars” raidījuma vadītāja un producente. Līdztekus darbam radio Karmena Instagram kontā atspoguļo savas ikdienas gaitas, šobrīd viņai seko gandrīz 13 000 cilvēku. Lielāku popularitāti sociālajos medijos Karmena ieguva, uzsākot darbu radio. Viņa atzīst, ka apzināti nedomāja darboties kā ietekmētāja, viņa saņēmusi piedāvājumus. Ievietot fotogrāfiju ar atbilstošu aprakstu nav grūti, piedāvājumi ir savstarpēji izdevīgi. Karmena neuzskata šo piepelnīšanās veidu par ilglaicīgu nodarbošanos, viņa nevēlas sevi mērīt skaitļos un dzīties pēc popularitātes. Ir bijusi arī reize, kad bijis jāizliekas, ka pati ir iegādājusies produktu, jo tāda bijusi kampaņas veidotāju prasība, taču viņa uzskata, ka tas ir akmens kampaņas autoru dārziņā – ja desmit cilvēki vienlaikus iegādājušies vienu un to pašu produktu, tas ir aizdomīgi. Karmena atzīst, ka reizēm viņu uzrunā arī ārvalstu uzņēmumi, bet viņa piedāvājumus noraida, ja zīmolu neatpazīst.

***

Dvīņu māmiņa Kristīne Dzenīte aktīvi dalās ar savām sajūtām un pieredzi, viņai šobrīd internetā ir gandrīz 15 000 sekotāju, kuri labprāt vēro viņas ikdienas gaitas. Kristīne atzīst, ka arī pirms grūtniecības lietojusi Instagram, taču tolaik viņai bijis vien 2000 sekotāju. Popularitāti Kristīne guva, kad sāka publicēt foto, kuros redzama ar augošo vēderu, ne tikai demonstrējot vizuālās pārmaiņas, bet arī daloties ar emocijām.

Kristīne atzīst, ka bijis gadījums, kad viņai tika piedāvāts reklamēt produktu ar noteikumu, ka viņa nepieminēs, ka tā ir reklāma. No šīs sadarbības viņa atteicās, jo neuzskatīja šādu rīcību par pieņemamu. Viņa atklāj, ka reiz Instagram pastāstījusi par saviem atradumiem – apģērbu bērniem. Daudzi var padomāt, ka arī tās bija reklāmas, jo šobrīd ir galējība – pie foto jāpieraksta, ka pati esi apģērbu pirkusi un sponsorējusi, ka tā nav sadarbība ar kādu reklāmdevēju. Kristīne vēlas iegūt labumu ne tikai sev, bet arī sekotājiem, tāpēc bieži rīko dažāda veida konkursus un publicē atlaižu kodus, kurus dod firmas, ar kurām viņa sadarbojas. Kristīne uzskata, ka šo profesiju var aizstāt ar reālu darbu un pelnīt, bet viņa šobrīd nevar atbildēt, cik ilgi būs gatava tā darboties, jo tam ir vajadzīga enerģija un idejas.

***

Lota Ulmane savā Youtube kanālā darbojas jau trīs gadus, lai gan sākotnēji pat nebija domājusi to darīt ilglaicīgi. Viņai šobrīd ir 23 900 sekotāju. Youtube satura veidotāja savā kanālā video nepublicē pārāk bieži, aptuveni divas reizes mēnesī. Lota kanāla saturam idejas nemeklē, jo tās ienāk prātā visdīvainākajos brīžos, piemēram, mācoties. Viena video montēšanas process Lotai var aizņemt no sešām stundām līdz pat nedēļai. Youtube satura veidotāja savas auditorijas atbalstu gūst, veltot tai savu laiku un cītīgi strādājot pie interesantas informācijas radīšanas. Viņas kanāla saturs sastāv no dažādiem ikdienišķiem vlogiem, stāstu video, reizēm parādās arī kāds modes video.

“Lai radītu kvalitatīvu saturu, ir nepieciešama laba tehnika, kas izmaksā ļoti dārgi,” atzīst Lota.

Viņa uzskata, ka Latvijā nav iespējams īstu darbu aizstāt ar ietekmētāja karjeru, jo ar reklāmas ienākumiem nav iespējams iztikt. Lai arī Lota to neredz kā patstāvīgu darbu, bet kā hobiju, darboties Youtube viņa turpinās vēl ilgi.

***

Gustavs un Baiba ir pāris, kas Youtube darbojas jau gandrīz trīs gadus. Viņi savu atpazīstamību ir guvuši ar aizraujošiem vlogu stila un arī tematiskiem video, kuros atspoguļo savu ikdienu. Pāra sekotāju skaits šobrīd ir sasniedzis 17 900. Lai sagatavotu video publicēšanai, kura filmēšanai ir pavadīta visa diena, ir nepieciešama viena stunda montāžai. Gustavs un Baiba savus video filmē ar GoPro kameru un iPhone, kas kopā maksā ap 1000 eiro. Viņu kanāls uzsāka savu darbību, iedvesmojoties no citiem populāriem Youtube satura veidotājiem, piemēram, Qias Omar un Casey Neistat. Lai arī video ir interesanti, Gustavs atzīst, ka joprojām viņam ir grūtības dabiski runāt kamerā un arī rast iedvesmu. Pāris nekur nesteidzas ar sekotāju skaita “audzēšanu”, jo viņu saturā nav dramatisku video vai sadarbības ar citiem Youtube satura veidotājiem. Pēc Gustava domām, Youtube karjera var aizstāt īstu darbu, taču tad ir ļoti smagi jāstrādā un jārada video katru dienu.

***

Karlīna Kramiņa savā Instagram profilā aktīvi dalās ar savu pieredzi un ieteikumiem par māmiņu dzīvi. Viņas sekotāju skaits ir ievērojami mazāks nekā citām, tikai 1900, taču Karlīna saņem sadarbības piedāvājumus gan no Latvijas firmām, gan ārzemju uzņēmumiem. Tomēr viņa piekrīt popularizēt tikai tos produktus, kas viņai tiešām patīk. Karlīna ietekmētāja karjeru neuzskata par savu pamatdarbu, ne arī uzskata, ka ar to Latvijā var aizstāt īstu darbu. Lai izveidotu labu produkta reklāmu, ir nepieciešams daudz laika, jo ir jāplāno bildes kompozīcija, jāapstrādā tā un jāizdomā apraksts. Tajā visā ir arī patīkamā un vieglā daļa – preces izmēģināšana. Karlīna stāsta, ka šādā profesijā ļoti svarīgi ir, lai būtu godīgi iegūti sekotāji un uzmanību piesaistošs saturs. Karlīnai sākotnēji nebija mērķis kļūt par ietekmētāju, jo viņa regulāri dalās ar publikācijām jau no Instagram darbības sākuma, taču sadarbības piedāvājumus sākusi saņemt tikai aptuveni pirms pusgada.

Autores: Zane Bērica, Krista Andersone, Dana Popova