Skip to main content

RSU students kā cilvēks orķestris praksē Latvijas Radio 5

raksti

Ar vēsturē līdz šim lielāko ziedojumu summu – vairāk nekā 800 tūkstošiem eiro – gada nogalē noslēdzās ikgadējais labdarības maratons Dod pieci!, kuram ar savu darbu plašāk palīdzēja izskanēt arī Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Komunikācijas fakultātes studenti. Dod pieci! bija ļoti intensīva, bet tikai daļa no viņu prakses, un iespēja topošajiem žurnālistiem un multimediju komunikācijas speciālistiem trenēt savus profesionālos muskuļus turpināsies vēl līdz vēlam pavasarim. Kopumā šajā mācību gadā uz Radio 5 treniņpoligonu devušies pieci studenti. Dažus no viņiem aicinājām uz sarunu par prakses gaitu un ieguvumiem.

julija_jurcenoka.jpg

RSU studiju programmas Multimediju komunikācija otrā gada studente Jūlija Jurčenoka (attēlā) atceras, ka pieteikties praksei Radio 5 veicināja, pirmkārt, jau RSU studentu medija Skaļāk! redaktores Martas Hercas vēstule un citu, praksē jau bijušo studentu, pozitīvās atsauksmes un pieredzes stāsti. Jūlija stāsta, ka nokļūt Radio 5 varēja, izturot konkursu, jo vajadzēja sagatavot motivācijas vēstuli un jau esošo prasmju aprakstu.

Praksē Jūlija ir kā cilvēks orķestris. Kopā ar jau pieredzējušiem multimediju speciālistiem studente filmē, fotografē, uzstāda gaismas, veido skaistu kadru. Nofilmēto pēc tam arī montē. Veidojusi sižetus arī platformai TIK TOK. Komunicējot ar cilvēkiem no Ukrainas, ļoti noderējušas Jūlijas krievu valodas zināšanas gan pašai intervējot, gan palīdzot kolēģim saprast sarunu. Pēc tam Jūlija tulkoja šo labdarības akcijai Dod pieci! gatavoto interviju, lai varētu pievienot saturiski un gramatiski pareizus subtitrus latviešu valodā. Multimediju speciālista darbs esot grūts, jo neesi tikai režisors vai operators. Ir jāatbild par visu filmēšanas procesu, un, piemēram, montāžas prasmes bija jāapgūst pašmācības ceļā.

Jūlija ir jau iesaistīta labdarības akcijā Dod pieci! un izplata informāciju sociālajos tīklos – piemēram, piedalās Facebook tiešraižu nodrošināšanā, kuru laikā studente atzīmē interesantākos kadrus un saturu, ko pēc tam samontēt kodolīgākā videomateriālā.

Jūlijas kursabiedrene Dana Kalvīte praksei pieteicās, jo vēlējās apgūt jaunu pieredzi. Līdzīgi kā Jūlija arī Dana ir topošā multimediju speciāliste un iesaistās dažādu sižetu gatavošanā, tostarp labdarības akcijai. Tā kā tās tēma ir palīdzība Ukrainai, Dana ir veidojusi interviju angļu valodā ar ukraiņu žurnālisti. Praksē abas kursa biedrenes bieži strādā kopā, viena veic žurnālista uzdevumus, bet otra filmē.

valerija_sermus.jpg

Savukārt Valērija Sermus (attēlā) ir žurnālistikas programmas otrā gada studente un prakses laikā kopā ar Radio 5 producenti Elīnu Baltskaru veido raidierakstu Kā ir būt. Studente cenšas runāt par dažādiem tematiem – gan asām un sāpīgām, gan priecīgākām un izklaidējošām. Kādā sižetā ir stāsts par meiteni, kura agrā jaunībā zaudēja tēvu. Bijis grūti saņemties un piezvanīt. Valērija ilgi domājusi, kā pareizi pateikt, neaizvainot cilvēku un saņemt piekrišanu intervijai. Cits raidieraksts bijis par jauniešiem, kuri kopīgi nolēma pamest Rīgu, un tālu no galvaspilsētas uzcēla sev māju. Bija sižets arī par interneta vietni Onlyfans, kurā kāda meitene ievieto savas bildes un tādejādi pelna naudu. Klausītāju reakcija bijusi dažāda. Tika saņemts arī kāds komentārs ar bažām, ka tiek popularizēta sevis pārdošana. Valērija uzsver, ka tāds nebija mērķis. Svarīgi ir parādīt, ka sabiedrībā ir dažādi cilvēki, kuru vērtības un idejas par to, kas ir pareizs un nepareizs, var atšķirties. Tuvojoties akcijai Dod pieci! bija podkāsts ar Edgaru Vilcānu, kurš bija viens no stikla studijas dīdžejiem. Sekoja sižets par biedrību Tavi draugi, kas vāc ziedojumus Ukrainai.

Žurnālistikas programmas otrā gada studente Krista Marta Kundrate akcentē, ka prakse uzlabo komunikācijas spējas gan ar kolēģiem, gan sižetu vai rakstu varoņiem, gan citiem cilvēkiem. Piemēram, jāorganizē filmēšana vai jāintervē uz ielas. Prakse uzlabo arī informācijas meklēšanas un atlases prasmes, kā arī kritisko domāšanu. Meklējot vizualizāciju Atkod valsti sižetam, vajadzēja atrast tādu, kas būtu smieklīga vai informāciju paspilgtinoša ne tikai pašai, bet arī sižeta auditorijai. Tas, savukārt, pilnveidojis radošo domāšanu. Prakses laikā Krista Marta meklē jauna idejas, sižetu tēmas un varoņus, sarunā tikšanās, analizē ziņas un citu informāciju, veic ielu intervijas.

Radio 5 programmas direktors Kārlis Kazāks (attēlā) stāsta, ka RSU studentu uzdevumi prakses laikā ir ļoti dažādi un saistīti gan ar radio operatīvajiem plāniem, gan studentu mācību programmām. Daļa veido video saturu, filmē, apstrādā un ievieto internetā. Bijušas arī izbraukuma filmēšanas. Citi studenti ir iesaistījušies podkāstu veidošanā, bet citi spodrina žurnālista prasmes videosatura projektā Atkod valsti. Kārlis stāsta, ka kopumā studenti ir aktīvi, vēlas iesaistīties dažādos projektos pēc iespējas vairāk. Kopumā prakse plānota līdz mācību gada beigām.

“Pirms četriem gadiem nolēmām, ka ir vajadzīga šāda veida sadarbība starp RSU un Pieci, un mērķtiecīgi izstrādājām programmu, kā tas varētu darboties. Sapratām uzreiz, ka parastās prakses garums neatbilst radio vajadzībām, ka praksei ir jābūt visa mācību gada garumā, savukārt no RSU puses nolēmām, ka dosim otrā gada studentus, kuriem jau esam iedevuši pamata iemaņas. Manuprāt, šis ir ļoti veiksmīgs medija un universitātes sadarbības paraugs, jo ieguvēji esam mēs visi, bet visvairāk paši studenti. Lielākā vērtība ir mācīties no profesionāļiem viņu ikdienas darbā, iespēja parādīt sevi un iegūt kontaktus, kas pēc universitātes ļoti noderēs,” uzsver RSU studentu medija Skaļāk redaktore M. Herca.

Ziņu sagatavoja Rīgas Stradiņa universitātes Komunikācijas departaments