Skip to main content

Kāpēc K-pop?

vizuāli stāsti

Kas aizrauj K-pop fanus, kādas ir populārākās K-dramas un uz ko fani ir gatavi, lai tiktu pamanīti?

Roberta Eglīte, Studentu medijs Skaļāk

1_RobertaEgliteMKN2020V1.jpg

Ekrānšāviņš no Netflix seriāla Squid Game

Hallyu (korejiešu valodā 한류) ir termins, kas apzīmē Korejas kultūras produktu internacionālo izplatību. Pirmais produkts, kas ieguva uzmanību un popularitāti Eiropā, bija korejiešu seriāli jeb K-dramas. Viens no vispopulārākajiem pēdējā laika korejiešu seriāliem ir Squid Game, kurš sev piesaistīja lielu auditoriju. Lielākā daļā Korejas kultūras fanu atzīst, ka skatās šos produktus emociju dēļ. Tieši korejiešu seriāli dod iespēju viņiem vislabāk sajust varoņu emocijas un seriālos atainotie stāsti paliek atmiņā ilgāk. Kā arī liela daļa fanu atzīst, ka viņiem ļoti patīk tas, cik seriāli kopumā ir jauki un mīlīgi, tajos ir pavisam citādāka atmosfēra nekā amerikāņu seriālos, protams, neskaitot Squid Game. Seriāli skatītājiem dod iespēju aizbēgt no realitātes un iedomāties sevi šajā jaukajā un mīļajā pasaulē, kur viss sķiet daudz labāks.

2_RobertaEgliteMKN2020V1.jpg

Ekrānšāviņš no Netflix seriāla Squid Game

Līdzīgā veidā arī korejiešu popmūzika, jeb K-pop ir ieguvusi popularitāti visā pasaulē, tai skaitā arī Latvijā. Nu jau ikviens zina populārāko korejiešu puišu grupu BTS ar miljoniem fanu visā pasaulē. Kāpēc tieši K-pop ir tas žanrs, kas visus tik ļoti aizrauj? Pirmkārt, tas ir ļoti atšķirīgs no mūzikas, ko mums piedāvā amerikāņu dziedātāji. K-pop katram grupas dalībniekam tiek piešķirts savs tēls un imidžs, kurš ir jāsaglabā. Tāpat noteikts imidžs ir visai grupai, ne tikai katram dalībniekam. Ir grupas, kuras vairāk fokusējas uz jautru, rotaļīgu un savā ziņā bērnišķīgu stilu, taču ir grupas, kas tieši otrādi - fokusējas uz ko ekstrēmāku. Grupai un tās dalībniekiem ir svarīgi saglabāt noteiktu imidžu ne tikai uz skatuves, bet arī ikdienā, lai faniem nemainītos asociācijas. Lai kļūtu par grupas dalībnieku, ir jāiztur ilga un sīva atlase un notiek mācību process, kurā tiek salikti kopā tieši tie dalībnieki, kas vislabāk atbilst grupas tēlam un moto.

3_RobertaEliteMKN2020V1.jpg

K-pop priekšnesumi ir slaveni arī ar savu precizitāti un perfektumu, visas grupas ilgi un daudz trenējas, jo vēlas, lai viss būtu smalki izstrādāts un pārdomāts līdz pat vissīkākajai niansei. Tāpat arī K-pop grupas ir vienīgās, kas piedāvā ļoti daudz satura saviem faniem, sākot ar live video (tiešraidēm) līdz pat privātām sarakstēm un video zvaniem ar saviem faniem. K-pop fane Samanta katru dienu saņem ziņas no sava mīļāka Stray Kids grupas dalībnieka. Lai saņemtu šādas ziņas, viņa mēnesī maksā konkrētu naudas summu (aptuveni 3-4 ASV dolārus mēnesī). Taču tas ir tā vērts, jo viņa tiek pie eksluzīvām bildēm un var tuvāk iepazīties ar savu elku. K-pop fanu bāze ir ļoti liela un atraktīva, tā kā grupas savos mūzikas video iekļauj dažādas dejas, tad fani iegaumē visus deju soļus un veido video ar cerību tikt pamanīti. Korejas mūzikai ir daudz savdabīgu iezīmju, viena no tām ir fanu saukļi jeb fan chants koncerta laikā. Katrai grupai ir atšķirīgi fanu saukļi, kurus visi fani pirms koncerta iemācās un noteiktos brīžos tos izkliedz.

4_RobertaEgliteMKN2020V1.jpg

Tā kā K-pop fanu bāze ir tik liela un ar katru gadu tā aug, daudzi pārkāpj robežas. Šādus fanus sauc par koreaboo, šis termins apzīmē cilvēku, kurš tik ļoti aizraujas ar korejiešu kultūru, ka sauc sevi par korejieti. Lai arī kas tāds šķiet pavisam absurds un nesaprotams, tomēr ir situācijas, kad fani taisa plastiskās operācijas, lai kļūtu līdzīgi savam mīļākajam elkam. Fanu vidū šādi atgadījumi netiek uztverti nopietni un par tiem tikai pasmejas, jo pats svarīgākais faniem ir viņa ideāla veselība un sajūtas.

사랑해 

5_RobertaEgliteMKN2020V1.jpg

Tā kā korejieši ir izteikti perfekcionisti, visiem mūzikas video, koncertiem un comeback’s ir jābūt ideāli izstrādātiem līdz pēdējai niansei. Mūziķi pavada lielāko daļu sava laika trenējoties. K-pop ir vienīgais mūzikas žanrs, kurā mūziķi gada laikā izdod tik daudz albumu, piemēram, BTS 2014. gadā izdeva četrus pilnus albumus un papildus četrus singlus. Ņemot vērā mūziķu aktivitāti, viņi spēj izveidot ciešas saiknes ar saviem faniem. Katra grupa kopā ar saviem faniem ir kā viena ģimene un viens otru aizstāv un atbalsta.

 


Par augsto standartu un nemitīgas strādāšanas tumšo pusi iesakām The Guardian rakstu I have reported on 30 Korean celebrity suicides. The blame game never changes