Skip to main content

Ar ilgtspējīgu modi pretī nākotnei – saruna ar uzņēmēju Aivu Zīli

vizuāli stāsti
sarunas

Aiva Zīle smejoties sevi dēvē par “provinces šuvēju” un teic, ka viņas profesiju nevar nodefinēt, jo viņai ir daudz dažādu pienākumu. Viņa nav tikai šuvēja vai tikai dizainere. Aiva pati dizainē drēbes, pati arī šuj (izmantojot upcycling konceptu*), iepako pasūtītās drēbes, nogādā jauno apģērbu uz veikalu, izvēlas, kā veikalā tiks izvietotas preces.

Laura Brīdaka, Anrijs Krasanovs, Katrīna Seimane, Diāna Zebuliņa, Studentu medijs Skaļāk

Dzeltena kleita. Tieši šī ir Aivas spilgtākā ar modi saistītā atmiņa no bērnības. Viņa šo kleitu uzvilkusi uz kādām kāzām, un, pateicoties tai, bijusi “vispopulārākais bērns”, jo visi gribējuši ar viņu bildēties. Aiva šo atceras pat par spīti tam, ka bildes, kurās viņa ir iemūžināta šajā košajā tērpā, ir melnbaltas. Tieši tik lielu lomu cilvēka ikdienas dzīvē un pagātnes atmiņās spēj ieņemt mode – tā ir visur mums apkārt vienalga, vai kāds to vēlas vai nē.

Pusaudzes gados Aiva pat vēlējās kļūt par advokāti un nekad neplānoja darboties modes nozarē. Tomēr dzīvē ne vienmēr viss notiek, kā ieplānots, un pakāpeniski, sākot šūt jaunus apģērbus no nevienam vairs nevajadzīgām drēbēm, viņa izveidoja savu ilgtspējīgas modes uzņēmumu.

Aiva ir zaļi domājošs cilvēks, bet tā tas nav bijis vienmēr. Iespējams, sākumā varētu šķist, ka “ZĪLE” jau tapa ar domu par tekstila atkritumu samazināšanu. “Nē, tas radās aiz tā paša skopuma, ka žēl bija izmest…,” tādēļ, arī izveidojās ideja apģērbus pāršūt jaunos tērpos. Kopš uzņēmuma izveides dzīve ir mainījusies, jo ir vairāk pienākumu un atbildības. Aiva saka: “Jā, to līmeni ir jācenšas celt, vismaz noturēt, ja ne celt. Labi, ka man vēl ir daudz, kur augt.”

Aivas ģimene viņu vienmēr ir atbalstījusi sava modes zīmola izveidē, un tieši vecākā meita esot mudinājusi izdomāt zīmola nosaukumu. Savā dzīvesvietā Apē viņa izceļas ne tikai ar savām džinsa bikšu jakām, bet arī ar savu veģetāro diētu un nepļauto un bišu apdzīvoto pļavu pie mājas. Celties piecos no rīta un mērot četru stundu garu ceļu uz Rīgu Aiva nedara ar vislielāko sajūsmu. Tomēr darbs Rīgā viņai palīdz ne tikai sastapties ar vairāk zaļi domājošiem cilvēkiem, bet arī atrauties no darba pie šujmašīnas un iziet kādā pastaigā.

Lai gan “ZĪLE” ir tikai maza daļa no tā, kas, pēc Aivas domām, palīdzēs pasaulei kļūt zaļākai, neskaitot savu ģimeni, zīmols un veikals Rīgā ir viņas lielākais lepnums. Viņa cer, ka ar katru nākamo paaudzi cilvēki izkļūs ārā no saviem ērtības burbuļiem, sāks domāt vairāk par lielo bildi sev apkārt un izglītos nākamās paaudzes par to, kā palīdzēt gan sev, gan citiem, gan visai Zemei. Aiva zina, ka saviem mazbērniem un mazmazbērniem viņa varēs teikt: “Jā, es centos, es vismaz kaut ko centos. Nepietiekoši, bet vismaz drusciņ.”

* upcycling - no jau esošām, pastāvošām lietām un materiāliem tiek radīts jauns, orģināls veidols, kas stāsta stāstu par pievienoto vērtību, identitāti un zaļu dzīvesveidu (avots- ZĪLES facebook lapa).

zile-1).jpgzile-2).JPGzile-3).JPGzile-4).JPGzile-5).JPG

zile-7).JPGzile-6).JPGzile-8).JPGzile-10).JPG

zile-9).JPG

zile-10).JPGzile-11).JPGzile-13).JPG