Skip to main content

TV recenzija. Izklaidējošās televīzijas pārvertību raidījumi

Sezona 1
TV

Realitātes šovā “Gatava pārvērtībām” pulcējas sievietes, kurām ir vēlme mainīt sevi un savu dzīvi, pie kam darīt to ekspertu vadībā. Katrā raidījumā dzirdami sieviešu stāstus par to, kāpēc tieši viņām ir nepieciešamas pārvērtības.

Dalībnieces un iemesli, kas viņas atveduši uz raidījumu, ir visdažādākie, tomēr mērķis visām viens. Raidījuma eksperti ir stiliste  Žanna Dubska, modes mākslinieks Aleksandrs Pavlovs un jaunā stiliste, modes dizainere un grima māksliniece Natālija Zolberga. Raidījuma garums - 35 minūtes. Raidījums ēterā no 2017.gada.

Realitātes šovā “Модный приговор” (“Modes spriedums”) norit sarunas par cilvēku dzīvēm, modi un stilu, kur var redzēt, kā sievietes un vīrieši mainās auditorijas priekšā. Raidījuma varoņi tiek pārveidoti divas reizes: pirmo reizi - saskaņā ar viņu idejām par ideālo tēlu, otro reizi - saskaņā ar to, kā viņus redz stilisti. Raidījuma eksperti ir modes vēsturnieks, grāmatu un rakstu autors Aleksandrs Vasiļevs, dziedātāja Nadežda Babkina, modes un stila speciāliste Evelīna Hromčenko un katrā no epizodēm tiek piesaukts psihologs. Raidījuma garums -  48 minūtes. Raidījums ēterā no 2007.gada.

201258_big_5b9db56bd3.jpg

Ekrānšāviņš no raidījuma "Модный приговор"

Abos raidījumos  saskatāmi spilgti sociālie kodi, kuri ļauj noteikt sociālo slāni raidījuma ekspertiem un pārvērtību varoņiem. Apģērbs, grims, žesti un valodas īpatnības ir atšķirīgas, raidījuma eksperti ir kopti, skaisti ģērbti, runā patīkamā sarunvalodā, taču pārvērtību varoņi ir vienkārši ģērbti, ar nekoptiem matiem un sejas ādu, runā vienkāršā sarunvalodā, ir viegli noteikt, kādu ir varoņu izglītība, vai kādā profesijā viņi strādā, piemēram, zemnieki, pārdevēji vai ofisa darbienieki.

Realitātes šovā “Gatava pārvērtībām” visbiežāk tiek izmantots tālplāns un vidējais plāns, filmēts acu līmenī, bieži izmantota strauja tuvināšana/tālināša, lai parādītu apģērbu un detaļas, kuras izvēlētas varoņiem, taču ne vienmēr šī straujā kadru maiņa ir acij tīkama un viegli saprotama. Filmēts no dažādām līnijas pusēm, vienā brīdī varoņi nāk skatītājam virsū, bet jau nākamajā iet no skatītāja prom. Kopā samontēti kadri, kur varonis redzams no dažādām pusēm, taču tādā pašā kadra plānā [tuvplānā vai ļoti tuvā plānā], tādā veidā izveidojot kustības lēcienu - “multeni”. Raidījumā redzamas vairākas, īsas intervijas ar ekspertiem un varoņiem, kuras ļauj iepazīties tuvāk un labāk saprast raidījumā notiekošo. Taču, nav saprotams, ar ko tiek veikta intervija, jo titros nav identificēta eksperta profesionālā joma vai amats, šāda veida viedoklis neko nepaskaidro, nav vērā ņemams. Mūzika ir fons, izmantota pie raidījuma logo un ekspertu-speciālistu intervijām.

Realitātes šovā “Модный приговор” (“Modes spriedums”) izmantoti tuvplāni, vidējie plāni, tālplāni, ļoti tāli plāni, kas rada dažādību, skatītājam ir interesantāk skatīties šādu raidījumu. Raidījuma veidotāji vēlas radīt iespaidu, ka raidījums tiek translēts tiešraidē, ir filmēts ar 4 līdz 5 kamerām, parāda plašo pieaicināto skatītāju daudzumu, vairākus ekspertus un varoņus kopā ar atbalstītājiem. Izmantotas ļoti košas krāsas gan telpas dekoros, gan ekspertu apģērbos. Man kā maigas dabas sievietei, šādi toņi ir grūti uztverami, mans ģērbšanās stils un teplu dizains ir daudz lakoniskāks un klasiskāks. Mūzika izmantota pie apģērbu demonstrēšanas un kā fons varoņu emocionālajiem stāstiem. Abos realitātes šovos ir redzamas attiecības starp ekspertu un raidījuma varoni, kur abi no dalībniekiem apmainās ar emocijām. Raidījumi ir jāklausās un jāskatās - vārdi paskaidro attēlu, attēls paskaidro skaņu. 

Raidījuma veidotāji vēlas radīt iespaidu, ka raidījums tiek translēts tiešraidē, ir filmēts ar 4 līdz 5 kamerām, parāda plašo pieaicināto skatītāju daudzumu, vairākus ekspertus un varoņus kopā ar atbalstītājiem    

Latvijas raidījuma epizodēs var redzēt negatīvu viedokli no ekspertu puses, kas ir vērsts uz pārvērtību varoņiem. Ņirgāšanās par ārējo izskatu, par cilvēka apģērba izvēli, matu sakārtojumu vai nemāku runāt kameras priekšā. Šāda veida raidījuma galvenais uzdevums ir palīdzēt varoņiem, tikt skaidrībā ar savām emocijām un iemācīties mīlēt sevi. Izklaidēt, skaidrot un izraisīt pozitīvas emocijas skatītājos, kā arī izglītot publiku par šī brīža modes tendencēm.

Realitātes šovā “Gatava pārvērtībām” sievietēm jāiepazīstina ar sevi un jāiepatīkas raidījuma ekspertiem vienas minūtes laikā. Vai minūtes laikā sieviete var izstāstīs savu problēmu, emocionālo pārdzīvojumu, kādā no dzīves posmiem un publiku iepazīstināt ar sevi? Noteikti nē! Turpretim, realitātes šovā “Модный приговор”(“Modes spriedums”) skatītāji tiek iepazīstināti ar raidījuma varoņu stāstiem vairāku minūšu garumā, kā arī tiek parādīti video materiāli par šīs sievietes vai vīrieša dzimtajām mājām, ģimeni, vai ko citu, kas ir svarīgs konkrētajā stāstā. Pārvērtību varonim ļauj izstāstīt savu stāstu tiešraidē, emocionāli ietekmējot gan ekspertus, gan skatītājus klātienē. Eksperti dod padomus ne tikai stila un ārējā izskata jautājumos, bet arī “veselīgas” un veiksmīgas dzīves veidošanā.

tik-kaisligs-skupsts-sen-nav-redzets-tv3-parvertibu-sova-uzvirmo-ista-mila-58e4fbe520189.jpg

Ekrānšāviņš no raidījuma "Gatava pārvērtībām"

Abu raidījumu laikā tiek izmantotas reklāmas, piemēram, veikali, kuros iegādāts apģērbs, kosmētikas produkti, medikamenti vai saldumi. Vai patiesi skatītājam ir jāredz tik daudz reklāmu? Reklāmas var parādīt beigās vai raidījuma laikā, bet ar mazāk pievērstu uzmanību, piemēram, ekrāna stūrī. Šajos raidījumos reklāma aizņem visvairāk laika, protams, ir skaidrs kāpēc, jo šīs ir sponsoru reklāmas, un jo vairāk skatītājam kritīs uz nerviem, jo ātrāk skatītājs nopirks šo preci vai pakalpojumu.

Realitātes šova “Gatava pārvērtībām” varones tiek ātri uzfrišinātas, apģērbtas ekspertu izvēlētā apģērbā un make-up tendencēs, vienā teikumā tiek pajautāts vai patīk, dāmas visbiežāk atbild: “JĀ! Skaista..Patīk..!” un ātri tiek atrādītas radiniekiem un draugiem. Uzmanība tiek pievērsta vienai ātri izvēlētai varonei, kura tik pat ātri tiek apģērba un, ar kuru beigās tik pat ātri atvadas. Skatītājam informācija ir jāuztver “skriešus”.

Realitātes šovā “Модный приговор”(“Modes spriedums”) sākumā apskata varoņa garderobi, tad soli pa solim piemeklē dažādus ģērbšanās stilus un izvēlas dažādas situācijas, kur doties apģērbu komplektos, piemēram, ikdienai, darbam un svētkiem. Katru no šiem komplektiem nodemonstrē, pastāsta savas sajūtas katrā no šiem tērpiem un tikai tad izvēlas vienu no variantiem, kuru iegūst savā īpašumā.

maxresdefault.jpg

Ekrānšāviņš no raidījuma "Модный приговор"

Šie abi raidījumi ir tik ļoti dažādi, atšķirīgs konteksts, multimediālais attēlojums, budžets un pilnīgi dažādas pasaules, kurās tiek raidīti šie realitātes šovi. Latvijas realitātes šovā “Gatava pārvērtībām” pietrūkst emocijas no ekspertu puses, brīžos, kad varoņi ir emocionāli pārpildīti. Asaras, tāpat kā pūkaini kaķēni un mazi bērni patīk visiem, un ļautu arī skatītājam kļut emocionālam. Raidījums kļūtu sirsnīgāks un personiskāks, ja ilgāks laiks tiktu veltīts pārvērtību varoņu dzīvesstāstiem. Varoņiem jāļauj vairāk iesaistīties koptēla un apģērba izvēlē. Krievijas realitātes šovā “Модный приговор”(“Modes spriedums”) zālē sēž skatītāji, taču, kāpēc viņie netiek iesaistīti? Bailes no netradicionāla viedoļa? Kā arī, raidījuma ievaddaļa ir salīdzinoši gara un vienā mirklī jau paliek garlaicigi skatīties šos varoņu stāstus. Manai latviešu sievietes acij šis vizuālais raidījuma noformējums ir pārāk uzbāzīgs un košs, bet tā jau gan ir gaumes lieta. Neskatīsimies raidījumus, no kuriem varam zaudēt, bet gan no kuriem varam iegūt - jaunas zināšanas un papildus zelta emocionalitātes punktus!

 

Autore: Katrīna Grebe