Mēdejas radīšana
Īsfilmu par sengrieķu traģēdiju mums, Rīgas Stradiņa universitātes Multimediju komunikācijas studentiem, šoreiz nācās veidot attālināti. Vienojāmies veidot filmu par Eiripīda lugu „Mēdeja”. Aizliegums tikties klātienē un mērķis iekļaut dažādus personāžus kopīgās ainās radīja ideju izmatot fotogrāfijas, balss ierakstus un animāciju. Fotogrāfijas un audio ierakstus katrs students izveidoja individuāli. Gala versijā visus materiālus sakombinējām un filmējām, izmantojot datoranimācijas tehnikas. Aicinām noskatīties filmu un tad izsekot līdzi tās veidošanas soļiem.
Gatis Ignāts, Anna Garjāne, Dāvids Freidenfelds, Kristiāna Slūkina, Studentu medijs Skaļāk
Stāsta centrā ir Mēdeja, kas palīdz Jāsonam nozagt slaveno zelta aunādu no savas dzimtenes Kolhīdas, tādā veidā Mēdeja kļūst par nodevēju. Nonākot Korintā, Mēdeja ar Jāsonu dibina ģimeni un rada bērnus, bet stāstam nav laimīgas beigas – Jāsons pamet ģimeni un gatavojas laulībām ar princesi Kreūsu.
Bet kā tieši to izdarījām?
Multimediāls grupu projekts un sociālā distancēšanās – šie vārdi sākumā šķita nesavienojami. Turklāt katrs atradāmies pavisam citā pilsētā. Esmu no Rīgas, Dāvids no Jelgavas, Kristiāna no Ventspils, bet Anna atradās Stokholmā.
1. Sākumā izveidojām kopīgu Whatsapp grupu un Google dokumentu, kurā strādājām ar Eiripīda lugas „Mēdeja” tekstu. Pirmais uzdevums bija atlasīt kodolīgākos citātus un pielāgot naratīvo formu mūsu iespējām un īsfilmas garumam.
2. Tālāk sekoja kadrējumu plānošana (storyboard). Kadrus veidojām klasiskā kino tradīcijās, lai skatītājam radītu pēc iespējas lielāku skaidrību par notiekošo. Pie kadriem pievienoju pozas un kameras leņķa aprakstus, lai katram aktierim būtu skaidrs un saprotams savs uzdevums.
3. Katrs students fotogrāfēja sevi pēc iepriekš sagatavotā kadru plānojumā. Izvēlējāmies fotografēt ar visiem pieejamu 50mm pietuvinājumu, kas bija ļoti svarīgi, lai panāktu visiem tēliem dabīgu un vienādu perspektīvas kropļojumu.
4. Katru fotogrāfiju koriģēju, izgriezu no fona un saglabāju, radot lērumu fotošopa failu. Visiem materiāliem veicām numerāciju, kas atbilst kadrējumu plānam. Projekta mapē ir atrodams vairāk nekā 500 dažādu failu.
5. Izmantojot Adobe After Effects 3D slāņu funkciju, katru divdimensionālo attēlu ir iespējams brīvi pārvietot trīsdimensionālā telpā. Izmantojot X, Y un Z asis, katru attēlu novietojām tādā vietā un leņķī, kas no konkrēta skata punkta slēpj šo attēlu plakano dabu. Izmantojot tādus vienkāršus digitālās animācijas rīkus kā atslēgu kadri, veicām virtuālās kameras animāciju, kas radīja telpiskuma sajūtu.
6. „Spaidi un radi” – ar šādu moto radīju visu pavadošo mūziku. Daudzās mūzikas producēšanas programmās datora tastatūra ir izmantojama kā sintezators. Ja notis nav tā stiprā puse, tad atliek izvēlēties konkrētu skaņu vai mūzikas instrumentu un stundām ilgi eksperimentēt.
7. Pēdējais posms bija pielāgot katra kadra ilgumu ierakstītajiem dialogiem un monologiem. Viens no lielākajiem pārbaudījumiem bija panākt vienotu redzējumu un radīto materiālu kvalitāti, ko veiksmīgi apvienot kopīgajā darbā.
Visos materiālos izmantotās mūzikas autors Gatis Ignāts