TV recenzija. Meksikāņu telenovele "Aklā mīla" Skip to main content

TV recenzija. Meksikāņu telenovele "Aklā mīla"

Sezona 1
TV

Meksikāņu telenoveles sižeta līnija ”...atspoguļo stāstu par aklo Marinu, kura kopš dzimšanas izkopusi sevišķi jutīgu uztveri pret pasauli pat, būdama neredzīga”.

Ja neskaita to, ka galvenā aktrise ir ar klasiskiem sejas vaibstiem un smilšu pulksteņa figūru, viņai ir arī aktierspēles izglītība. Kā gan bez tās, jo katrā sērijā kaislību pilnās ainas, pāridealizētās mīlas ainas ir jāatveido tehniski precīzi un gana ticami. Noteikti, ka tika studēta arī Staņislavska metode. Arī pārējie aktieri tika pieņemti pēc šādiem parametriem.

Tā tapa 2017. gadā un jau ir pārsniegusi 100 sēriju robežu. Smaidīgā Mariana ir iekarojusi auditoriju visā pasaulē. Meksikā gan šāda žanra darbi tiek filmēti gandrīz katru dienu. Tie ir daļa no popkultūras un mediju eksperti vai studenti var tos analizēt, interpretēt, lai mēģinātu rast kādu dziļāku jēgu un saprastu, kā tie ar mums manipulē, izmaina mūsu uztveri un domas. Varam izmantot semiotiku, formālo vai diskursa analīzi!

ss+(2019-01-09+at+09.40.52).jpgEkrānšāviņš no meksikāņu telenoveles "Aklā mīla"

Analizētas tiek divas sērijas – tās seko viena otrai un papildina viena otru, lai gan skatītājam obligāti nav jāievēro secība, jo telenoveles tiek konstruētas tā, lai jebkurš jebkurā brīdī varētu saprast, kas notiek.

Ievads: skan romantiska dziesma, kuru dzied viena no varonēm. Acīmredzot viņai ir vairāki talanti. Redzam aktieru vārdus. Visas sievietes ir perfekti nogrimētas, tiek rādīta estetizēta vide. Akcentētas tiek tieši cilvēku acis. Tās veras arī mūsos. Krāšņas, spilgtas krāsas, tiek izmantoti dažādi efekti, lai uzlabotu attēla kvalitāti. Intriga tiek uzturēta ar neiedomājami seksīgām un neiedomājami gaumīgām kleitām, mačo vīrieškārtas pārstāvju atģērbšanos un latviešu ’’mentalitātei’’ nesasniedzamo ekstravertā pārbagātību gan stāstā, gan varoņos.

Ātrā kadru maiņa ļauj mums nenogurt. Te nav ne miņas no klasiskajam kino raksturīgajiem garajiem, lēnajiem, plūstošajiem kadriem. Katra epizode sastāv no fragmentētiem notikumu attēlojumiem. Nav vietas dziļai, filosofiskai refleksijai. Vairākas sievietes tiek portretētas kā izglītotas profesionāles: Marinas mamma ”pārzina ārstniecības augus un gatavo vislabākās zāles”. Kāda cita sieviete atzīst: ’’Es gribu studēt un izmācīties par advokāti.’’ Vispirms viņa vēlas karjeru, bērni nav primārais. Tomēr tiek uzsvērts, ka viņas ir sievišķīgas, jutekliskas profesionāles. Gan vīrieši, gan sievietes ir labi situēti; nabadzīgais sabiedrības slānis neizvirzās priekšplānā. Viņiem ir citas problēmas.

Te nav ne miņas no klasiskajam kino raksturīgajiem garajiem, lēnajiem, plūstošajiem kadriem

Šī seriāla pasaulē valda naudas un varas likumi. Lielākā darbības daļa risinās iekštelpās. Interjers bieži vien ir nemājīgs, bezpersonisks, bet mākslas priekšmeti –bezgaumīgi. Komunikācija ir samākslota un reti kuru sarunu varētu saukt par jēgpilnu.

Filmas tehniskie kodi: pārsvarā dominē vidējie tuvplāni (medium-shot), tuvplāni (close-ups) un plāni pāri plecam (over the shoulder-shot). Šajās divās sērijās tālplāni (long-shot) vai ļoti tālie plāni (extreme long-shot) netiek izmantoti. Izmantots klasiskais trīs punktu apgaismojums. Bieži  filmēšanā tiek izmantoti arī spoguļi. Dominē grezna vide. Straujas kameras kustības. Kameras leņķis acu līmenī. Skaņu celiņā instrumentālā mūzika. Galvenās tēmas: greizsirdība, noslēpumi, intrigas, noziegumi, romāni. Stāstījums nav sarežģīts, tam ir viegli sekot līdzi. Dažādas stāsta līnijas – mīlestības līnija, dažādi sarežģījumi, greizsirdības scēnas.

Tiek akcentēta arī vīrieša nozīme sievietes dzīvē. Veikala pārdevējs jautā Marinai: ’’Vai līgava meklē līgavaini?’’ Jaunajām skatītājām iekodēts vēstījums, ka sieviete bez vīrieša un gredzena ir nepilnīga. Kādā citā epizodē māte atgādina meitai: ’’Tas ir Tavs darbs – viņu iepriecināt.’’ Ģimene tiek skatīta kā milzīga vērtība.

Vienā no epizodēm tiek uzsvērta gan galvenā varones invaliditāte, gan daiļais vaigs: ’’Vai te pirka biļetes akla, glīta meitene ar savu mammu?’’ Interesanti, ka subtitros tiek izlaists vārds ’’glīta’’. Tas gan ir jautājums, kas jānosūta Latvijas Televīzijai... Kā jau profesors Sergejs Kruks TV žurnālistikas kursa lekcijās stāstīja, ziepju operās, telenovelēs ”stāstījums netiek noslēgts”. Šis seriāls turpināsies mūžīgi. Katra beigu epizode beidzas ar kādu jaunu un šokējošu atklājumu: ’’Marina ir stāvoklī!”.

Vienīgais, kas reabilitē šo televīzijas pārraidi, ir tas, ka varbūt kādai neredzīgai latviešu meitenei šis seriāls varētu kalpot kā ticības un spēka gūšanas avots. Jo Marina, lai arī akla, tiek iekārota pamatīgi.

 

Autori: Irina Sladkojedova, Kārlis Roberts Hauks