Skip to main content

Kino recenzija. Režisora P. Pavļikovska filma "Aukstais karš"

Sezona 1
TV

Poļu režisora Pavela Pavļikovska (poļu: Pawel Pawlikovski) jaunā filma “Aukstais karš” (angļu: Cold War) noteikti paliks atmiņā ar savu lielisko sižetu. 

Stāsts ir par diviem atšķirīga statusa cilvēkiem, kuri iemīlas viens otrā sarežģītā laika posmā- 50.gados, apstākļos, kad jāslēpj jūtas, attiecības, kad vienam tiek uzdots uzdevums no “augšas” izspiegot otru, kad otram ir vēlme no šī valstiskā režīma sloga aizbēgt, neskatoties uz to, ka jāatstāj mīļotā sieviete. Filmas notikumi risinās padomju bloka Polijā, Berlīnē, Dienvidslāvijā un Parīzē. Filmas galveno varoni Viktoru attēlo Tomass Kots  (poļu: Tomasz Kot) un galvenās varones Zulas lomu attēlo Joanna Kuliga (poļu: Joanna Kulig). Režisors filmu ir veltījis saviem vecākiem.

Kādas režisora raksturīgākās iezīmes šajā filmā ir? Viena no iezīmēm ir tā, ka kadri ir būvēti ļoti līdzīgi. Priekšplāna praktiski nav, bet otrais plāns ir blīvs un pārpildīts- piemēram, ainās, kur tautas ansamblis uzstājas uz skatuves, kur zāle pārpildīta ar skatītājiem, kā arī deju klubā, kur pilns ar dejotājiem. Daudz cilvēku, visiem kadrā nepietiek vietas. Galvenie varoņi bieži tiek filmēti izmantojot vidusplānu un tuvplānu- lai izceltu emocijas, kas parādās sejā, acīs.

Galvenie varoņi bieži tiek filmēti izmantojot vidusplānu un tuvplānu- lai izceltu emocijas, kas parādās sejā, acīs

Filma ir melnbalta. Režisors Kannu festivāla intervijā ir teicis, ka sākumā domājis veidot krāsainu filmu, bet pēc filmas “Ida”, kas bija melnbaltā, izlēmis, ka šī jaunā filma arī būs melnbalta, pie tam, Polija 50.-60. gados bijusi pietiekami pelēka.

Vēl viena būtiska Pavļikovska filmas raksturīga iezīme ir interesanti izveidots skaņu celiņš. Kā viņš pats ir teicis vienā no Kannu festivāla intervijām- mūzika atspoguļo galveno varoņu emocijas, sajūtas. Cauri visai filmai vijas viena galvenā dziesma- “Dwa Serduszka Cztery Oczy”, ko sākumā izpilda padomju ansamblis tautasdziesmas stilā (šeit galvenie varoņi ir ielikti rāmjos, izskatās stīvi un nebrīvi), bet pēc tam šo dziesmu galvenā varone izpilda džeza stilā (skumji, mierīgi, brīvi, skaisti). Manuprāt, šī galvenās varones izpildītā dziesma filmas vidū ir kā kulminācija- no vienas puses tas ir kā punkts tam, kas viņa bija iepriekš- gan profesionālā ziņā, gan personīgo attiecību ziņā, ka viss skumjais beidzies, šī dziesma liek skatītājam cerēt, ka galveno varoņu attiecības uzlabosies un viņi būs kopā, no otras puses, kaut kas skumjš jaušams viņas izpildījumā. Visticamāk, šis dziesmas izpildījums simbolizē Zulas milzīgo iekšējo sāpi, kas nevar atstāt skatītājus vienaldzīgus.

zkars_8006001545207130142246.jpgEkrānšāviņš no filmas "Aukstais karš" (Cold war)

Kaut kādu iekšējo cīņu dēļ, Zula nespēj būt laimīga. Šī arī ir viena no svarīgākajām iezīmēm režisora filmā- galvenās varones iekšējā cīņa, pretrunas, kaut kādi meklējumi- nezin kā meklējumi. Iespējams, atbildes jāmeklē viņas bērnībā, jo filmā tika teikts, ka viņa nogalinājusi savu patēvu, bet nekas sīkāk netiek paskaidrots, vai pilnīgi noteikti apstiprināts, ka tā tas ir bijis. Arī režisora filmā “Ida”, galvenās varones ir attēlotas līdzīgi.

Režisors filmā iepinis arī nedaudz politiku. Tā laika Padomju režīma ietekmi uz Eiropu, kā arī tiekšanos uz Rietumiem. Šī arī, manuprāt ir viena no viņa filmu raksturīgākajām, bet ne izteiktākajām  iezīmēm- parādīt, ko cilvēki pārdzīvo noteiktā laika posmā, kādas sekas atstāj kāds noteikts valsts režīms, karš. Piemēram, filmā “Ida” bija parādīts pēckara laika posms, tas, ko galvenie varoņi pārdzīvoja, esot ebreji, kā arī zaudējot savus tuviniekus, pēc tam meklējot, lai varētu pienācīgi apglabāt. 

"Aukstais karš" (Cold war) filmas video ieskats:

 

 

Autore: Kristīne Puriņa