Skip to main content

Inquisito pēta, vai radusies jauna sapņu profesija

raksti

Pētnieciskās žurnālistikas žurnāla Inquisito rakstā “Nākotnē strādāsi par “influenseri”? Jā un nē!” atspoguļota jauna, sabiedrībā aktuāla un plaukstoša tēma – iespējams, būs jauna sapņu profesija – influenseris. Izpēti veikušas Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) 3. kursa žurnālistikas studentes Zane Bērica, Krista Andersone un Dana Popova.

Profesionāļu vidū šo nodarbošanos sauc par ietekmētāju mārketingu. Rakstā skaidrots, ka ietekmētēju uzdevums ir neuzbāzīgā veidā un ar ikdienišķiem padomiem reklamēt zīmola produkciju, izmantojot dažādus sociālos medijus, visbiežāk Instagram, YouTube un Facebook.  Latvijā par ietekmētājiem gan runāts, gan arī pētīts ir maz.

“Tikai 2018. gada beigās uzņēmums Golin Riga apkopoja Instagram mazo, vidējo un lielo ietekmētāju topu,” minēts rakstā. Komentārus par to, kā aģentūras izvēlas ietekmētājus, kādi ir nosacījumi un cik liels ir atalgojums, žurnālam sniegusi reklāmas aģentūras Publicis Riga pārstāve Inga Beitiņa un WomStar aģentūras vadītājs Toms Briedis.

Arī raksta autores ir veikušas pētījumu, aptaujājot 30 latviešu ietekmētājus, no kuriem astoņi aprakstīti sīkāk: Rita Goroveca-Butēvica, Laura Grēviņa, Santa Buša, Karmena Stepanova, Kristīne Dzenīte, Lota Ulmane, Karlīna Kramiņa un pāris Gustavs un Baiba.

Autores izpētījušas un izvērtējušas ietekmētāju ikdienu un atklāj, ka aiz daiļajām fotogrāfijām un vilinošajiem stāstiem, slēpjas liels darbs un dārgs tehniskais nodrošinājums, bet atalgojums ne vienmēr ir proporcionāls ieguldītajam. No raksta infografikas uzzinām, ka 62% atalgojums ir materiāls nevis finansiāls.

Autori: Baiba Laganovska, Agnese Linde un Edijs Braunfelds