Skaļāk! RSU Studentu medijs

Blogs

16. novembris, 2017

Vai var nopelnīt, izmantojot Latvijas identitāti?

 

Latvijas identitāte nav tikai karogs un himna, bet mūsu laikos arī zīmols. Šodien, apmeklējot mazākus vai lielākus veikalus, varam ieraudzīt stendus, kuros izlikti aksesuāri ar Latvijas simboliku. Tāpat uzņēmēji veido atsevišķus aksesuāru veikalus, kuri piesaista gan tūristus, gan arī vietējos iedzīvotājus. Redzot, ka šie veikaliņi joprojām ir dzīvi un darbojas šķietami veiksmīgi, var secināt, ka šāda tipa bizness ir efektīvs. Protams, netrūkst arī cilvēki, kas par šo situāciju pasmejas.

Apstaigājot lielākos veikalus Rīgā, piemēram, ''RIMI'' vai ''Maxima'', ir ļoti viegli uzdurties specifiskiem stendiem, kuros ir iespējams izvēlēties tādas lietas kā sarkanbaltsarkanas aproces, auskarus ar Latvijas ģerboni vai šalles ar latvju rakstiem. Tie ir tikai daži no aksesuāriem, ko mūsdienās ir iespējams iegādāties teju katrā otrajā veikalā.

Dodoties pastaigā pa Vecrīgu, nav sarežģīti atrast arī atsevišķus veikalus, kuros tiek tirgoti aksesuāri, sadzīves priekšmeti un apģērbi, kas ir – vai nu ar Latvijas simboliku vai arī darināti Latvijā.Šādas lietas ir aktuālas tūristiem, kuri, atbraucot uz Latviju ekskursijā, vēlēsies iegādāties piemiņas veltes, ko aizvest atrādīt saviem tuviniekiem. Uzņēmējiem, kuri tirgo priekšmetus ar Latvijas zīmolu, tūristi ir nozīmīgs peļņas avots, taču varētu pieņemt, ka ne vienīgais.

Ne tikai ārzemēs dzīvojošie ļaudis, kuri atbraukuši apskatīt Latviju, bet arī paši latvieši nereti izvēlas iegādāties rokassprādzes, kaklarotas un citus aksesuārus. Parasti, nēsājot aksesuārus ar Latvijas simboliku, cilvēki pauž savu patriotismu un reizē izmanto kā savdabīgu stila elementu. Redzot, ka priekšmeti ar latviešu rakstiem un citām identitātes pazīmēm ir viegli nopērkami teju katrā veikalā, top skaidrs, ka ne viens vien cilvēks attīsta savu biznesu uz šīs idejas pamata.

Acīmredzot uzņēmējiem nav grūts uzdevums pārdot latviešu simboliku uz cepures vai cimdiem, turklāt varētu pieņemt, ka gan stendi tirdzniecības centros, gan arī atsevišķi veikaliņi darbojas šķietami veiksmīgi. Jāpiebilst, ka Latvijas zīmolam kā tādam nav autortiesību, tādēļ arī nav nepieciešamas papildus juridiskas procedūras, lai iegūtu tiesības to pārdot. Lielākās peļņas laiks uzņēmējiem ir valsts svētku laikā. Par to liecina 2013. gadā veiktais pētījums, kurā ''RIMI Latvia'' pārstāve Laura Podskočia pauda salīdzinājumu ar 2012. gadu – pieprasījums pēc priekšmetiem ar Latvijas simboliku bija audzis par 50% tieši svētku laikā.

Interneta dzīlēs netrūkst arī cilvēki, kas šo populāro biznesa ideju izsmej. Piemēram, sociālajā tīklā ''Facebook'' ir atrodams konts ar nosaukumu ''Koka Sūdiņi ar Latviešu Zīmēm''. Šajā kontā tiek publicēti attēli ar koka bluķiem, dēļiem un citām lietām, kuros autors ir saskatījis un sarkastiski paudis līdzību ar Latvijas nacionālajām zīmēm. Salīdzinot ar veikaliņiem, kuros tiek tirgotas labi nostrādātas un skaisti iepakotas lietas, šajā ''Facebook'' profilā autors, ironizējot, piedāvā iegādāties neapstrādātas kokmateriālus ar savdabīgiem rakstiem. Šāda pasmiešanās varētu liecināt par Latvijas simbolikas popularitāti tās iestrādāšanā dažādos priekšmetos.

Latvijas raksti un simboli mūsdienās kalpo ne tikai kā kultūras un etnogrāfiskā vērtība, bet tie arī kļuvuši par veiksmīga biznesa ideju. Gan tūristi, gan vietējie iedzīvotāji labprāt iegādājas aksesuārus vai apģērba gabalus, kas darināti Latvijā vai ir apgleznoti ar Latvijas simboliku. Turklāt netrūkst arī cilvēki, kuri uzjautrinās par ''priekšmetu ar Latvijas simboliku'' popularitāti. Uzņēmējiem teorētiski nav jāuztraucas par autortiesību pārkāpšanu Latvijas zīmola sakarā, kas biznesu mazliet atvieglo. 

Bruno Pērkons

Tev varētu patikt

Komentāri

Neviens komentārs vēl nav pievienots.

Komentēt

Vārds:

E-pasts (netiks publicēts):

Komentārs: