Skaļāk! RSU Studentu medijs

Blogs

27. februāris, 2017

Vai ir jēga rakstīt sūdzību Rīgas Satiksmei?


Rīgā ar sabiedrisko transportu tiek pārvadāti vairāk nekā 140 miljonu pasažieru gadā, neskaitot bezbiļetniekus. Šogad 10 mēnešu laikā Rīgas Satiksme saņēmusi 6885 sūdzības. Mēģināju pārbaudīt, kas notiek, ja kāds raksta sūdzību. Vai to vērts darīt?

Cilvēki, kuri sūdzējās
Anonīmais stāsts Nr.1.:

Vasarā, kad notika Rīgas svētki, kā vienmēr, sabiedrisko transportu varēja izmantot bez maksas. Braukt bez maksas varēja tikai brīvdienās, bet par braucienu piektdien bija jāmaksā. Diemžēl, es par to nezināju, un braucu autobusā bez biļetes. Tajā dienā es arī saslimu, un jutos slikti, tāpēc nepievērsu uzmanību, jāreģistrē savs e-talons vai arī nē. Kad ieraudzīju kontrolieri, sapratu, ka visdrīzāk mani sodīs. Neskatoties uz to, ka es pats biju vainīgs, centos izskaidrot viņiem to, ka es vienkārši neuzmanīgi izlasīju informāciju par dienām, kad varēja braukt sabiedriskajā transporta bez maksas, kā arī to, ka man iepriekš nebija neviena brīdinājuma un soda par to, ka braucu bez biļetes. Kontrolieri bija trīs cilvēki, un viens no tiem sāka mani mēdīt. Nesaņemot atbildi par to, kāpēc pret mani ir tāda attieksme, es klusi samaksāju sodu, bet rīt uzrakstīju sūdzību Rīgas Satiksmē. Pēc mēneša vai vēlāk man atzvanīja, un teica, ka šis kontrolieris savu vainu neatzina…
Anonīmais stāsts Nr.2.:

Šīs gadījums ar mani notika pirms gada, kad es aizmirsu  somu ar fototehniku un maku, kurā bija samēra liela naudas summa, autobusā Nr.41. Izejot no autobusa un sapratis, kas tikko noticis, es tūlīt piezvanīju pa RS informācijas telefonu un pastāstīju par situāciju, nosaucot autobusa numuru un laiku, kurā tas bija pieturā, kur izkāpu. Vēlāk es arī atcerējos, ka autobusā bija videonovērošanas kameras, un viena no tām kā reiz fiksēja vietu, kur es sēdēju. Pēc tam devos uz Imantas autobusu parku, lai uzrakstītu iesniegumu par nozudušo un prasību parādīt video. Darbinieku attieksme bija diezgan aizspriedumaina, un man piedāvāja uzrakstīt iesniegumu, kuru izskatīs 10 vai 30 dienu laikā. Pēc tam, satiekot tehnisko darbinieku un izstāstot viņam savu situāciju, izrādījās, ka visticamāk kameras neko nepiefiksēja. Pēc iesnieguma uzrakstīšanas, kad jau kritu izmisumā, RS administratoram piezvanīja un pateica, ka vadītājam kāds ir atdevis manas mantas vai viņš pats atradais manu somu. Man solīja mantas atvest pēc 15 minūtēm. Es paņēmu atpakaļ savu iesniegumu, sagaidīju autobusa vadītāju un paņēmu savas mantas, atstājot visu ar RS malā saistīto negatīvismu, ticot ka manas atgriezušās mantas un labs garastāvoklis ir RS nopelns.
 
Kas notiek ar sūdzībām Rīgas Satiksmei?

Rīgas Satiksmes apkalpošanas centrā mēs bieži vien vērojam lielu rindu, bet transportā dažreiz kļūstam par konfliktu aculieciniekiem starp pasažieriem un kontrolieriem vai vadītājiem. Ja Rīgas Satiksmes klientiem rodas jautājumi vai pretenzijas par uzņēmuma darbu -  vienmēr ir iespēja sazināties. 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā pieejams bezmaksas informatīvais tālrunis, arī no 2015.gada uzņēmuma mājaslapā tika izveidota sadaļa “Sazinies ar mums”, kur var iesniegt dažāda veida pieteikumus: informatīvie jautājumi, sūdzības, pateicības vai priekšlikumi.  
Rīgas Satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis norādīja, ka mēnešā laikā Rīgas Satiksme saņem apmēram 40-50 tūkstošus pieteikumu mājaslapā, un 10 mēnešu laikā, no 2016.gada janvāra līdz oktobrim tika saņemti 465 900 pieteikumi – gandrīz pusmiljons. Savukārt  95% no tiem - informatīvie jautājumi, 4% - sūdzības, un  1% - pateicības vai priekšlikumi.

 


 
Šogad 10 mēnešu laikā Rīgas Satiksme saņēmusi 6885 sūdzības. 42% no tām bija par sodu piemērošanu autostāvvietās,  23% par sabiedriskā transporta kavējumu, 13% par biļešu automātu darbību, 12% par norautiem vai bojātiem kustību sarakstiem pieturvietās, un 10% par sodu piemērošanu braukšanu transportā bez biļetēm.
 

 
Sūdzību pieņemšana un apstrāde  

Rīgas Satiksmes pienākums ir reaģēt uz visām sūdzībām.
V. Zaķis: “Kad saņemam sūdzību, pārsūtām to konkrētiem uzņēmuma darbiniekiem. Piemēram, ja sūdzība ir saistīta ar kaut kādu incidentu starp pasažieri un vadītāju, tad sūtām to vadītāju nodaļai. Kad sūdzība satur pretenziju vai jautājumu par autostāvvietām, pārsūtam to atbildīgajiem darbiniekiem. Mūsu pienākums ir izpētīt un izskaidrot situāciju. Piemēram, ja kavējās transporta līdzeklis, jāpārbauda, kāpēc tas notika, kurš vadītājs bija tajā transportā? Varbūt tajā laikā bija gan sastrēgumi, gan avārijas. Bet gadījumā, kad atnāk sūdzība par konkrēta vadītāja darbību, mums bieži vien ir iespēja apskatīt videomateriālu, jo jaunajā transportā ir iebūvētas novērošanas kameras. Mēs vienmēr prasām vadītāju izteikt savu viedokli par notikušu situāciju.” - pastāstīja Rīgas Satiksmes preses sekretārs. Viņš arī piebilda, ka, gadījumā, ja sūdzība par konkrētu Rīgas Satiksmes darbinieku ir pamatota, tad viņam tiek samazināta alga. Nopietnāku pārkāpumu dēļ darbinieku var atlaist no darba.
 
Ko rāda pieredze?

Sekojot mērķim pārbaudīt kā uzņēmums Rīgas Satiksme atbild uz sūdzībām savā mājāslapā tika uztaisīts eksperiments. Izjautājot savus draugus un paziņas, lai uzzinātu vai viņi ir apmierināti ar Rīgas Satiksmes darbību, es saskaitīju 6 iemeslus, lai uzrakstītu sūdzības.
Divas sūdzības tika sastādītās par sabiedriskā transporta kavējumiem, un tieši par 12. trolejbusa un 46.autobusa aizkavēšanu no rīta. Vēl divas sūdzības bija saistītas ar e-talona pagarinājumu, un tieši pirmā sūdzība bija par to, ka, izmantojot “pieteikties e-talonam” funkciju caur universitātes mājaslapu bija jāgaida apmērām mēnesis, nevis 2 dienas, ka bija rakstīts noteikumos; otra bija par to, ka, papildinot e-talonu RS mājāslapā, nav zināms, kad viņš tiks aktivizēts. Turklāt vienā sūdzībā tika uzdots jautājums, kāpēc 15.trolejbusā tik bieži var pamanīt alkoholiķus un bezpajumtniekus, arī tika izteikts lūgums izlabot šo situāciju. Un pēdējais cilvēks sūdzējās par to, ka transportā uz ekrāniem rada multfilmas, nevis nākošas pieturvietas nosaukumu. Sūdzētājs minēja piemēru, ka tas nav ērti gan cilvēkiem, kuri nāk no citām pilsētām un valstīm, gan kurlmēmajiem, jo tiem nav iespējas izlasīt un saprast kāda ir nākošā pietura.
Visas atbildes saņēmu ātri - dažu dienu laikā pēc pieteikuma iesniegšanas, neskaitot atbildi par 12.trolebujusa kavējumu - atbildi neesmu saņēmusi līdz šīm brīdim (3 nedēļas pēc sūdzību uzrakstīšanas). Atbildes ir diezgan informatīvas, uzrakstītas ar cieņu pret sūtītājiem.
Atbildot uz sūdzību par 46. autobusa kavējumu, uzņēmuma darbinieki cenšas paskaidrot, kāpēc tā noticis - “46. autobusa maršruts savieno Ziepniekkalnu ar Zolitūdi un maršrutus šķērso vairākas vietas ar īpaši intensīvu satiksmes plūsmu, kurās veidojas sastrēgumi (Vienības gatve, Torņakalna iela, Melnsila iela, divas dzelzceļa pārbrauktuves u.c.).”.
Cilvēkiem, kuriem bija pretenzijas par e-talona pagarināšanu interneta veikalā, kā arī caur  universitātes mājāslapu saņēma pietiekami plašu atbildi par šo problēmu un tās risināšanas variantiem.
Runājot par situāciju 15.trolejbusā, Rīgas Satiksmes darbinieks atbildēja -” šī ir mūsu sabiedrības problēma, bet pie pasažieru iekāpšanas vadītājs no kabīnes nevar atšķirt, kurš ir lietojis alkoholu un kurš nelabi ož. Taču, klientiem ir jāinformē vadītāju, ka salonā ir nelabvēlīgs pasažieres, tad vadītājs tālā rīkosies atbilstoši iekšējām instrukcijām - ziņos par situāciju atbildīgajam dispečeram, kas tālāk izsauc apsardzi.”.
Atbildot uz sūdzību par multfilmas translēšanu, RP SIA “Rīgas Satiksme” izteica pateicību par pausto viedokļi un paziņo, ka “uzņēmums “Rīgas acs” nodrošina monitoru izvietošanu sabiedriskajos transportlīdzekļos. Līdz ar to šobrīd  nolūkos testa režīmā tiek attēlota informatīvi izklaidējoša informācija, lai noteiktu optimālāko reklāmas pārraidīšana algoritmu. Nākotnē vienā no monitoriem plānots radīt pieturvietas nosaukumu”. 
Vairākos gadījumos SIA “Rīgas Satiksme” atvainojās par sagādātajām neērtībām.


 
 

Materiālu veidoja žurnālistikas programmas 3.kursa studente Katrīna Orlova

Tev varētu patikt

Komentāri

Neviens komentārs vēl nav pievienots.

Komentēt

Vārds:

E-pasts (netiks publicēts):

Komentārs: