Skaļāk! RSU Studentu medijs

Blogs

22. maijs, 2017

Mode kā komunikācija

Mode ir jautra spēle un nebūt nav tā, ka kāds jāvērtē pēc viņa cepures, tieši otrādāk, cepure jāvērtē pēc tās nēsātāja. Bet vai tu noticētu, ja es teiktu, ka mode var būt ne  tikai skaistas ‘’lupatiņas’’, bet arī zinātne, veids kā ar kādu komunicēt? Šoreiz iedziļinājos akadēmiskajos pētījumos, lai saprastu, vai tiešām drēbes mums mugurā var palīdzēt  komunikācijai.
  
Jau atskatoties vēsturē, manāms, ka cilvēka ārējais tēls vienmēr kalpojis par statusa, personības un uzskatu spoguli. Balstoties uz to, sabiedrība tikusi dalīta slāņos, subkultūrās. Garderobe noteiktā laika nogrieznī stāsta par notikumiem pasaulē, kultūrā un sabiedrībā, par pieņemtajām normām, likstām. Zināms, ka cilvēka izskats ir viens no neverbālās komunikācijas virzieniem, bet vai zinām, ka ar to iespējams ne tikai parādīt sevi, bet arī manipulēt un sasniegt sev vēlamu rezultātu dažādās situācijās?

Mode ir norāde uz naudasmaku, tā diktējusi izskata un uzvedības normas jebkurā vēstures posmā. Sākot ar renesanses parūkām, saules neskarto bālumu un korsetēm, līdz pat mūsdienām. 19.gs. sākumā mode bija elitārs statusa indikators,[...] statuss noteica, kādu audumu un krāsu drīkst izmantot apģērbā.[ NJ Steavenson, Modes Vēsture] Mūsu ārēji radītais tēls norāda uz mūsu iekšējo pasauli. Laika gaitā ir veidojušās subkultūras, kuras paudušas savu viedokli ar ārējā izskata palīdzību. Piemēram, panki 20.gs. 70.gados ar savu ekstrēmo izskatu pauda sašutumu par politisko sistēmu un tādējādi norādīja uz nepakļaušanos. Ar modi ir iespējams spēlēties un pat veidot ilūziju. Arī pazīstami politiskie līderi paliek atmiņā ar savu ikonisko izskatu. Tā nebūt nav nejaušība, jo stila detaļas tiek izmantotas kā muskulis, kas palīdz popularizēt savu nostāju, radīt asociācijas. Pat tādu personu kā Tarjas Halonenas (Somijas eksprezidente) vai Angelas Merkeles (Vācijas kanclere) it kā atturīgais, mātišķais izskats var būt kā priekšrocība.

 Mode ir pasaules spogulis. Citējot dizaineri Indru Miklāvu, ”Mode nav tikai drēbes, tā ir mākslas un kultūras daļa, kas var ļoti ātri reaģēt uz norisēm pasaulē - vai tās būtu jaunās kinofilmas, milzīgas katastrofas, kari vai zinātniski atklājumi-, mode spēj to visu interpretēt un runāt par to mākslas valodā. Tāpat kā stils atspoguļo cilvēka personīgo kultūru, tā mode parāda visas cilvēces kultūru.’’ [Marta Reihmane, ‘Būt Par Kreklu’, Veto Magazine] Piemēram, pēc pirmā pasaules kara sieviešu modē ienāk taisnās līnijas un militāro formu elementi, uzpleči žaketēs un mēteļos, lielas siksnas, blīvi audumi un tumšie toņi. Arī pēc kara, sekojot sievietes izmaiņām sabiedrībā, modē nāk ērtāki, praktiskāki tērpi. Pat nesenā vēsturē, 2013.gadā slavenā angļu dizainere Viviana Vestvuda prezentēja savu kolekciju ‘’Climate Revolution’’ (tulk. Klimata revolūcija), veltot to klimata izmaiņām pasaulē. Arī šodien globalizācijai seko noteiktas modes tendences. Modes vēsturnieks Aleksandrs Vasiļjevs, ’’Vīriešiem bārdas, zeķu nenēsāšana. Sieviešu apģērbs – pietiekami plats, tumšas zeķubikses. Visi iespējamie lakati, ko mēs sākotnēji nēsājām ap kaklu, bet tad – uz galvas.’‘[Viss, Kas Notiek Politiskajā Pasaulē – Liels Teātris Sabiedrībai, 2015, delfi.lv.]

Izskats, viens no populārākajiem neverbālās komunikācijas veidiem. Ir daudzi pētījumi un piemēri par personības ietekmi uz apkārtējiem. Amerikāņu pētnieks Merabjans (Albert Mehrabian) nonācis pie slēdziena, ka cilvēka ārējie dotumi- augums, svars, ādas krāsa, apģērbs, frizūra, matu krāsa un aksesuāri- veido 55 procentus iespaidu jau no pirmās reizes [Magele Biruta, Stila Harmonija]. Taču cits pētījums norāda, kā labāk ietekmēt darba devēju, jeb kā saģērbties uz atbilstošo darba interviju, sev labvēlīgam rezultātam. Kalifornijas universitātes pētījumā noskaidrots, ka augstākas klases darbam intervijā ieteicams ierasties apģērbtam vairākās kārtās (piem. blūze + žakete), kā arī sievietēm, auguma aprises pasvītrojoši apģērbi tika novērtēti labāk, kā brīvi krītoši. Izskats darba intervijā nosakot pat 70%  no pašas intervijas satura. Pētījumi apstiprina, ka izvēloties pareizu izskatu, atbilstošajā laikā un situācijā ir iespējams sasniegt sev pozitīvu rezultātu.
Neapšaubāmi, mode ir ne tikai luksus prece, bet arī komunikācija, vēstures, cilvēka dzīves un kultūras dokumentācija. Mode ir iespēja manipulēt un būt veiksmīgam. Tendences mainās ik dekādi, pielāgojoties un pielāgojot mūs notikumiem pasaulē. 
 

Katrīna Jurkevica

Tev varētu patikt

Komentāri

Neviens komentārs vēl nav pievienots.

Komentēt

Vārds:

E-pasts (netiks publicēts):

Komentārs: