Skaļāk! RSU Studentu medijs

Blogs

19. maijs, 2018

Kaķu fenomens internetā

Šobrīd interneta vides neierobežotajos plašumos kaķa attēlojumam piedēvēts fenomena raksturs. Kaķu fotogrāfijas, video un mīmus redzam gandrīz visur – sociālajos portālos, interneta ziņu medijos, kā arī personīgajos blogos un instagram kontos, kuros kaķiem veltīti pat atsevišķi lietotāja profili. Visbiežāk medijos cilvēka konstruētajam kaķa tēlam ir raksturīga antropomorfizācija - cilvēcīgu īpašību piedēvēšana un tas tiek novērots (fotografēts, filmēts) mijiedarbībā ar cilvēku lietotiem ikdienas priekšmetiem.
Mails Orvels, vizuālās kultūras vēsturnieks no Temples Univirsitātes, min, ka kaķu kontekstā internets ir turpinājis un ekspluatējis iepriekš eksistējušu aizraušanos un pats to nav radījis. Orvels ieskicē, ka Rietumu sabiedrība pamatīgi aizrāvusies ar kaķiem jau kopš 19.gs., kad kāds īru mūks uzrakstījis dzejoli “Pangur Ban”, kurš stāsta par viņa kaķi. Pēc 90. gadiem Tomass Stērnss Eliots uzraksta darbu "Vecā Oposuma grāmata par praktiskajiem kaķiem", kura vēlāk kļūst par pamatu mūziklam “Kaķi”. Ārpus literatūras kaķi kļūst par Amerikas popkultūrai raksturīgiem tēliem 20. gadsimtā, kad tiek radīts Toms un Džerijs.
Tomēr neatbildēts paliek jautājums, kāpēc cilvēks ir tik ļoti apsēsts ar kaķa tēlu un kas ir pamatā šai vēlmei to padarīt cilvēcīgu. Iespējams, tā ir kaķa neatkarīgā un pat vienaldzīgā daba, kura rada mēģinājumus šo dzīvnieku padarīt no cilvēka atkarīgu. Filozofs Mihails Ņūvāls min, ka mūsu pārmērīgā interese par kaķiem izriet no to līdzības ar cilvēka pēcnācējiem – lielas acis, mazs deguns un apaļa galva, kas iedarbina evolūcijā radušos aprūpēšanas instinktu, ko jūtam pret maziem bērniem. Tomēr apsēstībai ar kaķiem un tās izpaušanai sociālajos medijos nav tikai bioloģisks skaidrojums.
Stīvs Deils, kaķu uzvedības pētnieks, min – kaķu saimnieki ir īpaši vērsti uz internetu, jo tiem vienkārši nav fiziskas, reālas vietas, kā, piemēram, parka, kā suņu saimniekiem, kur izvest kaķus. Tādēļ internets un sociālie mediji ir kļuvuši par kaķu pastaigu parku. 2015. gadā muzejā “Museum of the moving Image” Ņujorkā atklāja izstādi “Kā kaķi pārņēma internetu” (How Cats Took Over the Internet). Džeisons Epiniks, izstādes kurators, uzskata, ka kaķu popularitāti ietekmē interneta satura pieaugošais daudzums, ko ģenerē paši lietotāji, vēlme staidzināt kaķi virtuālajā parkā, garlaicība darba vietā, pozitīvo emociju gūšana, ko izraisa attēls vai video, kā arī ignorance (slimo kaķu gadījumā). Citiem vārdiem sakot, interneta un jauno tehnoloģiju attīstība ļauj cilvēkiem visā pasaulē patērēt kaķu attēlus un video, smieties par tiem, nejūtot kaunu. Epiniks skaidro, ka mīlīgs (cute) cilvēkiem var šķist tikai tas, par ko viņi jūtas spēcīgāki.
Persona jūtas varenāka par kādu citu būtni (kaķi) un smejas par to, nejūtot nosodījumu. Kaķi lielāko daļu dzīves guļ un ēd, tomēr šādus video internetā neredz. Cilvēkiem sagādā prieku redzēt, ka kaķis izskatās muļķīgi, tam kaut kas neizdodas vai arī, kad tas mums atgādina pašiem sevi. Apsēstību ar kaķiem var raksturot dažādos kontekstos. Tomēr neskaidrs ir iemesls, kādēļ šī apsēstība jāparāda citiem redzama. Kā viens no ierosinošiem apstākļiem jāmin tehnoloģiskā attīstība, kas ļauj momentā dalīties ar attēlu neierobežotas publikas apskatei. Pirms viedtālruņu un mobilā interneta pieejamības iespaidi tika vienkāršāk dalīti - redzamo nofotografējot, vēlāk ierakstot kādā nesējā, publicējot vai dalot to konkrētiem cilvēkiem. Tagad tas notiek uzreiz, ievietojot attēlu tieši sociālā tīklā vai vairākos vienlaicīgi, lietojot vienu ierīci un vienu lietotni.
Neticama šķiet situācija, kurā cilvēki dotos cits pie cita, lai aplūkotu foto albumu ar kaķu fotogrāfijām. Pēc Lielbritānijas mobilo sakaru operatora Three pētījuma, briti sociālajos medijos publicē vairāk nekā 3,8 milj. kaķu attēlu. Kā iemeslu kaķu foto publicēšanai, piektā daļa no aptaujas dalībniekiem, kuri izveidojuši savam kaķim atsevišķu lietotāja kontu, min, ka viņu mājdzīvnieks ir daudz interesantāks par viņiem pašiem. 15 procenti aptaujāto ievieto mīluļa bildes cerībā, ka viņu kaķis kļūs par virālu (populāru) superzvaigzni. Visvairāk kaķu bildes aplikācijā Instagram un Snapchat ievieto personas vecumā no 18 – 34 gadiem. Vidējais lietotājs minētajās aplikācijās gadā dalījies ar 212 bildēm.
Jāpiemin fakts, ka Londonas Batersijas patversmē, kopš 2014. gada par 30 procentiem pieaudzis to cilvēku skaits, kuri vēlas kļūt par kaķu saimniekiem. 2016. gadā pirmo reizi pēdējo 154 gadu laikā, kaķus no patversmes izņem vairāk nekā suņus. Patversmes darbinieki ir pārliecināti, ka šo procesu ietekmējusi ar kaķu attēliem piesātinātā interneta vide. Tomēr strādnieki min, ka nav bijuši tādi gadījumi, kad saimnieki kaķus būtu nesuši atpakaļ līdzko būtu izsmelts kaķa izrādīšanas potenciāls sociālajos medijos. Turpretī jāmin, ka vairāki kaķi, kuri guvuši milzu atpazīstamību cieš no slimībām. Grumpy cat slimo ar dvarfismu, Lil Bub cieš no kaulu saslimšanas un Lazarus ir iedzimta aukstlēju šķeltne. Grumpy Cat gadījumā, šī slimība devusi tam atšķirīgu izskatu, kaķa saimnieki to izmanto un gūst pamatīgu labumu. Arī Lil Bub saimnieki ar interneta veikala palīdzību pelna, pateicoties sava kaķa popularitātei (2017. gada martā Grumpy Cat seko 2,1 milj lietotāju un Lil Bub – 1,5 milj. sekotāju).
Kaķu attēlojums interneta vidē ir loģisks un vēsturisks turpinājums aizrautībai ar kaķa tēlu. Interneta vide piedāvā jaunus veidus, kā to izpaust un padarīt redzamu citiem. Šobrīd arvien vairāk zūd robeža starp fizisko un virtuālo pasauli. Laika tērēšana informācijas ievietošanai tiek atspēkota – arvien retāk dzird sadalījumu starp “reālo” un “digitālo” pasauli, jo arī virtuālā pasaule ir daļa no ikdienas dzīves. Kaķi un citi mājdzīvnieki ir daļa no mūsu realitātes, mainoties fiziskās un virtuālās pasaules nošķīrumam, kaķi, pateicoties cilvēkam, sāk dzīvot arī digitālajā vidē.

Anna Maskava

Tev varētu patikt

Komentāri

Neviens komentārs vēl nav pievienots.

Komentēt

Vārds:

E-pasts (netiks publicēts):

Komentārs: