Skaļāk! RSU Studentu medijs

Blogs

13. decembris, 2017

Jaunie uzņemēji - liepājnieki

Liepāja. Kā vēsta pilsētas himna – pilsēta, kurā piedzimst vējš, telefonisti stabos sēž un saknes plēš vējš, bet tā arī neizplēš. Nenoliedzami, arī Latvijas rokmūzikas galvaspilsēta – vismaz kādreiz, kad tajā dzima tādas grupas un mūziķi kā “Liepājas brāļi”, Fēlikss Ķiģelis, komponists Uldis Marhilēvičs un roka leģenda jeb kā paši saka - ansamblis “Līvi”. Jaunākajiem mūzikas klausītājiem noteikti atpazīstams ir liepājnieku duets “Musiqq”. Nenoliedzami, arī Liepājas šarmam – nepieradināmajam vējam un smeldzīgajai jūrai, ir sava loma radošu cilvēku izauklēšanā. Tie, līdzīgi kā dzintari, nesaudzēti un norūdīti iegūst savu šarmu, ar ko aizrauj krastā gaidošos.

Nedaudz atkāpjoties no nejauši iezagušās poētiskās nots – liepājniekiem un iespējams arī pilsētas viesiem nav noslēpums – pilsētu pametuši daudzi cilvēki. Bet palikušie – nu ir vēl rūdītāki. Radošums vairs nav tikai mūziķos un dziesmās. Tam veselīgā devā jābūt it visā. Tai skaitā katrā pašā. Šoreiz par radošajiem un drosmīgajiem liepājniekiem. Jauniešiem, kas nebaidās realizēt savas idejas, un ar neatlaidīgu darbu tās pārvērtuši jaunos uzņēmumos –  “Ovi watch” un “Wild Beard”.

Koka pulksteņi “Ovi watch”


Foto no "Ovi watch" Facebook profila

Šobrīd uzņēmumā, kas veiksmīgi darbojas jau gadu, kopā strādā trīs puiši Ivo Asns, kas ir idejas autors, Dāvis Paipa un Olivers Knesis. Kā teikts uzņēmuma Facebook lapā – zināms, ka Latvijas numur viens eksporta prece ir koks, un uzņēmuma vīzija ir redzēt, ka kokus nevis tikai nocērt un aizved mēbeļu ražošanai vai kurināšanai, bet iestrādāt tajos kādu pievienoto vērtību, no koka radot kvalitatīvus un skaistus rokas pulksteņus.

Pirmais, ko vēlējos uzzināt, sazinoties ar Ivo – kā radās šāda ideja? Idejas autors, kas tolaik mācījās Liepājas Mākslas un Dizaina vidusskolas kokizstrādājumu dizaina nodaļā stāsta, ka tā radusies, apvienojot to, ko jaunietim patīk darīt un aksesuāru, ko pats ikdienā labprāt valkā: “Bija vasara pirms 4. kursa. Arī gaidāmā diplomdarba sakarā sāku domāt par to, kas būtu labs produkts, ko man pašam patiktu veidot. Sēdēju istabā, un man uz rokas bija pulkstenis. Kad apvienoju pulksteni ar man interesējošo – kokizstrādājumu dizainu, radās ideja par rokas pulksteņiem no koka.” Ivo stāsta, ka tolaik Latvijā koka rokas pulksteņi nebija pārāk populāri, vismaz pats tos daudz nebija redzējis, tādēļ šāda produkta izveide bija izaicinājums. Pirmais pulksteņa pircējs bija kāda Ivo skolotāja, kas pēdējā skolas ballē iegādājās koka pulksteni kā dāvanu savam krustdēlam. Šajā brīdi koka pulkstenis no diplomdarba kļuva par potenciālu preci. Dāvanas saņēmējs sazinājās ar Ivo, sakot, ka viņam patīk šī ideja, un abi ar savu draugu Dāvi vēlas veidot sadarbību, lai ražotu un tirgotu koka pulksteņus.

Jautāts par to, ar kādām grūtībām nācās saskarties, uzsākot uzņēmējdarbību, Ivo saka: “Grūtības bija no paša sākuma un ir līdz šim brīdim, kā arī – tās vienmēr būs”. Piemēram, sākumā bija tīri praktiskas aizķeršanās – bija jāuzsāk pulksteņu ražošana, taču jauniegūtās iekārtas atšķīrās no tām, kas izmantotas skolā, tādējādi īsā laikā nācās apgūt darbu ar jaunām programmām. Arī paša pulksteņa prototipu nācās uzlabot, jo tam bija jābūt labākam kā diplomdarbā. Steidzīgi bijā jāiepērk vēl citi ražošanai nepieciešamais rīki. Arī biznesa plāns reizi pa reizei prasīja savus uzlabojumus. Tāpat nācās vilties kādā no iepakojuma piegādātājiem, bet tas viss veido tik noderīgo pieredzi.


Foto no "Ovi watch" Facebook profila

"Grūtības bija no paša sākuma un ir līdz šim brīdim, kā arī – tās vienmēr būs."

Piekritīsiet, veidot jaunu uzņēmumu ir savā ziņā riskanti, tādēļ drosme lieki noder, tāpat kā ieteikumi un iedrošinājums. Vaicāts par to, vai bija kāds, kas viņiem sniedza noderīgu padomu vai iedrošinājumu, Ivo atbild drīzāk noraidoši: “ Īsti nebija neviena, kas sniedza padomus vai palīdzību un iedrošināja. Bija drīzāk otrādi - kad pateicu, ka gribu kaut ko tādu veidot – kas tu traks esi, jaunu uzņēmumu taisīt. Visi bija diezgan skeptiski.” Padomus un ticību veiksmei pauda kolēģi savā starpā, cerot un domājot, ka viss notiks un beigu beigās būs kārībā. Un tieši tā tas arī bija. Tagad uzņēmums sevi apliecinājis kā spēcīgu konkurentu, un klientiem piedāvā koka pulksteņus ar unikālu, pašu radītu dizainu, kas rūpīgi izstrādāts pašu rokām no augstas kvalitātes materiāliem.

"Īsti nebija neviena, kas sniedza padomus vai palīdzību un iedrošināja. Bija drīzāk otrādi. Visi bija diezgan skeptiski."

Ivo, kura vārds, starp citu, otrādi lasāms arī uzņēmuma nosaukumā, citiem jauniešiem iesaka katram pašam saprast savas vēlmes, rīkoties atbilstoši tām un būt pašdisciplinētiem: “Ir jāmāk saplānot sava ikdiena, kaut vai celties no rīta, sakārtot apkārtējo vidi. Tie ir sīkumi, kas noderēs arī vēlāk – darbā. Tāpat skolu nepieciešams uztvert jau kā darbu, izklaides pagaidīs.”

Bārdas kopšanas līdzekļi “Wild Beard”


Foto no "Wild beard" Facebook profila

Vēl viens piemērs radošajiem Liepājas jauniešiem un to uzņēmībai ir bārdas kopšanas līdzekļu uzņēmums “Wild beard”. Šobrīd to veido trīs cilvēku komanda – idejas autors Dāvids Kokainis, viņa draudzene un uzteicams palīgs Maija Ziemele, kā arī Rūdolfs Kronlaks, kas atbild par mārketingu. Interesants ir stāsts, kā radās ideja par šādu uzņēmumu – pagājušā gada oktobrī Maija izaicināja Dāvidu neskūties līdz gaidāmajiem Ziemassvētkiem. Izaicinājums, protams, tika pieņemts. Kā pati saka – pēc laika viņš sācis izskatīties drusku nekopti, tāpēc tika meklēti bārdas kopšanas līdzekļi. Kā izrādījās, Liepājā tādus nopirkt nevarēja, tādēļ nācās bārdas kopšanas līdzekļu meklējumos doties uz Rīgu, kur produktu cenas bija neadekvāti augstas. Tam sekoja arī alternatīvu meklējumi interneta dzīlēs: “Kāds izmanto vienu produktu, cits izmanto otru produkt, bet trešais jauc abus kopa. Tā pamazām radās ideja kaut ko pamēģināt uztaisīt paša spēkiem, “ tā Dāvids. Ideju reālāku padarīja arī fakts, ka Dāvids studē komerczinības Liepājas Valsts tehnikumā, un studiju ietvaros jāveido savs mācību uzņēmums. Tad nu tika apvienots nepieciešamais - tas, kas pašam patīk un mācību uzdevums.

" [..] Maija izaicināja Dāvidu neskūties līdz gaidāmajiem Ziemassvētkiem. Izaicinājums, protams, tika pieņemts. Kā pati saka – pēc laika viņš sācis izskatīties drusku nesavākti, tāpēc tika meklēti bārdas kopšanas līdzekļi."

Liels motivācijas sniedzējs un atspēriena punkts bija arī jauno uzņēmumu projekts “Start Strong Start Up”. Tas norisinājās trīs sesijās un uzvarētājiem garantēja ceļojumu un ASV vietējās biznesa kultūras un vides iepazīšanai. Kad uzņēmuma dibinātājs Dāvids iekļuva konkursa pirmajā sesijā, viņš bija vienīgais uzņēmuma dalībnieks. Otrajā sesijā viņi jau bija divi – Dāvidam pievienojās Maija, savukārt trešajā sesijā “Wild beard” jau piedalījās trīs cilvēku sastāvā. Maija gan atzīst, ka ilgi nav bijusi pierunājama kļūt par oficiālu uzņēmuma locekli, jo nevēlējas iesaistīties uzņēmējdarbībā un arī kārotā uzvara aktuālajā projektā un ceļojums uz ASV nelikās pārāk ticams. Tomēr arī Rūdolfu, uzņēmuma reklāmas un mārketinga stratēģijas atbildīgo, izdevās pierunāt iesaistei uzņēmumā līdzīgi – piesolot ceļojumu, kas pienāktos uzvaras gadījumā. Vēlāk “Wild beard” piedalījās “International Student Company Festival” konkursā, kur ieguva pirmo vietu reklāmas video kategorijā. Godalga konkursā un iespēja doties kārotajā ceļojumā uz ASV deva jauniešiem vēl lielāku motivāciju, kas vainagojās straujā izaugsmē gan dizaina, gan piedāvātā klāsta ziņā.

Runājot par uzņēmuma nākotnes plāniem, Maija un Dāvids stāsta, ka šobrīd viņiem izveidojusies draudzīga sadarbība ar vasarā Liepājā atvērušos “Barber shop”, ko plāno attīstīt vēl vairāk, radot jaunu, kopīgu produktu līniju. Tomēr Dāvids atzīst: “ Ja runājam pavisam godīgi, mums patika tas, ko mēs darījām,  mūs viss apmierināja, bet tas nav mūsu dzīves mērķis, ko mēs gribētu darīt. Taču tas ir liels prieks, ka mūsu produkti tiek novērtēti. Ja mēs paši neesam gatavi investēt vairākus tūkstošus jaunu produktu izveidei, tad mēs sadarbojamies ar citiem, lai radītu kaut ko kopīgu.”

" [..] Mums patika tas, ko mēs darījām,  mūs viss apmierināja, bet tas nav mūsu dzīves mērķis, ko mēs gribētu darīt. Taču tas ir liels prieks, ka mūsu produkti tiek novērtēti."

Vaicāti par to, cik viegli vai grūti ir jauniešiem izveidot uzņēmumi, abi uzsver, ka tas viss ir izdarāms, ja pašam patīk ideja, un arī durvis, pie kurām piebungāt, lai jautātu pēc padoma, netrūkst: “Šobrīd Latvijā parādās arvien vairāk iespēju uzņēmīgiem cilvēkiem. Pirmkārt, ir patiesi jāgrib, ir jābūt degsmei par to, ko tu dari.  Ir jāiet un jādara, un tādi uzņēmumi vienmēr ir spējīgi piesaistīt investīcijas un klientus, kā arī uzvarēt konkursos. Tāpēc arī ir mācību uzņēmumi, kuros tu vari iet un kļūdīties, cik vien pietiek laika.” Taču viens no “Wild Beard” lielākajiem atbalstītājiem un padomu sniedzējiem bija Dāvida skolotāja Linda Kravcova. Kamēr citi neticēja Dāvida idejai, viņa jaunieti iedrošināja nepadoties. “Linda bija viena no retajam, kas domāja, ka tas ir reāli. Viņa nevienā brīdī neteica – nemēģini vai nedari, neatkarīgi no tā, cik nereāli vai neloģiski tas izklausītos. Linda teica - ej un dari,” atminas Dāvids.


           
Citiem jauniešiem Maija novēl atrast savu mērķi - tādu, kuru būtu gatavs piepildīt, par kuru tu varētu stāvēt un krist.  Tad arī viss izdosies, un ideja taps par realitāti, nevis paliks sapņa formātā. Kā saka Dāvids: “Pats galvenais ir  uzstādīt gan mazus, gan šķietami nereālus mērķus. Ja man kāds pirms dažiem gadiem būtu teicis, ka es uztaisīšu bārdas kopšanas produktu uzņēmumu un aizbraukšu uz ASV, es neticētu. Bet tas notika. Tāpēc ir svarīgi arī mazie mērķi, par kuriem papriecāties, bet neaizmirst par lielajiem.”

Katrīna Mediņa

Tev varētu patikt

Komentāri

Neviens komentārs vēl nav pievienots.

Komentēt

Vārds:

E-pasts (netiks publicēts):

Komentārs: