Kinorežisora Pedro Almodovara autora stila īpatnības | RSU Skip to main content

Kinorežisora Pedro Almodovara autora stila īpatnības

Bakalaura darba “Kinorežisora Pedro Almodovara autora stila īpatnības” autore ir Anete Arenda, studiju programmas Multimediju komunikācija studente.

Pedro Almodovars ir viens no ievērojamākajiem un pazīstamākajiem spāņu kinorežisoriem, 2019. gada martā pirmizrādīta viņa jaunākā filma “Sāpes un slava” (Dolor y gloria), filma ir iekļauta nozīmīgā Starptautiskā Kannu kinofestivāla konkursa programmā, kas notika 2019. gada maijā, tāpat arī šajā gadā atzīmējama režisora 70. jubileja. Kinorežisors veido savas filmas par dažādiem mūsdienās aktuāliem tematiem, piemēram, LGBT problēmām, identitātes meklējumiem, sievietes lomu sabiedrībā u.tml., kā arī režisors savās filmās iekļauj kontroversālus varoņus un tēmas, piemēram, prostitūtas, narkotiku lietošana, izvarošana u.c. Bakalaura darbā veikta spāņu režisora apbalvotāko filmu kontentanalīze, noskaidrojot režisora autora stila īpatnības un iezīmes.

Analizējot filmas, iegūti dažādi secinājumi par Pedro Almodovara kino. Režisors lielāko daļu savu filmu veido par sievietēm, katru varoni izstrādājot kā personību, individualitāti. Viena no atpazīstamākajām Almodovara filmām ir “Sievietes uz nervu sabrukuma robežas”, tāpat arī citas filmas stāsta par sievietēm. Almodovars filmās iekļauj samērā daudz erotisku epizožu, ko var saistīt ar Spānijas kino vēsturi 1970. un 1980. gados, līdz 1975. gadam Spānijā valdīja stingra cenzūra, piemēram, filmās bija aizliegtas erotiskas epizodes, tāpēc pēc šīs cenzūras un mākslinieciskās apspiestības beigšanās kino parādījās daudz šādu ainu, kas bija aizliegtas iepriekš.

Almodovara filmās raksturīgs temats ir arī novērošana un apsēstība, piemēram, režisora psiholoģiskajā šausmu filmā “Āda, kurā es dzīvoju” galvenais varonis plastiskais ķirurgs, kuru tēlo Antonio Banderas, ir ieslodzījis un novēro savu pacienti. Vēlāk filmas gaitā ar retrospekciju atklājot, kādas ir patiesās viņu attiecības. Režisors bieži izmanto retrospekcijas savās filmās, lai attēlotu notikumus un stāstus no varoņu pagātnes, kas paskaidro varoņu dzīves filmas tagadnē.

Režisora filmu vizuālais stils atgādina popārta (popart) mākslas kustību, kurā tika izmantotas spilgtas, kontrastējošas krāsas. Almodovars bija kultūras kustības La Movida pārstāvis, kustība sākās Madridē 1975. gados, kad Spānijā mainījās valdība. Šai kustībai arī bija raksturīgas spilgtas krāsas, cilvēki ģērbās košās, neona krāsas drēbēs, veidoja neparastas frizūras, populārs kļuva pankroka mūzikas stils, kā arī naktsdzīve, klubu apmeklēšana u.tml. Režisora autorkino pazīme ir sarkanās krāsas izmantojums filmu mizanscēnās, kā arī sarkanās un zilās krāsas kombinācija. Sarkanā krāsa ir spēcīga, zilā krāsa mierīga, kas rada kontrastu, kā arī balansu kadrā.

Kino, māksla un kultūra kopumā ir nozares un tēmas, kuras Almodovars iekļauj savās filmās. Daudzi no režisora filmu varoņiem ir saistīti radošo pasauli – viņu profesijas ir režisori, scenāristi, aktieri, dejotāji, DJ un citi. Pedro Almodovars savās filmās iekļauj atsauces gan uz saviem agrākajiem darbiem, gan citu režisoru filmām un kino kā nozari kopumā. Tās ir tiešas, kā arī netiešas atsauces, piemēram, filmā “Sievietes uz nervu sabrukuma robežas“ viens no varoņiem saka: “Es domāju, ka tā notiek tikai kino”. Tāpat arī tiek iekļautas citas atsauces uz kino, piemēram, filmā “Runā ar viņu” pamanāma stilizētas mēmās filmas epizodes utt.

Almodovars filmās atkārtoti sadarbojas ar vairākiem aktieriem – Penelopi Krusu, Antonio Banderasu, Karmenu Mauru u.c., kā arī ar komponistu Alberto Iglesias. Kopā ar brāli Agustinu Almodovaru, Pedro izveidoja producentu kompāniju El Deseo, kas producē visas viņa filmas kopš 1987. gada.

Spāņu kinorežisors Pedro Almodovars ir atzīstams par filmu autoru (auteur) gan viņa izvēlētās filmu tematikas dēļ, gan oriģinālā vizuālā stila un unikālo kinovalodas elementu izmantojuma dēļ.

Bakalaura darbu var izmantot, lai iegūtu informāciju par Pedro Almodovara darbiem, kā arī veiktu tālākus pētījumus par režisora darbiem, piemēram, analizējot konkrēto kontroversālo tematu attēlojumu režisora filmās, ar kādiem paņēmieniem tiek atklāti filmu temati, kādas autora stila īpatnības tiek izmantotas, lai to darītu u.tml. Tāpat arī darbu var izmantot analizējot, recenzējot utt. režisora jaunāko filmu “Sāpes un slava”, lai salīdzinātu izmantotās autora stila pazīmes un gūtu ieskatu Pedro Almodovara darbos.